Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för att för-redigera videoklipp innan import till FCPX

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har filmat en massa material med GoPro HD Hero- och HD Hero2-kamera (H.264/AAC i mp4 eller mov) i och ska klippa ihop en film med FCPX. Av all film som finns så är det kanske 20% som är bra material och jag skulle vilja trimma och fixa klippen innan jag importerar för att göra jobbet enklare inne i FCPX, samt för att spara diskutrymme.

Jag vill kunna ta ett klipp som är 10 min långt och skapa 2 nya klipp av minut 1-3 och minut 6-7 utan behöva konvertera om klippet. Jag vill också att metadatat så som tid för klippet bevaras. Vad ska jag använda för program för detta? Jag trodde QuicktimePlayer 7 var räddningen ett tag, men den verkar inte bevara metadatat utan filmsnutten får dagens datum när jag sparar det nya klippet.

QT7pro

Ok, sorry, menade QT7 Pro. Har provat, men jag kör kanske fel?

Om jag öppnar mp4-filen i QT7 Pro, trimmar ner klippet och sen ska spara så måste jag spara den som ny mov-fil och då blir alla datum dagens datum.

Ursprungligen av stevenD:

Jag har filmat en massa material...

Hela upplägget låter mycket märkligt.

Det är ju annars så man filmar/gör film: filma en massa och sen sätter du ihop godbitarna i din editor.

Är det så att du inte har plats att lägga klippen på datorn och importera dem? GoPro genererar ju inte så stora klipp, menar jag...

Annars: in med allt i FCPX, markera upp klippen med keywords (om du vill), skapa smarta samlingar (om du vill). Om det bara är ett mindre projekt skrubbar du bara över klippen med musen, markerar In och Ut med I och O (eller drar med musen).

Det hela borde gå blixtsnabbt.

Ok, trodde det var ganska vanligt arbetsflöde att ta bort all skit först. Har iaf fått det intrycket när jag läst på i forum och artiklar.

Och så tycker jag inte heller att det låter så konstigt om jag har ett klipp på säg 20 minuter varav de första 12 minuterna är svart för att jag filmat rakt ner i snön, sen kommer 30 sekunder med bra material, sen film som är oanvändbar i 5 minuter och sen 1 minut med bra material igen, och att jag då vill slänga de taskiga bitarna i papperskorgen och spara diskutrymme.

Jag började med att dra in allt material i FCPX och skulle börja hitta bra klipp och sätta ihop nåt, men tyckte det blev för oöverskådligt.

Ursprungligen av stevenD:

Jag började med att dra in allt material i FCPX och skulle börja hitta bra klipp och sätta ihop nåt, men tyckte det blev för oöverskådligt.

Ge dig själv lite tid.

Som sagt: in med det i FCPX. Sen kan du maximera din event browser så att du får lite plats. Du kan även ställa in hur långa dina film strips skall vara per klipp genom att ändra din preview från 5 till 10 till 30 sekunder.

Gå sen igenom klippen. Optimalt genom att titta i realtid. Annars genom att skimma med musen.

När du skimmar med musen och kommer till ett bra parti, så klickar du och drar så att du markerar ett område. Klicka sen 'f' för favorit. Nu har du tilldelat ett "keyword" favorit till det här segmentet (eller snarare märkt upp segmentet till att tillhöra den smarta samlingen "favoriter").

Genom att gå igenom klippen på det här sättet, en eller två gånger, så bekantar du dig med materialet och börjar att bilda dig en uppfattning om hur allt hänger ihop. När du är klar så kan du filtrera din event browser till att bara visa dina favoriter (så var inte för snål vid tilldelningen) och detta borde göra överskådligheten mycket bättre.

Om du har helt ovidkommande klipp som du beskrev, så kan du även märka upp delar som 'rejected' och då försvinner de från event browsern (blir dock kvar på datorn).

När du sen är klar med ditt projekt finns det olika sätt att spara orginalklippen på. I det här skedet kan det vara intressant att ta bort onödiga bitar som du vet att du aldrig kommer att använda.

Har man hållit på en tid så är det väldigt lite "shit" att ta bort - det är bl.a. det som är att vara "pro".
Håller med Andree - släng in allt i FCPX - även om 80% är skit - ty det finns inget snabbare sätt att sortera bort skiten än i FCPX. Släng in allt - låt FCPX optimera (göra allt till Prores) - under tiden detta tuggas kan du gå och göra annat - ta en tur på stan eller läs en bok - anything. Du kan i.o.f.s. börja editera medans filerna optimeras, men det sänker prestandan - jag låter allt sådant där tugga och gör annat under tiden (diskar, filmar, en vända till Clas Ohlson, tupplur, etc).
Jag vet inte vilka forum du läst, men jag känner INGEN som förredigerar/städar utanför redigeringsprogrammer - i detta fall FCPX - oavsett hur mycket skit man har. Däremot känner jag till att man loggar (andra som gör det) filer externt med andra apps vid större produktioner (fiktion) - men man tar inte bort något - man bara loggar och metamärker till databas.
Efter 20 år som filmare har jag 10-30% material som inte används vid en produktion. Mindre snabbjobb används 100% - jag filmar vad jag behöver - inget annat och inga omtagningar :-D.
Generellt så handlar det om att man vid en tidpunkt i sin pro-karriär - tidigt - lägger av med "bra att ha" scener, varianter av tagningar, etc. Man vet i förväg vad som behövs och man vet i förväg hur det kommer att se ut tillsammans med det andra vid redigering. Etc.

Vid fiktion så är det ju en hel del omtagningar ibland, men det är ju inte "skit" - det är ju sådant som ska testas i kontext vid redigering - dett ÄR redigering. Själv gör jag ingen fikton idag - bara doku och reklam.

Ok, låter som att jag ska följa råden här. Jag är långt ifrån Pro och kommer aldrig bli ett när det gäller filmklippning

1
Bevaka tråden