Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Final Cut Pro X vs iMovie

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • 2012-07-21 15:52

Har försökt läsa mig till om det är någon anledning för en amatörfilmare som jag att gå över från iMovie till FCPX.

Fördelarna med det senare jämtemot iMovie? Dom viktiga bara då jag inte är en producent utan bara söker smidiga lösningar som kanske saknas i iMovie.

Nackdelar jämfört...?

Vad är ett måste att köpa till? (gillar att leka med övergångseffekter o.dyl. bl.a.)

Annat som kan vara värt att nämnas?

Tack på förhand!

Ladda ned 30 dagars trial och pröva!
Apple - Final Cut Pro X - Trial

Gjorde nyligen det själv, då jag ville ha mer muskler när jag amatörklippte min kusins bröllopsfilm. Största skillnaden för mig var tidslinjen, vilken jag finner rätt klumpig i imovie (09').

Kolla videoklippen där funktionerna presenteras så blir du nog såld i ett nafs.

  • Avstängd
  • 2012-07-21 16:28

@eskimo
Tack.
Ok, får nog göra så... tänkte bara man skulle få nått handfast innan man börjar testa/leka själv. iMovie funkar ju rätt bra för mina behov men... det känns som det saknas nått som jag inte riktigt kan sätta fingret på

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-07-21 17:23

Jag hakar på av eget intresse. Jag har använt iMovie rätt mycket för att snofsa till mina Blenderanimationer som ligger sparade i Vimeo. Men när jag spelar upp resultaten så är det bedrövligt dålig kvalitet på filmerna. Jag söker då någonting som är som iMovie fast 100 gånger bättre. Frågan är om det är värt att lära in ett så maffigt program som Final Cut Pro för någonting jag använder 5-10 gånger om året. Blir jag nöjdare.
iKalle

  • Avstängd
  • 2012-07-21 17:53
Ursprungligen av iKalle:

...mina Blenderanimationer... Men när jag spelar upp resultaten så är det bedrövligt dålig kvalitet på filmerna.

Vad är det?

Verkar som du gör nått fel där för inte ska det ju bli så... men är ju själv nybörjare så...
Enda jag lärt mig är att INTE låta iMovie använda sina skakförbättrare eller slutar-ljusteringar så blir det rätt bra om man justerar upp färgmättnad och kontrasten lite.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-07-21 19:52

Här ett exempel på vad jag menar https://vimeo.com/28323072. Jag har flera hundra Vimeovideos som är exakta, men så fort jag lägger in någon i iMovie så förstörs kvaliteten. Texten exempelvis blir grådaskig.
När jag lägger in en Vimeovideo i Screenflow så är det samma kvalitet.???

  • Avstängd
  • 2012-07-21 20:42
Ursprungligen av iKalle:

Här ett exempel på vad jag menar https://vimeo.com/28323072. Jag har flera hundra Vimeovideos som är exakta, men så fort jag lägger in någon i iMovie så förstörs kvaliteten. Texten exempelvis blir grådaskig.
När jag lägger in en Vimeovideo i Screenflow så är det samma kvalitet.???

Hmmm, denna hade ju samma stjärnpresentation som finns i iMovie.
Ingen aning... kanske måste man exportera ut dom från vimeo eller nått för att det ska bli rätt.
Kanske dom är editeringskyddade???
Ingen aning... du får fråga nån här som kan vimeo.

Just för amatörfilmer är FCPX bra, men det slutar verkligen där. Det är i princip en glorifierad iMovie med lite proffsverktyg och mer muskler, men ändå inte lika avancerat, pilligt eller featurerikt som riktiga proffsprogram.

Nog för att jag personligen både klipper snabbare och gör mer i Sony Vegas, men då är vi inne på Windows och då diskuterar vi fel saker.

  • Avstängd
  • 2012-07-30 22:22
Ursprungligen av Stephen Kirk:

Just för amatörfilmer är FCPX bra, men det slutar verkligen där. Det är i princip en glorifierad iMovie med lite proffsverktyg och mer muskler, men ändå inte lika avancerat, pilligt eller featurerikt som riktiga proffsprogram.

Nog för att jag personligen både klipper snabbare och gör mer i Sony Vegas, men då är vi inne på Windows och då diskuterar vi fel saker.

Jag är ju en amatör när det gäller film...
Tror nog iMovie räcker åt mig men gillar att prova nya program om dom inte är allt för dyra och har många add-ins, så ska nog prova FCPX så småning om... mer avancerat än så, är nog inget för mig... inom detta gebit.

Ursprungligen av Stephen Kirk:

Just för amatörfilmer är FCPX bra, men det slutar verkligen där. Det är i princip en glorifierad iMovie med lite proffsverktyg och mer muskler, men ändå inte lika avancerat, pilligt eller featurerikt som riktiga proffsprogram.

Inte alls.

Det är ett banbrytande verktyg för videoproduktion helt riktat mot professionell användning med fokus på användarvändlighet, snabbhet och bildkvalitet.

Det är även byggt från grunden för att utnyttja all tillgänglig prestanda från OS X och maximera hårdvaruinvesteringen.

Integrationen mot Motion 5 är mycket bra, och med publicering av riggar från Motion så har man fantastiska utvidgningsmöjligheter.

Nu skiljer sig FCPX så pass mycket från de flesta andra NLEs att det tar ett tag att sätta sig in i det—och framförallt att bli effektiv. Tar man med sitt gamla tänk stöter man förr eller senare på patrull. Eller så lär man sig inte utnyttja programmets styrkor.

