- BlackSmp
- Medlem ●
- Luleå
Kommer Apple bli först med att sälja telefonen utan bifogad laddare? Det skulle inte förvåna mig.
Jag läste nyss en debatt på IDG där folk börjar gå på om att Apples (påstådda) nya kontakt bryter mot överenskommelsen inom EU om telefonladdare.
Givetvis så är ute de och cyklar - överenskommelsen siktade på att minimera överflödet av laddare - den har aldrig ställt villkoret att det ska finnas en mikroUSB kontakt på telefonerna - Apple uppfyllde överenskommelsen sedan dag ett med Iphonen eftersom laddaren har en lös sladd och typ A kontakt i laddaren (den bästa lösningen enligt mig)
Men, nu på morgonen, ståendes i duschen så slog det mig. Syftet med överenskommelsen från EUs sida är att nå fram till att laddare inte behöver skickas med nya telefoner utan vi har redan tillräckligt med USB laddare som kan användas till alla möjliga device.
Så – är Apple redo att vara det första företaget som tar detta steg?
Och om de gör så – hur lång tid tar det innan Samsung kommer efter?
Jag tror inte på att sälja telefoner utan laddare. Laddare är en förslitningsdel. Kablarna slits, kontakter slits. Man avyttrar sin gamla telefon och skickar med laddaren. Jag personligen köper nog 1-2 laddare om året till mina iPrylar efterhand som de slits ut.
Det skulle möjligen vara om man får välja att få telefon + laddare som tidigare eller att man kan få köpa telefonen utan laddare för ett lägre pris.
Fördelen med Apples lösning är att kablarna inte sitter fast i laddaren utan är en lös detalj. Det är en suverän lösning enligt mig.
Jo, jag tror egentligen inte att Apple kommer att göra det ännu men ville bara skriva ner det så att om det händer så har jag bevis på att jag var först:)
...
Så – är Apple redo att vara det första företaget som tar detta steg?
Och om de gör så – hur lång tid tar det innan Samsung kommer efter?
En millisekund ? Samsungs kopiatorer är t.o.m. snabbare än de som står i Redmond
Det är väl ganska naturligt att fimpa laddaren om man ser till att alla kan ha samma laddare. Jag vet inte hur måna Ericssonladdare jag hade samtidigt.
Och Apple skickade ju med dockningsstation med iPhone 2G, vilket de slutade med efter ett tag. Man kan väl lika gärna se laddaren som ett frivilligt tillval, tex när man kanske har ett gäng iPhones i samma familj eller mindre kontor.
edit: iPhone 2 -> iPhone 2G
Det är väl ganska naturligt att fimpa laddaren om man ser till att alla kan ha samma laddare. Jag vet inte hur måna Ericssonladdare jag hade samtidigt.
Och Apple skickade ju med dockningsstation med iPhone 2G, vilket de slutade med efter ett tag. Man kan väl lika gärna se laddaren som ett frivilligt tillval, tex när man kanske har ett gäng iPhones i samma familj eller mindre kontor.
Samma läge för mig - men det var irriterande när Ericsson bytte kontakt så att de gamla laddarna inte fungerade till de nya telefonerna! Tänk om de hade haft Apples lösning - då hade jag bara bytt sladd
Jag tror att vi kommer att komma dithän att telefoner levereras utan laddare även om jag kanske inte tror att vi att riktigt där ännu.
Med telefoner som iPhone är det inte fråga om hur många telefoner som ska dela på en laddare utan hur många laddare du ska ha per telefon. Jag har laddare liggande
-på kontoret
-i sovrummet
-i väskan
-i köket
-i vardagsrummet
-i arbetsrummet
-i bilarna
I en familj med 3-4 iPhones skulle jag påstå att 10-12 st laddare vore en adekvat mängd. Om jag laddar min iPhone i köket är det dödsstraff på att norpa min laddare från sovrummet för att ladda någon annan stans, för lagen om alltings jävlighet dikterar att vederbörande inte återbördar laddaren till sovrummet och är den inte där när jag behöver den så blir jag mäkta vred. Skulle vid närmare eftertanke ta och klistra fast de där laddarna i uttagen.
