Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trycka flygfoto billigt och bra?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en idé om att ge bort en satelitbild/flygfoto i present, och undrar om nån här har bra erfarenheter av det?

OdenLab Digital Framkallning - Beställ färgkort, förstoringar, tackkort, kalendrar och fotoböcker.

OdenLab fixar 70x100 cm 300 dpi för 349 kronor. Min tanke är att använda google maps, eller hitta.se och "sy ihop" ett antal skärmbilder med hjälp av Photoshop och konvertera det till 300 dpi för utskrift på lab.

Har någon här gjort något liknande? Finns det bra alternativ till OdenLab? Skall man ha mera än 300 dpi?

Startsida | Crimson gör 70x100.
Jag har gjort en 5x5 meters golvmatta av flygfoto från lantmäteriet.
Laminerades i ett transparent halksäkert material. Blev en jäkligt tung fil och kostade skjortan men vem bryr sig
/martin

PS: Underlaget utgjorde köpta högupplösta foto - blir liiiite tyngre än att plocka från webben....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-13 12:13

Startsida | Crimson

Ovan gör fina utskrifter. 70x100 kostar där 225 kr. Tror dock deras postertjänst är 200 dpi. Genom deras prefix kan du får 300 dpi vilket för samma storlek kostar 525 kr.

200 dpi ser väldigt bra ut kan jag intyga. Har kört ut en c:a 192x68 cm tavla hos Crimson som upplevs som ett foto. Har även kört en 70x100 svartvit bild hos ovan vilket också blev mycket bra.

Rekommenderat är att sätta bilden i en ram eller att du laminerar den. De är väldigt känsliga för damm / fingeravtryck. Rekommenderar även att göra ett provtryck mot Crimson innan du gör din faktiskt utskrift så saker ser ut som du förväntar dig (man kan ladda ner profil från deras sida för proofing).

• Medlem
  • International user
  • 2012-08-13 12:46

Jag gjort en "nödutskrift" hos Crimson med bara 150 dpi, i 70x100 genom deras Prefix, fanns inte bättre underlag att tillgå just då.
Det blev som man brukar säga "klockrent" det också, inga synliga tendenser till trasiga pixlar.
Jag brukar också lägga upp ett antal bilder i varierande storlek på en 70x100 och köra ut hos Crimson. Ett bra sätt att få lite större bilder billigt.

Tack för tipsen, det verkar som om jag gör ett försök hos Crimson!

Martins golvmatta verkade spännande! Det kanske jag skulle försöka ge mig på om 70x100 ger mersmak. Min tanke är dock att maximera upplösningen, så att man kan se detaljer om man tittar nära. Om jag räknar rätt skulle en 5x5 meter matta behöva en fil som var på ca 60 000 x 60 000 pixlar för att vara i 300 dpi?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-13 13:40

Notera att du får utskrifter helt utan raster. Att jämföra dessa med ex. 300 dpi på laserskrivare (med raster) är svårt).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-13 13:40

Du kan inte skriva ut 5x5 meter med 300 dpi. Du får skriva ut det i c:a 70x100 "plattor" i sådant fall.

oj nu blev det jobbigt... många nollor där. Jag jobbar normalt med tryck och där finns inte pixeltänket alls så jag har aldrig räknat på det.
Bilder ställs om till 300dpi och sen är det måtten i cm som är intressanta. Pixlar är en uteslutande digital enhet som ingen bryr sig om i pappersvärlden. Jag vet att många här hela tiden säger att man ska räkna i just pixlar, men jag anser att det är helt fel i detta sammanhang.
Så svaret blir - ingen aning.

/m

Jag gjorde mattan på Gigantprint - ett företag som jobbar med storformat på riktigt och dessutom har möjlighet att laminera i jätteformat. Betalare var INTE jag utan Burlövs Kommun, kan vara bra att veta då priset - inte inräknat bilderna - landade på runt 15.000 ex moms.

Senast redigerat 2012-08-13 13:56

Lite bakgrund. I den sal där burlövs komun håller sina möten fanns en stor tom yta mitt på golvet. En matta tänkte någon.
Då kom någon på att ett flygfoto över kommunen hade varit rätt coolt. Ännu coolare hade ju varit om man kunde "gå runt i kommunen" och markera ut platser. Så då blev det som det blev. Mitt jobb var att stitcha ihop allt och hitta en leverantör som kunde göra en golvmatta av det. Just det - upphandlingen rörde sig om ren svågerpolitik - då uppdragsgivaren var min svägerska, hahaha.

