Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Garantireparation vid spricka i skärmen på iPad

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hejsan

var igår på loppis och köpte ett sånt där black and decker autotape ett måttband som man skjuter ut elektrisk. Sitter framför datorn och leker vänder mig bakåt och ska skjuta upp det i taket och typ försöka mäta sängen. Klart och jag för upp det i taket och ska dra in det tror ni inte att fanskapet viker sig och flyger ner på min iPad SOM FÖR EN GÅNGS SKULLE LIGGER MED SKÄRMEN UPPÅT

och tänker inte mer på det då det har hänt värre saker med den. Sen när jag ska ta den så ser jag att det är en repa på skärmskyddet... trodde ju jag lyfter lite på mitt skärmskydd och ser att det är en stor spricka mitt i skärmen den såkallade repan. paniken kommer och jag vet inte vad jag ska göra men tänker sedan att jag har ett sånt artwizz med vit kant så att det syns inte att hela kanten är spräckt endast "repan" syns men det är inte mycket.

nu till diskussions ämnet: tror ni att det går att lämna in på garanti för andra fel utan att dem märker detta? eller vad kostar det att byta skärmen.

MVH Erik

Senast redigerat 2012-08-06 15:41

Det kommer inte gå, ta det på hemförsäkringen om ni har allrisk/drulle, blir billigare.

edit: Lagbrott ska inte diskuteras överhuvudtaget.

Ursprungligen av keptang:

Det kommer inte gå, ta det på hemförsäkringen om ni har allrisk/drulle, blir billigare.

edit: Lagbrott ska inte diskuteras överhuvudtaget.

okok det är ju det vi inte har..

Om det är något fabrikationsfel på iPaden kanske det kommer gå vägen då de byter ut den mot en "ny" (kallas de refurbished?). Har du otur kan fabrikationsfelet ses som en orsak av skadan på skärmen och då är det kört.
Andra alternativet är att kontakta ditt försäkringsbolag förutsatt att du har rätt tillägg som drulle mm, du kommer säkert få betala minst 1500:- i självrisk för att kunna få den utbytt via dem.
Jag är ganska övertyga om att det blir näst intill omöjligt att kunna lura till dig en ny iPad vare sig från Apple eller eventuell återförsäljare

Ursprungligen av sirsnurre:

Om det är något fabrikationsfel på iPaden kanske det kommer gå vägen då de byter ut den mot en "ny" (kallas de refurbished?). Har du otur kan fabrikationsfelet ses som en orsak av skadan på skärmen och då är det kört.
Andra alternativet är att kontakta ditt försäkringsbolag förutsatt att du har rätt tillägg som drulle mm, du kommer säkert få betala minst 1500:- i självrisk för att kunna få den utbytt via dem.
Jag är ganska övertyga om att det blir näst intill omöjligt att kunna lura till dig en ny iPad vare sig från Apple eller eventuell återförsäljare

har tyvärr inte drulle :/ kollade upp det sist när jag spillde dricka på min iPhone..

Senast redigerat 2012-08-06 15:49
Ursprungligen av jaghetererik:

har tyvärr inte drulle :/ kollade upp det sist när jag spillde dricka på min iPhone.. En fråga till måste detta har hänt i mitt hem? har inte köpt den i mitt namn och abonnemanget står inte heller i mitt namn?

Har du inte drulle är det kört så vitt jag vet, enda tipset jag kan ge är vid nästa inköp av portabel elektronik är att lägga till eventuell försäkring mot just oförutsedda händelser som butiker brukar erbjuda mer än gärna.
Andra frågan vågar jag inte svara på då den kommer falla under regelbrott (lagbrott) misstänker jag

1. Har hört talas om fall där man lämnat in iPhone för garantiärende men nekats garanti då telefonen haft andra skador. Man hävdar helt enkelt att enheten hanterats ovarsamt och därmed skulle inte garantin gälla. Helt OK är det nog inte men det är inte alltid lätt att hävda sina rättigheter.

2. Om du mot förmodan faktiskt skulle ha andra fel på enheten som omfattas av garantin lär du ju kunna få dessa åtgärdade plus att de kan åtgärda skärmen mot att du erlägger betalning för en utbytesenhet. Som jag har uppfattat det reparerar de aldrig utan du får köpa en utbytes.

