Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

apple share SE/30

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag problem igen med min gamla SE, jag skulle vilja göra en back up men apple share fungerar inte. Jag har installerat om systemet 6.0.8 , men det fungerar inte, det finns en anpassad installation som heter apple share workstation, men när jag skall installera denna så kommer det upp;
om du installerar denna blir det 16 desk accessories, det är bara tillåtet med 15, avsluta installationen och ta borta några

Vad är det jag skall ta bort, har provat med några mappar i systemmappen, jag har inget på skrivbordet, men inget fungerar

Hängde även på en gammal cd för att installera ett nyare system, men den läser inte cd, får till svar; skivan är låst och det går inte att göra en desktopbild, det går att boota från den men det enda jag har att boota med är en startup cd, inget fullt system

Nått tips

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-07-07 12:15

Det skall finnas något som heter Font and DA Mover (Förflyttaren tror jag den hette på svenska). Med den kan du ta bort Desk Accessories och typsnitt.

Abaqus

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan
Nu har jag problem igen med min gamla SE, jag skulle vilja göra en back up men apple share fungerar inte. Jag har installerat om systemet 6.0.8 , men det fungerar inte, det finns en anpassad installation som heter apple share workstation, men när jag skall installera denna så kommer det upp;
om du installerar denna blir det 16 desk accessories, det är bara tillåtet med 15, avsluta installationen och ta borta några

Vad är det jag skall ta bort, har provat med några mappar i systemmappen, jag har inget på skrivbordet, men inget fungerar

Hängde även på en gammal cd för att installera ett nyare system, men den läser inte cd, får till svar; skivan är låst och det går inte att göra en desktopbild, det går att boota från den men det enda jag har att boota med är en startup cd, inget fullt system

Nått tips

Citat:

Skrevs ursprungligen av abaqus
Det skall finnas något som heter Font and DA Mover (Förflyttaren tror jag den hette på svenska). Med den kan du ta bort Desk Accessories och typsnitt.

Precis, skrivbordstillbehören (desk accessories, DA) är resurser som ligger i systemfilen. Hanteras bäst med Förflyttaren.

Begränsningen till 15 hade jag glömt, men jag tror man kunde komma runt den.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-07-07 13:21

Tyvärr funkade det inte alltid med en patchning av systemet. ResEdit lärde en att alltid jobba mot en kopia.
Denna begränsning blev ett gyllene tillfälle för Suitcase och liknade applikationer som gjorde att man kunde komma runt begränsningen.

Hälsningar
Abaqus

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Precis, skrivbordstillbehören (desk accessories, DA) är resurser som ligger i systemfilen. Hanteras bäst med Förflyttaren.

Begränsningen till 15 hade jag glömt, men jag tror man kunde komma runt den.

Senast redigerat 2003-07-07 13:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Precis, skrivbordstillbehören (desk accessories, DA) är resurser som ligger i systemfilen. Hanteras bäst med Förflyttaren.

Begränsningen till 15 hade jag glömt, men jag tror man kunde komma runt den.

Hade både den svenska och engelska, dock fungerade ingen, när jag skulle flytta eller radera så blev det nej; ett allvarligt fel har uppstått, ID nr 33 och 192

En tjurig gammal dam det här

F

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-07-07 14:00

Försöker du alltid ta bort samma tillbehör? Prova med att göra en kopia av Systemfilen och jobba mot denna.
SE30 var och är en av mina mac-favissar genom tiderna. Den "damen" med 8 MB internminne, 24 bitars bildskärmskort och 180 MB hårddisk tillbringade man många nätter med i slutet av 80-talet.

Lycka till,
Abaqus

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan
Hade både den svenska och engelska, dock fungerade ingen, när jag skulle flytta eller radera så blev det nej; ett allvarligt fel har uppstått, ID nr 33 och 192

En tjurig gammal dam det här

F

Citat:

Skrevs ursprungligen av abaqus
Försöker du alltid ta bort samma tillbehör? Prova med att göra en kopia av Systemfilen och jobba mot denna.
SE30 var och är en av mina mac-favissar genom tiderna. Den "damen" med 8 MB internminne, 24 bitars bildskärmskort och 180 MB hårddisk tillbringade man många nätter med i slutet av 80-talet.

Lycka till,
Abaqus

Jag startade från diskett, då gick det att plocka bort lite så apple share fick plats.
Jag kom över denna dam på aktion för 200:- inkl stylrwrighter och ett nästan nytt databord.

Anledningen att jag vill få igång den med apple share är att jan vill ta en back up på hårddisken.
Man vill ju har kvar dom första exel, word, pagemaker, mac whrite program som finns på den.

Hoppas att jag får höra av mig om det forsätter att strula.

F

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-07-07 14:12

Du får höra av dig med dina framsteg och problem.

Hälsningar
Richard
aka
abaqus

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-07 21:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan
Nu har jag problem igen med min gamla SE, jag skulle vilja göra en back up men apple share fungerar inte. Jag har installerat om systemet 6.0.8 , men det fungerar inte, det finns en anpassad installation som heter apple share workstation, men när jag skall installera denna så kommer det upp;
om du installerar denna blir det 16 desk accessories, det är bara tillåtet med 15, avsluta installationen och ta borta några

Vad är det jag skall ta bort, har provat med några mappar i systemmappen, jag har inget på skrivbordet, men inget fungerar

Hängde även på en gammal cd för att installera ett nyare system, men den läser inte cd, får till svar; skivan är låst och det går inte att göra en desktopbild, det går att boota från den men det enda jag har att boota med är en startup cd, inget fullt system

Nått tips

Använd inte system 6.0.8 !
Försök med system 6.0.7 som är "komplett" system med alla nödvändiga funktioner (bl.a. share). Eller du kan gå upp till system 7. Jag har kört system 6.0.7 svensk fildelning mot system 9, gick utmärkt. Alltså med din gamle system ska du logga in hos annan Mac med nyare system, det går lättas så.

Citat:

Skrevs ursprungligen av REP
Använd inte system 6.0.8 !
Försök med system 6.0.7 som är "komplett" system med alla nödvändiga funktioner (bl.a. share). Eller du kan gå upp till system 7. Jag har kört system 6.0.7 svensk fildelning mot system 9, gick utmärkt. Alltså med din gamle system ska du logga in hos annan Mac med nyare system, det går lättas så.

Får leta reda på ett sånt, tack för tipset

det gick inget bra att köra share med 6.0.8, provade mot både 7.5.3. och 8.6 utan kontakt

F

1
Bevaka tråden