Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer inte åt MobileMe-konto. Mejlen på me.com kan inte hämtas.

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte att MobileMe-kontot gjorts om till ett iCloud-konto. Öppnade iCloud-inställningarna på iphonen och loggade in med något Apple-ID jag hade. Valde att slå samman alla kontakter, men detta raderade alla de som fanns på telefonen. Försökte återställa till en tidigare säkerhetskopia men den var skadad.

Mejen på mittnamn@me.com borde finnas kvar och alla kontakterna med. Men jag kommer inte åt det kontot längre. Missade deadlinen. Men enligt alla så finns datan kvar. Bara att jag inte vet hur jag ska komma åt det....någon som har nån aning?

• Avstängd
  • Överallt
  • 2012-08-12 22:05

Det är för sent. Man gick till en speciell sida, som nu är stängd, för att migrera MobilMe-kontot till ett nytt fint iCloud.

Hur kan man missat en deadline som varit känd typ ett år?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-13 07:49

Inte så svårt. Det finns massor av Macanvändare som använder datorn enbart som ett verktyg, inte är intresserade av vad Apple är eller gör, aldrig är på 99mac.se/MacWorld etc. Alla är inte som vi som alltid hänger här.
Jag känner flera som bara använder den till sina bilder, surfar/läser nyheter (typ AB), och mailar lite. Det är allt.

• Medlem
  • International user
  • 2012-08-13 08:05
Ursprungligen av kenjon:

Inte så svårt. Det finns massor av Macanvändare som använder datorn enbart som ett verktyg, inte är intresserade av vad Apple är eller gör, aldrig är på 99mac.se/MacWorld etc. Alla är inte som vi som alltid hänger här.
Jag känner flera som bara använder den till sina bilder, surfar/läser nyheter (typ AB), och mailar lite. Det är allt.

Men om man hade ett konto på Mobile Me så fick man ju regelbundna meddelanden om vad som skulle ske.
Det är bara om sådana meddelanden hamnat i junket som man kan ha missat det.

Ursprungligen av kenjon:

...och mailar lite...

Ja, och Apple har ju skickat massor av mail för att påminna om stängningen/migreringen.

Så för att missa den deadlinen så har man nog inte kollat sin MobileMe-mail på ett år ungefär.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-13 15:38
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, och Apple har ju skickat massor av mail för att påminna om stängningen/migreringen.

Så för att missa den deadlinen så har man nog inte kollat sin MobileMe-mail på ett år ungefär.

Väldigt många har/hade MobileMe-mail, utan att använda det. De fick det när de reggade sej för ett AppleID, oftast via iTunes. Sedan har de ett "riktigt", eget emailkonto (ofta från sin ISP), som de använder för email. Så deras me-mail ligger där helt orört, kanske inte ens konfigurerat på deras dator.

Ursprungligen av kenjon:

Väldigt många har/hade MobileMe-mail, utan att använda det. De fick det när de reggade sej för ett AppleID, oftast via iTunes. Sedan har de ett "riktigt", eget emailkonto (ofta från sin ISP), som de använder för email. Så deras me-mail ligger där helt orört, kanske inte ens konfigurerat på deras dator.

Fick man? Du menar inte iCloud? MobileMe fick man väl alltid betala för.

Ursprungligen av Capeman:

Fick man? Du menar inte iCloud? MobileMe fick man väl alltid betala för.

Jo, MobileMe var en betaltjänst. Det var nog bara när de annonserat att den skulle upphöra som de sista månaderna blev fria, men då kunde man å andra sidan inte nyregga (tror jag?).

Jag har fått minst 8 mail från Apple om detta :-D. Dom har i princip skrikit mig i örat i nästan ett års tid. Jag kan inte - hur jag än försöker - förstå hur någon missat detta. Min 75-årige far som inte vet ett skit om Apple (han trodde länge att företaget hette Macintosh och Apple var något annat) - han kör mail och kollar travet med sin vita MacBook - thats it - har inte missat detta. Inte två vänner som är totalt Apple-rudis men har Macar och MobileMe missade inte heller detta.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-13 15:37

Många har missat det. De flesta får en hel del spam, och tror nog att dessa påminnelsemail inte är något att bry sej om.
Visst, alla har inte missat det, t ex Zimmermans far. Men väldigt många har gjort det. Ytterligare ett fall där vi alla är olika.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-13 15:40

Jag tycker faktiskt Apple helt enkelt kunde kopierat över alla MobileMe-mail till motsvarande iCloud-mail... utan användarens inblandning. Rent automagiskt alltså.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-13 16:20

Jovisst var det en betaltjänst. Men man kunde få testa i 60 dagar gratis, och efter det försvann MobileMe-tjänsterna, men jag har för mej att mailadressen fanns kvar efter det.... i alla fall funkade den fortfarande som ett AppleID, men jag är osäker på mail-delen.

Mailadressen fanns kvar, reserverad, men du kunde inte använda den.

1
Bevaka tråden