/martin

Jag tycker Burlövs Kommun hade en kul idé, men jag börjar med 70x100 cm.

Tack för era synpunkter, och jag vet att jag är nybörjare när det gäller tryck/print eller vad man vill kalla det. Den utskrift som jag hade tänkt göra trodde jag skulle bli utan rasterteknik (som Erik.dv säger).

Anledningen att jag bryr mig om pixlar (eller bildpunkter) är att jag vill få så detaljerat slutresultat som möjligt utan att kasta bort information. Jag skall försöka göra ett testskott nu i veckan!

Ursprungligen av ace4711:

Tack för era synpunkter, och jag vet att jag är nybörjare när det gäller tryck/print eller vad man vill kalla det. Den utskrift som jag hade tänkt göra trodde jag skulle bli utan rasterteknik (som Erik.dv säger).

Anledningen att jag bryr mig om pixlar (eller bildpunkter) är att jag vill få så detaljerat slutresultat som möjligt utan att kasta bort information. Jag skall försöka göra ett testskott nu i veckan!

Men det är här som folk gör det krångligt genom att säga att pixlar är viktigt för detaljer osv.
Det du ska göra är att ta din bild och öppna i PS. sen ser du till att haken i BILDSTORLEK... spänner över både höjd/bredd/upplösning. Då låser du storlek till upplösningen. Sen skriver du 300 dpi. Då får du maximal storlek i cm på bilden. 300 är optimalt för just tryck och du har inte kastat bort någon info. Och du kommer veta exakt hur stor och vilket utsnitt du får tillbaka. Om du bollar med pixlemått och säger 100x200 px så vet du inte ett skit vad du får i storlek.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-13 14:48
Ursprungligen av martinator:

Men det är här som folk gör det krångligt genom att säga att pixlar är viktigt för detaljer osv.
Det du ska göra är att ta din bild och öppna i PS. sen ser du till att haken i BILDSTORLEK... spänner över både höjd/bredd/upplösning. Då låser du storlek till upplösningen. Sen skriver du 300 dpi. Då får du maximal storlek i cm på bilden. 300 är optimalt för just tryck och du har inte kastat bort någon info. Och du kommer veta exakt hur stor och vilket utsnitt du får tillbaka. Om du bollar med pixlemått och säger 100x200 px så vet du inte ett skit vad du får i storlek.

Inte om du trycker i 200 dpi vilket man ofta gör med tjänster som Crimson erbjuder… O:-)

Pixelmåtten är också väldigt viktiga om man är ute efter en viss fysisk storlek när dpi:n är känd. Sedan kan det ändå vara så att man blir tvungen att gå ner i upplösning för att ens pixel-mått är för låga (likt jag fick göra på min stor-tavla som blev runt 150 dpi snarare än 200).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-13 14:45
Ursprungligen av ace4711:

Det kan vara värt att tänka på att 200 dpi på pappret blir lite ska vi säga "kladdigare" än 200 dpi på skärm. Till det bättre och sämre flyter bildpunkterna ihop något på det som skrivs ut. Det ser väldigt fotografisk ut dock vilket är trevligt.

För ditt ändamål kan det alltså var värt att köra en test-utskrift för färg och för skala.

Ursprungligen av martinator:

Lite bakgrund. I den sal där burlövs komun håller sina möten fanns en stor tom yta mitt på golvet. En matta tänkte någon.
Då kom någon på att ett flygfoto över kommunen hade varit rätt coolt. Ännu coolare hade ju varit om man kunde "gå runt i kommunen" och markera ut platser. Så då blev det som det blev. Mitt jobb var att stitcha ihop allt och hitta en leverantör som kunde göra en golvmatta av det. Just det - upphandlingen rörde sig om ren svågerpolitik - då uppdragsgivaren var min svägerska, hahaha.

/martin

Du är säker på att du inte blandar ihop verkligheten med ett avsnitt av "Starke man"?

Strunta i 70x100 på papper - hittade det här på nätet
Kommer göra alla mina bilder så här framöver. Tjohooo!!!!!

Cocoagraph - Custom Chocolate Photograph Bars

/martin

1
Bevaka tråden