Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förslag på RSS-lösning till OS X 10.8

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jaha, det var en aning snopet att RSS bara togs bort ur Apples Safari och Mail. En av de bästa funktionerna helt klart i OS X genom åren. Jag inser att det bara är att köpa läget om jag vill använda Mountain Lion. Jag tänkte be om förslag på hur man bäst gör i fortsättningen.

1. Jag har en hel uppsjö med mappar med olika RSS-länkar som ligger kvar bland Safaris bokmärken. Det vore skönt att slippa bygga upp detta från scratch igen. Så något slags import-funktion alltså.

2. Ska man använda en fristående app för RSS?

3. Finns det något bra menyobjekt?

3. Spontant känner jag mig inte särskilt motiverad att behöva köra ytterligare en app när det handlar om saker på webben. Jag tittar redan på webben med webbläsaren. Kan man överlåta åt någon webbtjänst att sköta RSS? Jag förmodar att det går bra men hur får man i så fall OS X att fatta att ett klick på en RSS-länk hör ihop med en webbsida och inte en app?

Vad har ni att komma med?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-08-01 14:28

Jag kör i nuläget med Google Reader, samt caffeinated. Caffinated kopplar upp sig mot Googlekontot och läser av, syncar mm. På jobbet kollar jag RSS via websidan, hemma via appen
Anledningen till att köra via Google's tjänst var att i början hade jag en bärbar samt en stationär dator som jag hade samma program för RSS på, men ville ha synk så att man inte sitter och behöver gå igenom samma flöde igen så att säga. Därav Google's tjänst samt diverse program som ansluter mot den.

Caffeinated - Beautifying Google Reader on Mac

Jo det är något sådant jag behöver också, men jag är lite skeptisk till Google. Allt ska de veta om mig.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-08-01 14:36

Jag använder mig av Reeder Mac App Store som är en klient för Google reader. Mycket trevlig läsare för RSS-flöden.

Jag kör samma lösning som Drakfot förutom att jag inte kör Caffinated utan bara med webbläsaren direkt mot google reader på mina datorer samt Reeder på Ipad/Iphone

Edit: Ska nu kolla in Reeder för Mac efter att ha sett tipset ovan

Reeder med googlesynk. Bästa lösningen.

Hittade en app nu som använder Notiscenter i ML för att pusha för nya inlägg, vilket lät intressant...

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-08-01 15:10
Ursprungligen av Anders Täpp:

Hittade en app nu som använder Notiscenter i ML för att pusha för nya inlägg, vilket lät intressant...

Vilken?

Ursprungligen av Drakfot:

Vilken?

Det är den här: Etresoft: EtreFeed
Finns inte på App Store än men det finns en demo där. Jag gillade notisfunktionen men resten var väl lite väl rudimentärt med just den där appen.

  • Medlem
  • 2012-08-01 15:38

Vad säger du? Fungerar inte RSS i Mail heller? Jag visste att det inte fungerade i Safari.

Ursprungligen av Baron:

Vad säger du? Fungerar inte RSS i Mail heller? Jag visste att det inte fungerade i Safari.

Precis. Det är kaputt rakt över hela linjen. Möjligen av den här anledningen: Apple joins the war on RSS

  • Avstängd
  • 2012-08-01 21:57
Ursprungligen av Anders Täpp:

Precis. Det är kaputt rakt över hela linjen. Möjligen av den här anledningen: Apple joins the war on RSS

Så, Medie-moguler och andra storföretag tänker anamma den Kinesiska stilen? Lycka till!

Senast redigerat 2012-08-01 23:51
Ursprungligen av LaHe:

Så, Media-moguler och andra storföretag tänker anamma den Kinesiska stilen? Lycka till.

RSS blir ett sätt för folk att läsa innehåll utan att behöva besöka sajterna (där vi ska klicka på annonser). Så det är nog oundvikligt att företag med kommersiella sajter inte gillar RSS särskilt mycket. Jag vet inte var RSS blir ett problem för Apple men det kan ju ha att göra med samarbeten med andra företag också. Det kanske är FB som tycker att Apple inte bör ha den här funktionen kvar nu med kommande samarbete och allt...

(obs detta är inte tråden för galna rykten tagna ur luften om FB + Apple. Jag har just brutit mot denna regel.)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-01 16:56
Ursprungligen av Baron:

Vad säger du? Fungerar inte RSS i Mail heller? Jag visste att det inte fungerade i Safari.

Jag tror det försvann redan i Lion.

Ursprungligen av kenjon:

Jag tror det försvann redan i Lion.

Då tror du fel. Jag har använt RSS fram till nu och med Lion provade jag även att göra det med Mail.

Jag har alltid kört med Google Reader.

Finns många appar som kör med det, men på en vanlig dator tycker jag websidan http://reader.google.com är den absolut bästa. Så länge man lär sig alla kortkomandon för tangentbord.