För mig är det:
-tvättstugan (nattladdning)
-hemmakontoret (sladd till datorn)
-sovrummet (så att Ipaden är laddad på morgon)
-kontoret/arbetet
-bilen (bilen jag köpte i sommar kom med iphonestöd och USB uttag men jag har kompletterat med en extra laddare i tändaruttaget)
-en laddare som alltid ligger redo i stugan
-en i väskan
Plus att jag har några som ligger för tillfället.
Och då är det bra att det är USB-laddare med typ A uttag. Suveränt flexibelt!
Jo, men är det inte rimligt att man betalar för de laddare man faktiskt vill ha?
Helt klart, men jag tycker det är milsvid skillnad på om man börjar sälja iPhone utan laddare till samma pris som tidigare och säljer laddaren som extra tillbehör, jämfört med att sänka priset på telefonen motsvarande priset på en lös laddare.
När man inte kan höja priset är det ju som bekant ofta en framkomlig väg att minska leveransomfånget utan att sänka priset.
Om de slutade leverera laddare kan jag tänka mig folkstormen som skulle bli från kunder ovetandes om att det inte följde med en laddare.
Kunder som öppnar kartongen och tror att laddaren uteblivit. Vilket leder till att Apple + leverantörer av iPhone blir totalt nerringda.
ännu mer bisarrt vore väll om det krävdes en mac för att ens kunna nyttja produkten ....
ööhh just det jag där har vi redan varit en gång i tiden med den första iPoden
nä det finns inget att oroa sig över att Apple skall inte skicka med en laddare ...
Visionen med iPhone är väll att den skall fungera utan något extra behövs ... om en laddare behövs för att nyttja produkten så är den med ... men den dagen en laddare inte behövs för att nytja produkten out of the box .. den dagen kommer Apple att inte skicka med någon laddare .
Problemet är väl just att iPhones och iPads säljs som fristående produkter som inte kräver en dator. Det blir nog ett jävla gnäll ifall de slutar skicka med laddaren, åtminstone om Apples kunder hör till samma själviska, trögtänkta och kroniskt upprörda mänsklighet jag själv betjänade när jag jobbade i butik.
Men själv tycker jag resonemanget är helt rätt. Med tanke på hur många laddare som ligger och skräpar hos folk, så är det fullt rimligt att det inte per automatik ska följa med en laddare med varenda såld telefon.
Förr i alla fall så funkade ofta inte generiska laddare till iPhones (min första iPhone vägrade ladda med en massa laddare från t.ex. Teknikmagasinet) - om detta fortfarande är fallet så måste Apple givetvis skicka med laddare även i framtiden. Hur skulle det annars se ut - iPhone-köpare ska ut på stan och försöka hitta laddare som duger till prisnessan på ärten iPhone Så blir det ju inte - det är verkligen inte i linje med Apples User Experience :-D.
Förr i alla fall så funkade ofta inte generiska laddare till iPhones (min första iPhone vägrade ladda med en massa laddare från t.ex. Teknikmagasinet) - om detta fortfarande är fallet så måste Apple givetvis skicka med laddare även i framtiden. Hur skulle det annars se ut - iPhone-köpare ska ut på stan och försöka hitta laddare som duger till prisnessan på ärten iPhone Så blir det ju inte - det är verkligen inte i linje med Apples User Experience :-D.
Äh, Apple kan ju sälja laddarna löst själva, som de säljer andra tillbehör.
Sant, men nu har Apple lovat att följa specarna för den generella laddaren som EU vill ha fram så det blir (och är) annorlunda.
