Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteritid iPhone 4S

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-13 14:40

Efter utlandsvistelse har min iPhone 4S betydligt sämre batteritid. Nu laddar den ur på 3-4 h utan använding (dvs under natten), innan höll den 15-16 h vid normalt användande av både telefon, GPS och internet. Under utlandsvistelsen stängde jag av data-roaming för att undvika höga kostnader. Innan utlandsvistelsen hade jag iCloud, och eftersom batteritiden innan var bra tror jag inte det har med iCloud att göra.
Har testat det jag läst tips om på nätet: stänga av GPS-appar, stänga av Ställ in tiszon under Inställningar/Platstjänster/Systemtjänster/Ställer in tidszon, ändrat ljusstyrka, ändrat tid för hämtning av epost från varje kvart till varje timme, tills slut har jag även återställt hela telefonen.
Detta har hänt tidigare efter utlandsvistelse (dvs stängt av data-roaming) men kommer tyvärr inte ihåg vad jag gjorde för att få tillbaka samma batterikapacitet som tidigare. Någon som har samma erfarenhet och som kan komma med ytterligare tips?

Och du har kollat in alla tips i alla de befintliga trådarna i ämnet?

https://www.google.se/search?q=batteritid+4s+site%3A99mac.se

Ursprungligen av Olivet:

Efter utlandsvistelse har min iPhone 4S betydligt sämre batteritid. Nu laddar den ur på 3-4 h utan använding (dvs under natten), innan höll den 15-16 h vid normalt användande av både telefon, GPS och internet. Under utlandsvistelsen stängde jag av data-roaming för att undvika höga kostnader. Innan utlandsvistelsen hade jag iCloud, och eftersom batteritiden innan var bra tror jag inte det har med iCloud att göra.
Har testat det jag läst tips om på nätet: stänga av GPS-appar, stänga av Ställ in tiszon under Inställningar/Platstjänster/Systemtjänster/Ställer in tidszon, ändrat ljusstyrka, ändrat tid för hämtning av epost från varje kvart till varje timme, tills slut har jag även återställt hela telefonen.
Detta har hänt tidigare efter utlandsvistelse (dvs stängt av data-roaming) men kommer tyvärr inte ihåg vad jag gjorde för att få tillbaka samma batterikapacitet som tidigare. Någon som har samma erfarenhet och som kan komma med ytterligare tips?

Det första jag tänker på är att du kanske haft batteriet i en väldigt varm miljö? Det är tydligen inte så bra och gör tydligen så att kapaciteten på batteriet sjunker, och som jag förstått det så kommer det isf att förbli så.

Telefonen alstrar rätt mycket värme i sig. Det skulle i så fall vara om den varit uppe i 70-80°, men då är den så varm att man inte kan hålla den.

Ursprungligen av pmarriott:

Telefonen alstrar rätt mycket värme i sig. Det skulle i så fall vara om den varit uppe i 70-80°, men då är den så varm att man inte kan hålla den.

Och den slår även av sig innan den når dit

När jag använder min som GPS i bilen på sommaren kan man steka ägg på den efteråt. Det händer att värmen gör att den slutar ladda batteriet, men att den skulle ta varaktig skada av det tror jag inte på.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-14 11:13

Mobilen låg i väskan på stranden, låg inte i direkt solljus så tror inte att den blivit så varm.Tror snarare det är några inställningar som ruckats på och att jag behöver "nollställa" systemet.
Har letat i alla trådar här och testat allt (känns det som;)
* Flygplansläge
* Platstjänster (tidszon)
* Nätverk (stängt av data-roaming och mobilt datanärverk omlott)
* push (Hämta nya data)
* tvingat avstängning (hållit ner båda knapparna samtidigt)
och slutligen
*återställt hela mobilen

Kvar är Notiser och iCloud, hur mycket tror ni det påverkar?

Det sista alternativet är att återställa utan att använda backupp men det vill jag så klart helst vänta med.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-14 11:23

Mobilen är alltid varm, ung som den blir varm när man laddar den eller tittar på film. Eftersom den är varm antar jag att det är något som är (väldigt) aktiv, frågan är bara vad...

Ursprungligen av Olivet:

Mobilen är alltid varm, ung som den blir varm när man laddar den eller tittar på film. Eftersom den är varm antar jag att det är något som är (väldigt) aktiv, frågan är bara vad...

Ja, då är det något i luren som ligger på konstant och sörplar batteri. Återställning är nog det som gäller. Du kan ju eventuellt återställa med en äldre backup som är från tiden innan du fick problem.

Jag skulle testa att ta en Säkerhetskopia i iTunes, och sedan återställa telefonen och lägga in säkerhetskopian igen.

Jag har råkat ut för sådant då och då men då har alltid en power-off-on fixat det hela.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-14 14:05

Tack för snabba svar!
Har testat att återställa från säkerhetskopia i iTunes. Det som kanske skulle kunna funka är att återställa från tidigare säkerhetskopia, hoppas att det finns kvar

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-15 22:19

I dag inser jag att även min iPad (gen 3) slukar batteri. Under natten gick den ner till 0 från 40% utan att något var aktivt. Annars håller den flera dagar när det är 40% kvar av batteriet vid användande några timmar på kvällen.

Det är alltså något som "smittat" både iPhone och iPaden. Synkar båda till samma MacBook, har dock inte märkt någon skillnad på batteritiden på MacBooken.
Jag som inte trodde att virus funkade på Mac-produkter...

Har laddat ner filmer som jag konfigurerat med Handbrake, kan det vara något där
Andra förslag tas tacksamt emot!!

Ursprungligen av Olivet:

I dag inser jag att även min iPad (gen 3) slukar batteri. Under natten gick den ner till 0 från 40% utan att något var aktivt. Annars håller den flera dagar när det är 40% kvar av batteriet vid användande några timmar på kvällen.

Det är alltså något som "smittat" både iPhone och iPaden. Synkar båda till samma MacBook, har dock inte märkt någon skillnad på batteritiden på MacBooken.
Jag som inte trodde att virus funkade på Mac-produkter...

Har laddat ner filmer som jag konfigurerat med Handbrake, kan det vara något där
Andra förslag tas tacksamt emot!!

Det är inget virus, och det har inget med dina filmer att göra.
Ta en backup, återställ utan att lägga tillbaka backup. Synka sen in dina grejor. Se om det blir nåt bättre. Har du till exempel ställt in att den ska visa gps-ikonen även för systemtjänster? Det är ett bra sätt att se om det är något som ligger och drar igång gps'en i onödan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-22 22:18

iPhonen är nu tillbaka på normal batteritid efter återställning med synkning istället för backup.

Testade allt det jag testat på iPhonen även på iPad:en, utan resultat. Slutligen gjorde jag samma sak där (återställning med synkning istället för backup). Nu är den också tillbaka på normal batteriåtgång.

Tycker det är märkligt att båda deviserna drabbades av samma problem med starkt ökad batteriåtgång samtidigt. Och att båda krävde samma omfattande åtgärd för att gå tillbaka till normalläget. MEN, nu funkar båda så jag är äntligen nöjd;)
TACK för all hjälp!!

Det funkar "alltid".

1
Bevaka tråden