Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari 6 för 10.7 Lion släppt

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2012-07-26 11:44

OK, tack, skall kolla på den.
hittade en länk till förra Safari, http://appldnld.apple.com/Safari5/041-5467.20120509.F6PPX/Safari5.1.7LionManual.dmg, men datorn ville inte installera den pga att jag hade en nyare version.
btw, det är fler som är störda.
https://discussions.apple.com/message/19015150#19015150
//a

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-27 09:34

Skicka feedback till Apple Apple - Safari - Feedback, det har jag gjort..

Ojdå! Jag saknar verkligen Safari 5:s sätt att hantera RSS:er. Och Safari 6 hanterar inte RSS:er alls – det var en tråkig överraskning. Jag antar att det bland annat är av hänsyn till kommersiella intressen. Med RSS i Safari 5 kunde man minimera den mängd reklam man exponerade sig för – det var ju bra för användaren!

Ursprungligen av Pär Johansson:

Jag antar att det bland annat är av hänsyn till kommersiella intressen.

Det tvivlar jag starkt på. Klickar du på "läsare" till höger om adressfältet får du ju en reklamfri läsfunktion. Vidare är AdBlock nummer ett på deras tilläggs-sida. (https://extensions.apple.com). Dom tipsar även om tracking-blockerare som Ghostery och DoNotTrack som hindrar t.ex. Google (eller varför inte ADTECH som nyttjas här på 99an) från att kartlägga dina surfvanor.

Håller med om att det saknar en RSS-läsare dock, men det tyckte jag även innan då jag inte gav mycket för den inbyggda.
Kör vidare på Reeder.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-26 22:43

Nu, efter uppdateringen till ML, har jag fått det problemet någon hade tidigare: när jag läser en tråd, och sveper tillbaka till Nya inläggs-listan, scrollar den inte ner dit där jag var tidigare, utan ställer sej högst upp på sidan.
Någon som fattar vad jag menar, och ännu hellre har en fix.

Edit: På aftonbladet.se går den tillbaka till samma ställe som jag var på innan....

  • Medlem
  • Skövde
  • 2012-07-27 00:30
Ursprungligen av kenjon:

Nu, efter uppdateringen till ML, har jag fått det problemet någon hade tidigare: när jag läser en tråd, och sveper tillbaka till Nya inläggs-listan, scrollar den inte ner dit där jag var tidigare, utan ställer sej högst upp på sidan.
Någon som fattar vad jag menar, och ännu hellre har en fix.

Edit: På aftonbladet.se går den tillbaka till samma ställe som jag var på innan....

+1 på de flesta forum som jag varit inne på.
Upplever även att fläktarna håller ett högre varvtal än innan.

I en annan tråd här länkade jag till en extension som ger RSS-funktionalitet till Safari 6.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-28 11:43

Hur är det med isticksfiler i safari 6.

Många sidor jag är på har just det och få kommer det upp en liten liten flik det står Flash på i vänstra hörnet man måste trycka på.

Likaså är det extremt slött på tex Youtube.

Samma sak med icloud och flikar. Hur mycket jag än håller på så får jag inget med icloud flikar att lira...

Så gick tillbaka till Chrome....

Flikarna var en total katastrof, dom blir gigantiska om man sitter på en 27 tummare....
Detta är juh bara löjligt.... ger Apple några veckor att fixa detta, sen tar jag en annan browser.
Det borde åtminstone finnas en inställning av/på för detta...

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-28 22:39

Har slutat "klicka" på flikarna... Pinchar ner och sveper med två fingrar

  • Avstängd
  • 2012-07-29 02:40
Ursprungligen av Cribe:

Har slutat "klicka" på flikarna... Pinchar ner och sveper med två fingrar

Jag med när jag använder en platta men med mus vet jag inte hur man gör så

Ursprungligen av Cribe:

Har slutat "klicka" på flikarna... Pinchar ner och sveper med två fingrar

Detta tillsammans med det gemensamma adress- och sökfältet tycker jag är de trevligaste nyheterna i Safari 6.

Ursprungligen av Cribe:

Har slutat "klicka" på flikarna... Pinchar ner och sveper med två fingrar

Det där hade jag missat. Fungerar ju riktigt bra. Nu måste jag snart byta ut min gamla MBP så att jag får mer multitouchfunktioner och inte bara är begränsad till att sitta med TouchPad till min mini:)

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-07-28 22:59

Ja, pinchen är fin, bara den skulle kanske kunna få mig att börja använda Safari..

