Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa tänkbara SSD till MacBook Pro i7 (2011)

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Låter som att hansfilipelo vet vad han talar om

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-18 19:35

Jag börjar misstänka att Korsriddaren har något slags korståg mot Intel

Ursprungligen av zappee:

Jag börjar misstänka att Korsriddaren har något slags korståg mot Intel

Vill försvara min kära kombatant här.

Jag tycker nog att både jag och Korsriddaren för en ganska nyanserad diskussion där vi försöker utröna vilka SSDer som är säkra tillsammans med MBP 2011.

Men jag håller med - visst har jag rätt

Gosh, kan ni inte fortsätta i PM? Snälla..

Eller topic kanske är klargjort redan, vilken är bäst till en Macbook Pro?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-18 19:49
Ursprungligen av keptang:

Gosh, kan ni inte fortsätta i PM? Snälla..

Eller topic kanske är klargjort redan, vilken är bäst till en Macbook Pro?

Fast de är ju faktiskt on topic

Ursprungligen av zappee:

Fast de är ju faktiskt on topic

Jo jag vet.. Men vill ju gärna veta vad som är bäst.

OnT: Jag tycker att intels diskar är bäst.
Jag tänker inte googla fram ett svar på varför.

  • Medlem
  • 2011-10-18 20:30
Ursprungligen av keptang:

Jo jag vet.. Men vill ju gärna veta vad som är bäst.

OnT: Jag tycker att intels diskar är bäst.
Jag tänker inte googla fram ett svar på varför.

Det finns inga lätta svar på svåra frågor!

Ursprungligen av keptang:

Gosh, kan ni inte fortsätta i PM? Snälla..

Eller topic kanske är klargjort redan, vilken är bäst till en Macbook Pro?

Vertex 3 Max IOPS (och systerprodukter så som Patriot Wildfire eller Kingstons vaddennuheter) är bäst, förutsatt att man har turen att den fungerar.

Om man vill vara på den säkra sidan och ha en enhet man vet fungerar så ska man skaffa en SATA II-enhet och då är nog Intels 320 eller Samsung 470 det bästa man kan få tag på.

Senast redigerat 2011-10-18 20:51
Ursprungligen av hansfilipelo:

Vertex 3 Max IOPS (och systerprodukter så som Patriot Wildfire eller Kingstons vaddennuheter) är bäst, förutsatt att man har turen att den fungerar.

Om man vill vara på den säkra sidan och ha en enhet man vet fungerar så ska man skaffa en SATA II-enhet och då är nog Intels 320 det bästa man kan få tag på.

Vilken tur att jag kör 320.

  • Medlem
  • 2011-10-18 20:32
Ursprungligen av hansfilipelo:

Vertex 3 Max IOPS (och systerprodukter så som Patriot Wildfire eller Kingstons vaddennuheter) är bäst, förutsatt att man har turen att den fungerar.

Om man vill vara på den säkra sidan och ha en enhet man vet fungerar så ska man skaffa en SATA II-enhet och då är nog Intels 320 det bästa man kan få tag på.

Bortsett från att min Samsung 470 har bättre skriv- OCH läshastighet.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Bortsett från att min Samsung 470 har bättre skriv- OCH läshastighet.

Okej jag kanske ska förtydliga det jag skrev tidigare.

Sekventiellt (stora filer) är Samsung 470 snabbare. Samsungen är t o m lite snabbare på slumpmässiga skrivningar.

Hos en systemdisk ställs mest krav på så slumpmässiga läsningar (vid uppstart av program och OS) vilket Intel 320 är snabbast på.

Efter att ha kikat lite på Anandtechs resultat för Samsung 470 och Intel 320 måste jag säga att Samsung 470 ligger närmare (men är fortfarande långsammare) Intel 320 än vad jag trodde när det gäller slumpmässiga läsningar. Det är vad jag kan se mer eller mindre hugget som stucket vilken man väljer. Ska se till att redigera mitt inlägg och skriva att vilken som går bra

Vilken ska jag välja? Alla pratar om OCZ Vertex men Corsair är lika snabb med 520/550 Read/write och den är 500 kr billigare. Finns det några snabbare/billigare alternativ än dessa? Gärna från Webhallen då jag bor nästintill granne med lagret

WEBHALLEN.com - Corsair Intern SSD 240GB Force 3 Series SATA III 2.5" (CSSD-F240GB3-BK)

WEBHALLEN.com - OCZ Intern SSD 240GB Vertex 3 Series SATA III 2.5" (VTX3-25SAT3-240G)