3. En allrisk till hemförsäkringen kostar peanuts. Skaffa det.

Ursprungligen av pmarriott:

1. Har hört talas om fall där man lämnat in iPhone för garantiärende men nekats garanti då telefonen haft andra skador. Man hävdar helt enkelt att enheten hanterats ovarsamt och därmed skulle inte garantin gälla. Helt OK är det nog inte men det är inte alltid lätt att hävda sina rättigheter.

2. Om du mot förmodan faktiskt skulle ha andra fel på enheten som omfattas av garantin lär du ju kunna få dessa åtgärdade plus att de kan åtgärda skärmen mot att du erlägger betalning för en utbytesenhet. Som jag har uppfattat det reparerar de aldrig utan du får köpa en utbytes.

3. En allrisk till hemförsäkringen kostar peanuts. Skaffa det.

okok men den här applecare den täcker inte såna här skador?

Ursprungligen av jaghetererik:

okok men den här applecare den täcker inte såna här skador?

Apple Care täcker inte skador som den du beskriver i ditt första inlägg, nej. Läs därefter mitt svar till pmarriott vad gäller andra fel som uppstår och som inte kan anses vara ett resultat av att du på egen hand haft sönder skärmen på din iPad.

Ursprungligen av jaghetererik:

okok men den här applecare den täcker inte såna här skador?

Jag har för mig att AppleCare bara är för att förlänga garantin (fabrikationsfel). Dock finns någon AppleCare+ vet inte om det finns i Sverige. Då får man om jag inte minns helt galet betala ca 1500:- så får man enheten utbytt (om skärmen spruckit etc)

Ursprungligen av sirsnurre:

Jag har för mig att AppleCare bara är för att förlänga garantin (fabrikationsfel). Dock finns någon AppleCare+ vet inte om det finns i Sverige. Då får man om jag inte minns helt galet betala ca 1500:- så får man enheten utbytt (om skärmen spruckit etc)

Mer information om AppleCare+ finns här: AppleCare+ for iPad - Apple Store (U.S.). Och nej, den finns inte tillgänglig för svenska konsumenter i dagsläget. Den gäller den amerikanska marknaden (kanske på några fler).

Ursprungligen av pmarriott:

2. Om du mot förmodan faktiskt skulle ha andra fel på enheten som omfattas av garantin lär du ju kunna få dessa åtgärdade plus att de kan åtgärda skärmen mot att du erlägger betalning för en utbytesenhet. Som jag har uppfattat det reparerar de aldrig utan du får köpa en utbytes.

Fast om ett problem som omfattas av garanti uppstår så lär han nog få en ny enhet även om det finns en spricka i skärmen. Jag tror inte att det är hållbart i juridiskt perspektiv att neka honom detta i ett sådant läge. Det är ju Apple som bestämt att enheterna inte ska genomgå reparation utan snarare bytas ut i sin helhet. Hade varit annat om han begär att få en helt ny enhet istället för att endast reparera det som bedöms vara ett garantiåtagande eller täckas av Konsumenköplagens skrivelse om fabrikationsfel.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Fast om ett problem som omfattas av garanti uppstår så lär han nog få en ny enhet även om det finns en spricka i skärmen. Jag tror inte att det är hållbart i juridiskt perspektiv att neka honom detta i ett sådant läge. Det är ju Apple som bestämt att enheterna inte ska genomgå reparation utan snarare bytas ut i sin helhet. Hade varit annat om han begär att få en helt ny enhet istället för att endast reparera det som bedöms vara ett garantiåtagande eller täckas av Konsumenköplagens skrivelse om fabrikationsfel.

Apple (verkstan) kommer säga att det beror på yttre åverkan. Då spelar inte KKL någon större roll.

Ursprungligen av keptang:

Apple (verkstan) kommer säga att det beror på yttre åverkan. Då spelar inte KKL någon större roll.

Och därav mitt svar här: #8. Det går säkert att processa om det, men det kostar tid och pengar som kanske inte leder någonstans.

Enligt Konsumentköplagen så har du 3 års reklamationsrätt. Uppstår andra fel än den spruckna skärmen så har du din fulla rätt att få dessa fel åtgärdade om de anses vara fabrikationsfel. Dock så har du efter de första sex månaderna ansvaret att visa att det faktiskt är ett sådant fel, och då kan det bli lite tufft för dig i och med den spruckna skärmen. Apple, eller en av deras auktoriserade reparationspartners, kan hävda att felet uppkommit på grund av att du har tappat enheten eller träffat den med något hårt. Då faller bevisbördan på dig, och ja, du kan ju själv gissa hur enkelt det kommer att bli.