Väldigt tydligt blev det när en anstormning av negativa reviews trillade in på lanseringsdagen, avsevärt snabbare än man hinner läsa manualen, ens med speed reading: klick, klick... äh, fan vad kasst... och så direkt till MAS för att skriva sin recension som nog var rätt klappad och klar baserat på rykten som föregått programmet.

iMovie är ett jättebra verktyg för hemanvändare, om än begränsat. De delar man lyft över till FCPX är saker som är överlägsna andra NLEs i min uppfattning.

Jag gjorde mina rough cuts i iMovie och exporterade projektet till FCP 7 som .xml innan FCPX kom, tack vare att det går så mycket fortare att bygga en story med iMovie/FCPX-gränssnittet.

FCPX är fortfarande i sin linda och alla efterfrågade proffsfunktioner är inte på plats. Men de kommer. Var så säkra.

Nu är det så att den stora konkurrenten Premiere Pro (om jag tar puls på Twitter) inte är sämre. Det är ett välutvecklat modernt, men ändå till sin utformning, klassiskt NLE-alternativ.

Ursprungligen av Stephen Kirk:

Just för amatörfilmer är FCPX bra, men det slutar verkligen där. Det är i princip en glorifierad iMovie med lite proffsverktyg och mer muskler, men ändå inte lika avancerat, pilligt eller featurerikt som riktiga proffsprogram.

Nog för att jag personligen både klipper snabbare och gör mer i Sony Vegas, men då är vi inne på Windows och då diskuterar vi fel saker.

Snackade i helgen med en kille som har ett bolag där de mest gör reklamfilmer. Ett proffs alltså. Frågade honom vad han tyckte om FCPX vs. FCP7. Han tyckte att när man väl satt sig in i FCPX kändes FCP7 gammalt, jobbigt och knöligt.

(Jag har själv inte jobbat med FCPX utan kör mest i Premiere de gånger jag behöver prodda något snabbt (typ klippa ihop en reklamslinga) eftersom jag jobbar mest som tekniker, inte producent)

Tugget om att FCPX skulle vara ett "iMoviePro" eller inte ett "riktigt proffsprogram" är obsolet idag - det vara bara en förvirring första tiden eftert släpp p.g.a. FCPPX saknade grejer som numera är fixade via update som väntat - tugget blev en myt som spreds av dom som inte kört FCPX och t.o.m. många som inte ens redigerade video :-D. Idag vet alla insatta - framför allt proffs - att FCPX givetvis är inte bara ett tungt proffsprogram - utan dessutom framtiden och snart ser troligtvis en del konkurenter ut ungefär på detta vis. Apple har gjort det igen :-D. FCP7 är stendött och industrin har redan switchat över till FCPX.
Man kan ju ogilla FCPX av andra orsaker, men att det inte skulle vara ett fullvärdigt proffsprogram är bara löjligt. Vi proffs håller inte på med sådant svammel - för oss handlar det om att leverera och man kan leverera med FCPX, Avid, Premiere, etc.

Det som förvånade mig var att FCPX så snabbt uppdaterades till fullödigt proffsprogram efter sin nyfödelse. Själv har jag helt gått över till FCPX och när jag senast startade upp FCP7 för att hälsa på gamlingen så kändes det verkligen...tja...1900-tal...typ.

Ett par updateringar till och även smådetaljerna är fixade i FCPX. Det tvivlar jag inte på en sekund. Apple satsar och har satsat fruktansvärt mycket på denna app - det tyngsta dom gjort efter OSX skulle jag tro. Koden är sensationell och lurar ur Mac/OSX absolut varje uns kraft - inget går till spillo - inget eldande till kråkorna. Har man bara 32 GB RAM och mera så lirar det fenomenalt. Jag fattar inte att man kan göra så här (testa pluggar med skimning t.ex.).

  • Avstängd
  • 2012-07-31 00:45
Ursprungligen av Zimmerman:

... Har man bara 32 GB RAM och mera så lirar det fenomenalt. Jag fattar inte att man kan göra så här (testa pluggar med skimning t.ex.).

Låter lite mycket för en amatör som jag som inte lever på det... men hur lirar det då på hälften, dvs 16GB som jag har på min MBPR tills jag köpt en ny MP till våren, också troligen med max 16GB?

FCPX är pro. Men jo, det går att använda med 16 RAM också så klart - men en MacPro, RAID och minst 32 RAM så börjar det verkligen flyga :-D.

Ursprungligen av LaHe:

Låter lite mycket för en amatör som jag som inte lever på det... men hur lirar det då på hälften, dvs 16GB som jag har på min MBPR tills jag köpt en ny MP till våren, också troligen med max 16GB?

  • Avstängd
  • 2012-07-31 01:13
Ursprungligen av Zimmerman:

FCPX är pro. Men jo, det går att använda med 16 RAM också så klart - men en MacPro, RAID och minst 32 RAM så börjar det verkligen flyga :-D.

Haha, klart att det gör, tänkte mer som på i jämförelse med min gamla MP 2008 på 2x3,2GHZ, 10GB RAM, NVIDIA GeForce 8800 GT, utan Raid, körandes iMovie som flyter på rätt bra...

Fast det kunde ju inte du veta

Som sagt; iMovie och FCPX är olika saker. Under huven skiljer väääldigt mycket. Att dom "ser ut" som bröder är en annan femma - bara av intresse vid inlärning/utbildning.

  • Avstängd
  • 2012-07-31 02:11
Ursprungligen av Zimmerman:

Som sagt; iMovie och FCPX är olika saker. Under huven skiljer väääldigt mycket. Att dom "ser ut" som bröder är en annan femma - bara av intresse vid inlärning/utbildning.

Ok, får väl helt enkelt köpa och prova själv då

Finns demo att ta hem :-).

Ursprungligen av LaHe:

Ok, får väl helt enkelt köpa och prova själv då

1
Bevaka tråden