Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Råkade göra återställning utan att backa upp

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Istället för att starta en ny tråd så fortsätter jag här. Har försökt googla hela dan. Jag är som sagt rookie, men det här är skitintressant och jag vill gärna sätta mig in i det. Jag lyckas som sagt dd klona en av diskimage-arna på iphonen. Vet inte om det är rätt image (där finns några stycken) så jag tänkte ta alla diskimages och klona en och en. Men fasiken viken tid det tar. som jag har gjort nu så har jag gjort följande:

dd if=/dev/rdisk0s1s2 bs=4096KB | ssh [email protected] 'dd of=iphone_rdisk0s2_4096.img'

Men tanken slog mig, kan man inte bara klona HELA innehållet i iphonen till en img fil och låta photorec söka data i den img-filen sen?

Hur skulle i såfall (ifall det funkar) första delen av skriptet se ut? Alltså istället för dd if=/dev/rdisk0s1s2 bs=4096KB skriva nåt som defenierar HELA filsystemet i telefonen. Är det möjligt? Eller är jag helt ute och cyklar?

bs=4096KB gör att den splittar din image i 4096KB stora bitar, det blir alltså väldigt många filer för en image.
Prova ta bort bs=4096K från kommandot och se om du sedan kan läsa den fil som skapas, då ska det bara bli en fil.

Jag vet dock inte om photorec kan läsa när det inte är splittat, men det är ju bara att testa.

Om du vill göra det för hela telefonen så bör det räcka med att endast göra det på /dev/disk0s1s1.

Tack. Så inget BS alls?

Testa.

Gjorde en liten edit på min post; Jag vet dock inte om photorec kan läsa när det inte är splittat, men det är ju bara att testa.

Fråga: där finns disk0s1s1 sen finns rdisk0s1s1. Vad är skllnaden?

Unix for dummies blir nästa inköp haha

rdisk bör du använda, då får du en raw-kopia utav disken.

Ok då kör jag alltså följande:

dd if=/dev/rdisk0s1s1 bs=4096KB | ssh [email protected] 'dd of=iphone3gs.img'

och tar med bs=4096KB för att vara säker på att photorec ska kunna läsa den? Rätt?

Dessa finns på min iphone, finns det nån online-guide som beskriver vad de gör och innehåller? (har googlat ihjäl mig på det här).

disk0
disk0s1
disk0s1s1
disk0s1s2

rdisk0
rdisk0s1
rdisk0s1s1
rdisk0s1s2

Sen ligger en jäkla massa grejer i /dev/ som inte är disk-nånting

Ja, med eller utan bs=4096KB, (1 fil eller många filer som blir 4MB styck).

disk* = diskarna i block
rdisk* = diskarna i raw

Ursprungligen av keptang:

Ja, med eller utan bs=4096KB, (1 fil eller många filer som blir 4MB styck).

disk* = diskarna i block
rdisk* = diskarna i raw

Nej, bs= till dd bestämmer hur stort varje block ska vara som dd läser/skriver, inte hur många filer som ska skapas. I fallet med att föra över via ssh tror jag inte det har så stor betydelse, men däremot att föra över en image till ett USB-minne/hårddisk så kan blockstorleken spela stor roll.
I OS X är blockstorleken hos dd som default 512 (bytes). Att sätta den till 4096 KB skulle göra kommandot 8192 ggr snabbare (4 194 304 / 512 = 8192), men det är teoretiskt (finns ju andra saker som sätter begränsningar, läs/skrivhastighet på diskar mm).
Prestandamässigt perfekt borde vara att sätta blockstorleken till samma som filsystemet har, så att varje iteration som dd gör läser/skriver exakt ett block. Men eftersom det senare kopieras via TCP/IP blir det kanske knas, det vet jag inte.

Ursprungligen av suddgummi:

Nej, bs= till dd bestämmer hur stort varje block ska vara som dd läser/skriver, inte hur många filer som ska skapas. I fallet med att föra över via ssh tror jag inte det har så stor betydelse, men däremot att föra över en image till ett USB-minne/hårddisk så kan blockstorleken spela stor roll.
I OS X är blockstorleken hos dd som default 512 (bytes). Att sätta den till 4096 KB skulle göra kommandot 8192 ggr snabbare (4 194 304 / 512 = 8192), men det är teoretiskt (finns ju andra saker som sätter begränsningar, läs/skrivhastighet på diskar mm).
Prestandamässigt perfekt borde vara att sätta blockstorleken till samma som filsystemet har, så att varje iteration som dd gör läser/skriver exakt ett block. Men eftersom det senare kopieras via TCP/IP blir det kanske knas, det vet jag inte.

Nu läste du nog fel på vad jag skrev, ser inte att jag skrev hur många filer det blir, det är omöjligt att veta utan att veta hur mycket utrymme som upptas.

Nu läste du nog fel på vad jag skrev, ser inte att jag skrev hur många filer det blir, det är omöjligt att veta utan att veta hur mycket utrymme som upptas.

Fel uttryckt av mig. Men du skrev faktiskt att det skulle skapas flera filer, inte bara en:

Ja, med eller utan bs=4096KB, (1 fileller många filer som blir 4MB styck).

disk* = diskarna i block
rdisk* = diskarna i raw

Det skapas väl ändå inte en fil efter varje läsning? Det har aldrig hänt när jag använt dd (visserligen aldrig över ssh, ska medges).

Ursprungligen av suddgummi:

Fel uttryckt av mig. Men du skrev faktiskt att det skulle skapas flera filer, inte bara en:

Det skapas väl ändå inte en fil efter varje läsning? Det har aldrig hänt när jag använt dd (visserligen aldrig över ssh, ska medges).

Sorry, helt korrekt, fel av mig.

Det är i vilken storlek på blocken som kommer att skickas.

Tack. Jag kör detta ock låter den gå under kvällen/natten. Jag lovar att återkomma med resultatrapport. Funkar det kan det hjälpa andra som varit lika dumma som mig

Ok, det går långsamt. Och den fastnar. Får connection reset by peer i terminalen. Funderade på om man kan ssh:a via usb istället, kanske går snabbare och funkar? Jag ska söka, men om ni har ett svar/guide får ni gärna dela

Ok, för att varna andra så hittade jag en "lösning" för att ssh:a via usb.

SSH Over USB - iPhone Development Wiki

Men det fuckade upp allt. Fick connection refused efter det här. Kunde heller inte logga in via wifi då jag fick connection refused. Fick installera om OpenSSH och Mobile Teminal och börja om från början.

Nu är jag inloggad via wifi och gör en ny klon, hoppas det funkar denna gången.

Ok, jag gjorde om, gjorde rätt. Kom in i min iphone via usb med hjälp av det här

Men när jag ska göra min dd klon så är det tydligen inte min mac's 192* ipadress som gäller då den är över wifi. Nån som vet hur jag kommer in i min mac från telefonen nu när jag är inloggad via usb?

Bevaka tråden