Och innan någon säger någonting, i denna överenskommelse så finns det ingenting som kräver att mobilen ska ha mikro-b usb kontakt. Man ställer krav på laddarens anslutningar, inte telefonens (utöver det elektriska gränssnittet)
Man ställer krav på det elektriska interfacet. För detaljer så skulle jag titta i:
http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/rtte/files/chargers/chargers_annex_ii_to_mou_january_12_2010_en.pdf
Om den inte ger svar så skulle jag fortsätta med att leta här:
EUROPA - Press Releases - Commission welcomes new EU standards for common mobile phone charger
• Output Voltage Range: 5V +/-0.25V from no load to maximum output current measured at the Micro-B plug of the captive cable
• If the cable is detachable, the voltage at the Standard-A receptacle is required to be 5V +/-0.25V
• Allowed voltage drop over detachable cables as per USB Cables and Connector Class, Aug 2007: 125 mV max drop across power pair from pin to pin tested at 5V and 500 mA.
• Output Current Range at 5V +/-0.25V: 500 mA to 1500 mA
• Max Load Current at voltages below 4.75V: 1.5 A
Men nu är jag på gränsen till vad jag begriper så...
Output Current Range at 5V +/-0.25V: 500 mA to 1500 mA
Det är ju lite dåligt. Jag har för mej att iPhone vill ha 1 A (= 1000mA), att då specen tillåter laddare med 500 mA gör ju att det inte kommer att funka med alla laddare. Med frustrerade kunder som resultat.
Det är ju lite dåligt. Jag har för mej att iPhone vill ha 1 A (= 1000mA), att då specen tillåter laddare med 500 mA gör ju att det inte kommer att funka med alla laddare. Med frustrerade kunder som resultat.
Jag tolkar specen som att laddaren ska klara 5V i spannet 500-1500 mA men att den inte behöver kunna leverera mer än maximalt 1500 mA vid spänningar under 4,75 V.
Jag tolkar specen som att laddaren ska klara 5V i spannet 500-1500 mA men att den inte behöver kunna leverera mer än maximalt 1500 mA vid spänningar under 4,75 V.
Varför skulle de i så fall skriva ut spannet? Klarar den 1500 mA så klar den ju 500 och 1000 också.
Möjligen kan jag hålla med dej om det är för att någon kinesjocke inte ska tillverka en laddare ostabiliserad, som ger för hög spänning när den inte lastas så mycket. Det kan vara skälet...
Varför skulle de i så fall skriva ut spannet? Klarar den 1500 mA så klar den ju 500 och 1000 också.
Möjligen kan jag hålla med dej om det är för att någon kinesjocke inte ska tillverka en laddare ostabiliserad, som ger för hög spänning när den inte lastas så mycket. Det kan vara skälet...
Ja, är den ostabiliserad och ger 5V vid 1500 mA så skulle den teoretiskt ge 15 V vid 500 mA. Kanske inte helt optimalt.
Jag vill inte påstå att jag begriper tekniken men jag litar på att Apple hade full koll innan de skrev på:)
Nja, riktigt så är det inte. Spänningen står ju i proportion till antalet varv på lindningen i trafon. Så från 5 till 15 är nog för mycket. Däremot 7-8 V kan jag köpa.
Hur det visar sej i switchade aggregat vet jag dock inte, men de är nog alltid stabiliserade (vilket nästan alla trafoaggregat också är nuförtiden).
Nja, riktigt så är det inte. Spänningen står ju i proportion till antalet varv på lindningen i trafon. Så från 5 till 15 är nog för mycket. Däremot 7-8 V kan jag köpa.
Hur det visar sej i switchade aggregat vet jag dock inte, men de är nog alltid stabiliserade (vilket nästan alla trafoaggregat också är nuförtiden).
Förhållandet I/U beror mycket på hur trafon är lindad. Vi jobbar mycket med sånt på jobbet, fast vi strävar efter en karakteristik där strömmen är ganska konstant inom ett relativt brett spänningsområde.