Om man vill kopiera över sina rss-länkar från Mail så funkade det här terminalkommandot för mig
pubsub --client com.apple.mail list

Safari-länkarna får man klicka på en i taget så öppnas de i förvald RSS-läsare.

  • Medlem
  • 2012-08-01 15:57

NetNewsWire för RSS. Den använder sig av Google för synkningen, men jag har ett separat Gmailkonto enbart för detta.

Socialite sköter alla mina RSS, dessutom det sociala nätverkandet i den mån jag gör det över datorn.
Bra med program som har många funktioner

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-01 17:27

Själv lägger jag in mina rss-feeds hos ifttt.com och distribuerar det sedan till mail, sms, push o.s.v beroende på vad det är för feed.

Sneglar lite på Pulp nu. Den synkar via iCloud så jag slipper blanda in Google. Och den finns som app för iPad också. Nackdelen är att det kostar en hundring att köpa apparna. Att det kostar pengar har jag inget problem med alls men det sätter ett hinder nu när man snabbt vill provköra en massa olika appar.

Är det någon här som kör Pulp? Det jag skulle vilja veta mer om är hur den kan meddela sig att det finns nya inlägg.

- - -

Hittade även ett menyobjekt som heter RSS Menu.
Mac App Store - RSS Menu

Enligt utvecklaren så funkar den även i OS X 10.8: "RSS Menu is completely stand alone and does not rely on anything for OS X. And yes it works fine on 10.8. However I'm working on an update that will make things much better."

Jag frågade om iCloud-synkning och han svarade "You'll just have to wait and see."

  • Medlem
  • 2012-08-05 11:06
Ursprungligen av Anders Täpp:

Sneglar lite på Pulp nu. Den synkar via iCloud så jag slipper blanda in Google. Och den finns som app för iPad också. Nackdelen är att det kostar en hundring att köpa apparna. Att det kostar pengar har jag inget problem med alls men det sätter ett hinder nu när man snabbt vill provköra en massa olika appar.

Är det någon här som kör Pulp? Det jag skulle vilja veta mer om är hur den kan meddela sig att det finns nya inlägg.

Hoppas du inte slagit till på Pulp än! Själv hade jag kollat in både Pulp och Acrylic Softwares andra fina macprogram "Wallet" - men sen så såg jag att Facebook gått och köpt hela företaget så nu är det Facebook som gäller framöver...

Ursprungligen av Acrylic Software:

"Our products and services have not been acquired by Facebook, and while there are no plans for further development on them, Wallet and Pulp will continue to remain available for download and purchase in their current form. We’ll certainly be the first to let you know of any updates or changes here in the future."

hämtat från: Acrylic Blog

(så det lär väl inte hända för mycket med dessa program i fortsättningen...)

...själv tar jag mig nog en titt på ifttt.

Ursprungligen av avart:

Hoppas du inte slagit till på Pulp än! Själv hade jag kollat in både Pulp och Acrylic Softwares andra fina macprogram "Wallet" - men sen så såg jag att Facebook gått och köpt hela företaget så nu är det Facebook som gäller framöver...

Tack för tipset! Då gick den bort.

Jag leker just nu med några appar i iPad:
Flipboard — Your Social Magazine
SkyGrid — Now available on iPad, iPhone, and Android

Vad jag kan se så kan man bara lägga in färdiga kanaler och inte egna RSS-strömmar. Bortsett från den inte helt oväsentliga detaljen så vore det här modellen. Jag läser oftast mina rss-flöden på lunchen så då är det telefon eller ipad som gäller.

Har jag missat något eller är det kört med egna rss-flöden i de där apparna?

  • Avstängd
  • 2012-08-01 21:32

Tittade just igenom RSS-tillägg för Safari... Google i hela bunten???

Har liksom kenjon för mig att RSS i Mail försvann i och med Lion...

Ursprungligen av Capeman:

Har liksom kenjon för mig att RSS i Mail försvann i och med Lion...

Då försvann den nog i era datorer på grund av något fel. Jag har använt RSS i Mail senaste halvåret med Lion.

Nä, jag minns nog bara fel... Har aldrig använt RSS i Mail, tyckte det var klumpigt.

Ursprungligen av Capeman:

Nä, jag minns nog bara fel... Har aldrig använt RSS i Mail, tyckte det var klumpigt.

Jag såg ett sammanhang där det var väldigt praktiskt. Jag kommunicerade mycket i våras med ett företag som vi hade köpt wordpress-mallar av. De hade ingen mejlsupport men deras supportforum hade RSS. Så då ramlade deras svar in som mejl i alla fall.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-01 22:49
Ursprungligen av Capeman:

Nä, jag minns nog bara fel... Har aldrig använt RSS i Mail, tyckte det var klumpigt.

RSS finns i Mail i Lion hos mig i alla fall.

RSS är för övrigt förträffligt när man väl hittar bra användningsområden, själv använder jag det mest för att få nyheter pushade till min mobil utan att behöva F5a en site. Sparar mig mycket tid.

Bevaka tråden