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-29 02:45
Ursprungligen av LaHe:

Jag med när jag använder en platta men med mus vet jag inte hur man gör så

Är det en magic mouse så har den väl en "touchdel" längst fram. Ska inte svära på något då jag inte har en själv. Gav upp möss när jag köpte min mbp 2011
Sen spelar jag inte eller jobbar med nån tung grafik och div andra applikationer man behöver mus till, så jag har aldrig saknat en. Tycker Apples plattor är störtsköna Den "externa" har en stor och fin yta

  • Avstängd
  • 2012-07-29 03:02
Ursprungligen av Cribe:

Är det en magic mouse så har den väl en "touchdel" längst fram. Ska inte svära på något då jag inte har en själv. Gav upp möss när jag köpte min mbp 2011
Sen spelar jag inte eller jobbar med nån tung grafik och div andra applikationer man behöver mus till, så jag har aldrig saknat en. Tycker Apples plattor är störtsköna Den "externa" har en stor och fin yta

kan inte få det att funka med magik-musen finns inga pinch eller pinchout eller vad det heter i inställningarna... finns ju iofs prefstillägg som ger fler gester, men dom strular till annat så skippar dom.

Japp, men gillar musen mer för det jag gör för det mesta dvs bilder typ... fast då använder jag ju oftast en rit-platta

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-29 03:15
Ursprungligen av LaHe:

kan inte få det att funka med magik-musen finns inga pinch eller pinchout eller vad det heter i inställningarna... finns ju iofs prefstillägg som ger fler gester, men dom strular till annat så skippar dom.

Japp, men gillar musen mer för det jag gör för det mesta dvs bilder typ... fast då använder jag ju oftast en rit-platta

Jag kan vara helt ute och cykla när det gäller musen. Har aldrig ägt en MM. Dock så vet jag att den har nån touchfunktion men ingen aning om användningsområde eller inställningarna för den

  • Avstängd
  • 2012-07-29 03:18
Ursprungligen av Cribe:

Jag kan vara helt ute och cykla när det gäller musen. Har aldrig ägt en MM. Dock så vet jag att den har nån touchfunktion men ingen aning om användningsområde eller inställningarna för den

Japp, helt riktigt, allt möjligt utom pinch & punsch hittar jag... punsch är gott till ärtsoppa iaf

  • Avstängd
  • 2012-07-29 03:21

Se här:
[ATTACH="CONFIG"]34032[/ATTACH]

[ATTACH="CONFIG"]34033[/ATTACH]

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-29 03:23

Hur zoomar du in och ut på en vanlig hemsida? Borde ju vara samma princip så du kan zooma ner så tabbarna kommer upp som miniatyrer och sen swipea med musen?

  • Avstängd
  • 2012-07-29 03:28
Ursprungligen av Cribe:

Hur zoomar du in och ut på en vanlig hemsida? Borde ju vara samma princip så du kan zooma ner så tabbarna kommer upp som miniatyrer och sen swipea med musen?

Dubbeltapp med ett finger men det zoomar in på sidan, inte som knip och sprid gör på plattan...

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-29 03:33
Ursprungligen av LaHe:

Dubbeltapp med ett finger men det zoomar in på sidan, inte som knip och sprid gör på plattan...

Aha ok, då får ni hata era tabbar

  • Avstängd
  • 2012-07-29 03:38
Ursprungligen av Cribe:

Aha ok, då får ni hata era tabbar

I do I do

  • Avstängd
  • 2012-07-30 15:30

Upptäckte just att på min MBPR när Safari har ett fönster öppet så kan man inte i Dock-iconen med högerklick öppna ett nytt, men det går på min MP... ???
Samma OSX och Safari-versioner.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-07-30 17:11
Ursprungligen av LaHe:

Upptäckte just att på min MBPR när Safari har ett fönster öppet så kan man inte i Dock-iconen med högerklick öppna ett nytt, men det går på min MP... ???
Samma OSX och Safari-versioner.

Säkert en avsiktlig begränsning för MBPr, för klent grafikkort eller så..

  • Avstängd
  • 2012-07-30 17:34
Ursprungligen av mattiL:

Säkert en avsiktlig begränsning för MBPr, för klent grafikkort eller så..

Haha... men tror nog min MBPR är bra mycket kraftfullare i allt än min gamla MP häck från 2008

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-30 23:02

Jag är inte så förtjust i det gemensamma adressfältet.... när jag ska surfa till mina egna grejor med IPnummer, kommer jag till Google istället.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-30 23:04
Ursprungligen av kenjon:

Jag är inte så förtjust i det gemensamma adressfältet.... när jag ska surfa till mina egna grejor med IPnummer, kommer jag till Google istället.

Jag kommer rätt när jag ska till min router.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-30 23:43

Skriver jag in "192.168.10.80" kommer jag till Google som visar länkar på "192.168.10.80"....

Edit: testade igen nu, och nu funkar det! Så jag får ta tillbaka det jag skrev innan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-31 09:08

Lite förvånad över att man inte kan tömma cachen längre under menyn Safari (eller om det var arkiv), nu ligger den under menyn Utvecklare. Kanske ingen big deal men jag blev förvånad att den tagits bort därifrån.

Att kunna söka direkt i adressfältet, efterlängtat

Bevaka tråden