Bit i det sura äpplet och så ser du till att du skaffar dig en tilläggsförsäkring som täcker dessa händelser. Du borde ha lärt dig efter att du spillde dricka på din iPhone och inte fick ut något av det.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Enligt Konsumentköplagen så har du 3 års reklamationsrätt. Uppstår andra fel än den spruckna skärmen så har du din fulla rätt att få dessa fel åtgärdade om de anses vara fabrikationsfel. Dock så har du efter de första sex månaderna ansvaret att visa att det faktiskt är ett sådant fel, och då kan det bli lite tufft för dig i och med den spruckna skärmen. Apple, eller en av deras auktoriserade reparationspartners, kan hävda att felet uppkommit på grund av att du har tappat enheten eller träffat den med något hårt. Då faller bevisbördan på dig, och ja, du kan ju själv gissa hur enkelt det kommer att bli.

Bit i det sura äpplet och så ser du till att du skaffar dig en tilläggsförsäkring som täcker dessa händelser. Du borde ha lärt dig efter att du spillde dricka på din iPhone och inte fick ut något av det.

får nog ta och skaffa det dock så fungerade min telefon var bara lite orolig i början men den funkar fint.

Tillägg på hemförsäkringen för allrisk/drulle kostar några tior per månad för det mesta.
Skulle varit väl investerade pengar, så ordna det nu.

Ursprungligen av keptang:

Tillägg på hemförsäkringen för allrisk/drulle kostar några tior per månad för det mesta.
Skulle varit väl investerade pengar, så ordna det nu.

Jo får väl kolla för farsan det ända är just nu hur jag ska berätta det för dem har ju betalat den själv men känns ju surt som fan att berätta för dem att jag spräckt skärmen på den.. nån som har gjort det innan och vill dela med sig av det? nån som vet vad det kostar?

kan tilläga att jag har bestämt mig för att lämna in men jag behöver ju inte säga något om skärmen? och sen kanske ifall de upptäcker det så kanske de lämnar en prisplan?

Ursprungligen av jaghetererik:

Jo får väl kolla för farsan det ända är just nu hur jag ska berätta det för dem har ju betalat den själv men känns ju surt som fan att berätta för dem att jag spräckt skärmen på den.. nån som har gjort det innan och vill dela med sig av det? nån som vet vad det kostar?

kan tilläga att jag har bestämt mig för att lämna in men jag behöver ju inte säga något om skärmen? och sen kanske ifall de upptäcker det så kanske de lämnar en prisplan?

Vad exakt ska du lämna in den för, om inte den spruckna skärmen?

Forumet är inte till för att hjälpa dig att komma på en felaktig orsak till garantireparation.

Och Apples reparationspartners kollar enheten ytligt. Om de ser en spricka så anmärks det på detta.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Vad exakt ska du lämna in den för, om inte den spruckna skärmen?

Forumet är inte till för att hjälpa dig att komma på en felaktig orsak till garantireparation.

den har faktiskt varit lite konstig på senare tid men jag tänkte ju inte mer på det så hade tänkt att lämna in den kanske nån månad innan garantin går ut det är saker att tex ibland lägger touchen av fast det kanske inte är så smart att säga nu... sen tar den inte laddning och tar typ en hel dag att ladda den samt stänger av sig ibland

Ursprungligen av jaghetererik:

den har faktiskt varit lite konstig på senare tid men jag tänkte ju inte mer på det så hade tänkt att lämna in den kanske nån månad innan garantin går ut det är saker att tex ibland lägger touchen av fast det kanske inte är så smart att säga nu... sen tar den inte laddning och tar typ en hel dag att ladda den samt stänger av sig ibland

Då har du lärt dig något av detta. Lämna in en enhet direkt när det är problem. Vänta inte. Jag är beredd att garantera dig att du inte kommer att få igenom detta som ett garantiärende, om du inte tänker ta en juridisk strid som kostar dig mer. Glöm tanken och lär dig av dina misstag istället för att försöka begå någon form av bedrägeri.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Då har du lärt dig något av detta. Lämna in en enhet direkt när det är problem. Vänta inte. Jag är beredd att garantera dig att du inte kommer att få igenom detta som ett garantiärende, om du inte tänker ta en juridisk strid som kostar dig mer. Glöm tanken och lär dig av dina misstag istället för att försöka begå någon form av bedrägeri.

okok har lärt mig men jag tackar för att ni har svarat så snabbt och så jag har fått lite mer insikt i detta jag kommer med uppdatering!

