Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Capsule + fånga upp Wifi och skicka vidare

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er.

Har ett litet problem med att få en TC att fånga upp en WIFI-signal och skicka vidare den som ett nytt (eller befintligt) nätverk via wifi och kabel.

Jag har ett trådlöst modem som skickar ut en trådlös signal (nätverkskabel når ej device)
Jag har en TC som står i närheten av devicen som behövs kopplas med en nätverkskabel
Jag har en Device som endast kan kopplas upp via kabel.

Finns det något sätt som TC:n kan fånga upp wifi från modemet och sedan skicka vidare uppkoppling till devicen via RJ45 (nätverkskabel)?

Det är väl bara att välja "Extend wireless network" när du konfar TC'n?

Jag tror att jag testad det, men det fungerar inte av någon anledning. Ska testa sen ikväll igen och återkommer med resultat.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-07 11:55

Jag tror man ska välja Anslut till befintligt nätverk och ställa den i Bridged mode. Men är på semester så jag kan inte kolla.

Edit: fel, glöm vad jag skrev. Se suddgummis inlägg nedan.

Senast redigerat 2012-08-07 15:11
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-08-07 13:35

En dump från min nya AE. Ser likadant ut i TC. Lycka till.

Ursprungligen av sammi.ekdahl:

Hej på er.

Har ett litet problem med att få en TC att fånga upp en WIFI-signal och skicka vidare den som ett nytt (eller befintligt) nätverk via wifi och kabel.

Jag har ett trådlöst modem som skickar ut en trådlös signal (nätverkskabel når ej device)
Jag har en TC som står i närheten av devicen som behövs kopplas med en nätverkskabel
Jag har en Device som endast kan kopplas upp via kabel.

Finns det något sätt som TC:n kan fånga upp wifi från modemet och sedan skicka vidare uppkoppling till devicen via RJ45 (nätverkskabel)?

Nej, du kan inte använda TC som en Ethernet-till-WiFi enhet. En AirportExpress går det däremot med om du ansluter den till ett WDS-nätverk. Min rekommendation är att skaffa en "gaming-adapter"

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-08-07 16:27
Ursprungligen av suddgummi:

Nej, du kan inte använda TC som en Ethernet-till-WiFi enhet. En AirportExpress går det däremot med om du ansluter den till ett WDS-nätverk. Min rekommendation är att skaffa en "gaming-adapter"

Min mac pro har inget WiFi, så den går trådat till APExtreme som sen skickar det vidare till andra APExpress, aTV, Boxeebox etc... skulle en TC vara annorlunda?

Ursprungligen av HeLaMe:

Min mac pro har inget WiFi, så den går trådat till APExtreme som sen skickar det vidare till andra APExpress, aTV, Boxeebox etc... skulle en TC vara annorlunda?

Då ansluter väl dina enheter till WiFi:t i TC:n? Det trådskaparen är ute efter (om jag tolkat rätt) är att använda en TC som en trådlös brygga, alltså att få en ethernetkabel vidare ut på WiFi:t. Jag tolkar ditt fall som att TC:n skapar ett trådlöst nätverk dit dina trådlösa enheter ansluter, precis som den är tänkt alltså.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-08-07 15:47

Det bästa och enklaste är att använda någon form av homeplug, dvs köra nätverket via elkablarna. Har för mig att det i alla fall förr fanns begränsningar om att man måste sitta på samma fysiska elcentral.

Citat:

Begränsningar i Homeplug-lösningarHomeplug-tekniken har några begränsningar. För att kommunikationen ska fungera måste alla homeplugs vara inkopplade under samma elmätare. Elmätaren innehåller ett spärrfilter som spärrar all typ av kommunikation utanför lägenheten eller huset. Homeplugs kan därför inte användas för kommunikation mellan grannar. Signalen kan däremot skickas mellan olika faser, men prestandan blir bättre om homeplug-enheterna ligger på samma fas (läs mer).

Det finns ett sätt att ta reda på vilka uttag som ligger på samma fas. Skruva ut (eller stäng av om det är automatsäkringar) två av de tre huvudsäkringarna i elskåpet. Eluttag som då fortfarande fungerar ligger på samma fas. Flytta den inkopplade säkringen till nästa fas om inget av uttagen fungerar.

Homeplug-enheterna bör helst kopplas direkt i eluttagen (undvik skarvsladdar och .förgreningsdosor). Förgreningsdosor kan användas för datorn och dess kringutrustning, men inte för homeplugs.

Lokalt trådbundet nätverk > Hemnätverk | Kjell.com

Tack för alla svar! Det får bli en home-plug.

Jag testade att sätta TC:n som "chubben" skrev i sitt inlägg, men då ville den inte vara med alls, resultatet blev enligt bild.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-08-10 20:42
Ursprungligen av sammi.ekdahl:

Tack för alla svar! Det får bli en home-plug.

Jag testade att sätta TC:n som "chubben" skrev i sitt inlägg, men då ville den inte vara med alls, resultatet blev enligt bild.
[ATTACH="CONFIG"]34177[/ATTACH]

My bad. Såg inte att du skulle köra vidare via kabel. Jag kör allt mitt på wifi, och det lirar kanon. Hoppas det löser sig på ngt sätt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-08-07 20:21
Ursprungligen av suddgummi:

Då ansluter väl dina enheter till WiFi:t i TC:n? Det trådskaparen är ute efter (om jag tolkat rätt) är att använda en TC som en trådlös brygga, alltså att få en ethernetkabel vidare ut på WiFi:t. Jag tolkar ditt fall som att TC:n skapar ett trådlöst nätverk dit dina trådlösa enheter ansluter, precis som den är tänkt alltså.

Nej, en del ansluter till ett annat WiFi-nät som finns på min DHCP router, APE ligger i bryggläge.
Dom WiFi sakerna som kan utbyta information mellan sig kan det oavsett vilket WiFi-nät dom anslutit sig till, eller till min Mac Pro.

1
Bevaka tråden