Mitt sätt att importera musik på till iTunes.
1: Importera
-a… Köp på iTunes… lättast men dyrast om man inte köper samlingar med många låtar, spec. för låtar en och en eller för sånt man redan har på annat medium.Oftast bra kvalitet.
-b… Importera från CD… funkar bra och lätt och man får alltid minst låtnamnet med, men även annan meta-data/info kan finnas som följer med. Oftast mycket bra kvalitet
-c… Från vinyl/kassetband etc… Fristående program som man "spelar in på" från dessa enheter som är iTunes kompatibelt, dvs använder taggarna/infon på samma sätt som i iTunes. Krångligare och man måste mata in åtminstone låtnamnet själv för varje låt.Oftast sämre kvalitet beroende på utrustning och mediets tillstånd.
(finns även några som går ut på webben och matchar låten alá Shazam typ, men är rätt osäkert för många låtar tycker jag, allt kan plötsligt bli helt fel för en eller flera låtar)
2: Kompletera
-a… Inget mer om man inte vill lägga till egen info etc
-b… Missad info kan ibland hämtas av iTunes men inte alltid, då kan ett program som tex Tagalicious hämta info… funkar till 95% av vanliga låtar.
För udda låtar som inte finns på dom vanliga kanalerna måste kanske matas in för hand men rätt ovanligt. Bildmaterial måste oftast hämtas från webben eller scannas/fotas in.
-c… har man vid inspelningen matat in namnet kan det som står i 2-b användas, Annars bör man namnge dessa låtar i iTunes först.
3: Övrigt
- Info som sedan saknas kan matas in en och en eller för gemensam info, som tex album, bilder etc kan matas in för en grupp av filer.
Nått som jag glömt, missat eller är fel… eller info om bra program som kan underlätta det hela… påpeka/informera då gärna det
Om någon har ett annat sätt som kanske är smidigare så tala gärna om det också
Moderator: Kanske göras klibbig?
.