Tjena igen

var och lämnade in den idag för dem andra felen han i kassan sa att det apple var hårda med sprickor eller att de kunde säga att dem påverkade alltså att dem kunde skylla på att det var mitt fel men det borde väl inte spela någon roll om inte laddaren tar ifall skärmen är spräckt eller?

MVH Erik

Ursprungligen av jaghetererik:

Tjena igen

var och lämnade in den idag för dem andra felen han i kassan sa att det apple var hårda med sprickor eller att de kunde säga att dem påverkade alltså att dem kunde skylla på att det var mitt fel men det borde väl inte spela någon roll om inte laddaren tar ifall skärmen är spräckt eller?

MVH Erik

Klart att de kan skylla på yttre påverkan, som det heter. När du spräckte skärmen så kan det ju ha skett på olika sätt (tappat i backen, slagit något hårt på den etc). Detta kan Apple vända till att det även har gjort annan skada till en grad att t.ex. den elektronik som styr laddningen har slutat fungera. Och sett till den erfarenhet jag har av att se hur instruktionerna är vid dessa bedömningar så kommer inte Apple att ge dig rätt här. Vilket i sin tur betyder att antingen får du leva med en spräckt skärm eller så får du gå till juridisk strid (som kostar dig massor om du förlorar).

Jag vill minnas att jag har sagt detta tidigare; lär dig av misstaget. Lämna alltid in en produkt när ett fel uppstår. Vänta inte på fler fel bara för att du vill komma så nära garantitidens slut som möjligt. Då hamnar i de situationer som du har satt dig i nu - om du inte har en allrisk på din hemförsäkring.

Och jag kan ha fel i min bedömning ovan, men det märker du nog.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Klart att de kan skylla på yttre påverkan, som det heter. När du spräckte skärmen så kan det ju ha skett på olika sätt (tappat i backen, slagit något hårt på den etc). Detta kan Apple vända till att det även har gjort annan skada till en grad att t.ex. den elektronik som styr laddningen har slutat fungera. Och sett till den erfarenhet jag har av att se hur instruktionerna är vid dessa bedömningar så kommer inte Apple att ge dig rätt här. Vilket i sin tur betyder att antingen får du leva med en spräckt skärm eller så får du gå till juridisk strid (som kostar dig massor om du förlorar).

Jag vill minnas att jag har sagt detta tidigare; lär dig av misstaget. Lämna alltid in en produkt när ett fel uppstår. Vänta inte på fler fel bara för att du vill komma så nära garantitidens slut som möjligt. Då hamnar i de situationer som du har satt dig i nu - om du inte har en allrisk på din hemförsäkring.

Och jag kan ha fel i min bedömning ovan, men det märker du nog.

jo jag har ju det. okok ska fixa allrisken nudå får snacka med farsan med alla dagens prylar och dyligt tackar igen återkommer med uppdatering!

Hejsan igen! har nu stått samma sak i 2 veckor men ändrades i fredags då det stod att den var färdig och kommer om 3-5 dagar så den har vart iväg 3 veckor i fredags men då kommer min fråga vad tror ni att jag kommer att få? apple lagar väl aldrig produkter så om de nu hittade nåt fel får man väl en ny?

förra fredagen ringde det dolt nummer 2 gånger missade båda 2, på söndagen ringde det igen en gång missade det också stod det 2 nya röst meddelande men kunde inte kolla det då jag har kontant kort och skulle ta abonnemang dagen efter och tänkte lyssna då ringde även 1 gång på måndagen och fixade abonnemang och skulle lyssna så sa dem att det inte fanns några. kontakta telenor chatten och dem sa att dem förmodligen försvunnit med tanke på abonnemanget så min fråga är också.

kan det har varit dem som har ringt? och typ sagt att jag måste betala lagning eller liknande?

MVH JK

fick svar precis: Hej er produkt har ni blivit tillbaka skickad till oss, välkommen in för mer information? vad ska det betyda?

Ursprungligen av jaghetererik:

fick svar precis: Hej er produkt har ni blivit tillbaka skickad till oss, välkommen in för mer information? vad ska det betyda?

Du får väl gå in och fråga.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-05 20:09

Att det är dags för dej att gå till affären och höra vad de har gjort.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-05 20:30

Kostar troligen pengar...

Bevaka tråden