Edit: Jag har Early 2011 15" i7 2.0 4gb RAM

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2012-01-14 23:48

Jag rekommenderar: Corsair Force Series GT
a: Corsair Force Series GT - 240 GB (CSSD-F240GBGT-BK) 3490Kr
b: Corsair Force Series GT - 480 GB (CSSD-F480GBGT-BK) 8285Kr

Båda diskarna har 555 MBps (läs)/ 525 MBps (skriv)
Maximalt 4 KB Random Write, 85000 IOPS

Hej,

Jag går i tankarna att köpa en SSD till min Macbook Pro 8.1 13", står mellan intels nya 520 serie och samsungs 830 serie, båda verkar bra. Har en fråga om hur man uppdaterar sin SSD:s firmware om tillverkaren inte släppt program för det till mac, som Samsung inte verkar ha gjort, så hur gör man då?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-29 13:52
Ursprungligen av Pannkakskungen:

Hej,

Jag går i tankarna att köpa en SSD till min Macbook Pro 8.1 13", står mellan intels nya 520 serie och samsungs 830 serie, båda verkar bra. Har en fråga om hur man uppdaterar sin SSD:s firmware om tillverkaren inte släppt program för det till mac, som Samsung inte verkar ha gjort, så hur gör man då?

Då får man plocka ur den och sätta den i en Windowsmaskin...

Ursprungligen av kenjon:

Då får man plocka ur den och sätta den i en Windowsmaskin...

Det är så illa alltså, då får det bli en SSD från Intel dårå.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2012-02-27 15:42

Fick idag min Corsair Force Series GT - 120 GB som ska in i min Macbook Pro 13" Early 2011, uppgraderar från en Intel x25 2-Gen och kör originaldisken i en Opti-bay.

Kommer den nya SSD:ns hasigheter innebära att jag inte hinner med längre?? Vi får se...

Ursprungligen av Crash-Symphony:

Bägge de där diskarna har SATA3-anslutning. Vissa, inte större andelen av de som köper SSD men vissa, har problem med MBP 2011 och SSDs med SATA3 (se resonemang tidigare i tråden).

Produkterna du refererar till SKA fungera men vill du vara 100% på kompabiliteten bör du leta efter en SSD med SATA2.

Samsung 470 och Intel 320 är två av de bästa exemplen på bra SSDs med SATA2.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-04-19 17:34

Står i valet och kvalet mellan:
OCZ Vertex 4 Series SATA III 2.5" SSD 256GB för 3095kr och
OCZ Agility 3 Series SATA III 2.5" SSD 240GB för 2275kr

Vad som talar för Vertex 4:an är högre IOPS, aningen lägre effektförbrukning och en annan styrkrets, en Indilinx IDX110M00-FC. Den skall även klara sig bättre än andra vad gäller 'garbage collection' och utan att behöva köra TRIM.

Det som talar för Agility 3:an är dess pris samt att jag har redan har en sådan i iMacen.

Disken är tänkt som 6månadersgåva till en MBP 13" 2011 late.

Några spontana tankar eller ideér? Beställer nästa vecka!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-04-25 19:13

Blev en Vertex 4:a för 2870:- på CDON.

Slarvigt gjord bootfilm…
Ruggigt rappt, får vila att kännas onödigt när man lika gärna kan starta upp.

Blackmagic Disk Speed Test ger 350,5/450,7MB/s och nån MB mindre i AJA System Test.
FW 1.3 så den har ännu inte fått TRIM ännu.

Ursprungligen av reboot81:

Blev en Vertex 4:a för 2870:- på CDON.

Slarvigt gjord bootfilm…
Ruggigt rappt, får vila att kännas onödigt när man lika gärna kan starta upp.

Blackmagic Disk Speed Test ger 350,5/450,7MB/s och nån MB mindre i AJA System Test.
FW 1.3 så den har ännu inte fått TRIM ännu.

Går ej att se videon! Det säger att videon är privat.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-25 22:42

Jag kan se den...

Jag också. Blir sugen på att hotta upp en MBP mitten 2010 som ligger här. Men isåfall stoppar jag nog original 500 GB HDD'n där optoska sitter och jobbar mot den - SSD'n är ju så liten så den blir nog bara för OSX och apps och docs etc.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-04-26 11:56

Datorn hittade inte min SSD när den satt i optibayen, så det blev till att montera den på hårddiskplatsens vibrationsdämpande plats och sätta den mekaniska i optibayen.

Notera hur antensladdarna nere till höger inte sitter rätt. Att montera optibay var ett par snäpp svårare än jag trodde, eller så är jag bara jag som är grön…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-31 07:38

Fortfarande nöjd med SSDn?

Bevaka tråden