- Sixten
- Medlem ●
- 2012-08-14 17:47
Nu skall jag berätta hur det gick till när jag handlade på nätet häromsist.
Behövde två CF-minnen till nya kameran (en Nikon D800), vet att teknikproffset har bra priser.
Beställer två - lika bra ta deras snabba CF 633X-minnen för ca 700:- för två.
Leverans dagen efter! Bra, det är ju Onsdag, då hinner vi få dem innan helgen....
Leverans "dagen efter" visar sig ta fem dagar med ngt konstigt bolag jag inte hört talas om.
Eftersom minnena inte kommer, men kameran kommit och vi har betalt fotojobb på lördagen så
får man snällt knata till affären.
Hämtar ut dem på måndagen, de ligger i en stenhård "barnsäker" inplastad paket vardera.
Sätter dem i kameran, ERROR! vafan? Provar andra kortet ERROR!
kontaktar dem, de här är det ju fel på, fyller i blankett, skickar in dem. UTAN originalkartonng....
Det finns ju bara en hög med spån på golvet. Det GÅR inte öppna den utan att skära upp den med mattkniv.
Nu kommer vi till det roliga för det första.
Jag ombeds GODKÄNNA att de skall skicka dem på testning; 350:-
Jag svarar att jag skiter väl i era interna rutiner. Hur ni löser det är ert problem.
Hör ingenting. Tänker att ärendet är väl ur vägen.
Tills häromdagen.
Sur faktura från Fortus ("som är ett helt annat bolag")....
Jag vill bestrida det här, säger att det rör sig om en solklar retur, jag har nu läst det finstilta i min D800-handbok. Minnena ÄR inte felaktiga, D800 klarar inte minnestypen 633X (däremot 600X). Fel av mig.
Teknikprofset vägrar ta tillbaka dem.
Jag erbjuder mig att ersätta dem till viss del för att varan försämrats, 250:- (vilket jag tycker är jävligt generöst).
Det borde ju räcka för att leverantören kan plasta om dem. Sådant som de flesta leverantörer av saker gör på daglig basis.
NEJ
Jag säger att jag fortfarande behöver minneskort, kan vi göra en ny order på rätt minne?
Jag kan erbjuda mig att dessutom komma förbi och hämta dem (vi äro båda GBGare).
NEJ
NEJ, vi har bara en boxadress (här borde ju varningsklockor ringa)
Hela tiden sitter deras kundtjänst och enbart svara NEJ på precis alla min frågor, alla mina synpunkter
De vägrar resolut ta tillbaka minnena.
Jag får hela tiden intrycket, håll käften och betala.
Min fråga om att det finns något som heter "kundvård" och en gammal saying att "kunden har alltid rätt"
har de inte hört talas om.
Skillnaden på en näve plastspån eller inte och deras fullständigt rigida inställning är det som gäller.
Jag vill varna precis varenda människa för att ha med sådana här sopebolag att göra.
De backar inte en sekund från att totalt sänka dig i det ögonblick du egentligen behöver dem som bäst.
När det går fel.
Vi kan ju ponera att man beställer ngt billigare än 350:-, undras om det fortfarande är 350 spänn i undersökningsavgift, ngt som mest luktar jävligt illa "självrisk". Då kan du sitta där med din pajade grej, som du fan inte vågar skicka in ens. Risken är ju att du får betala prylen OCH deras regelvidriga "undersökningsavgift".
Se för fan till att beställ rätt saker, så fort det kommer till att bjuda till från deras sida kommer det skita sig med bredsladd.
Sätter mig här för att få ärendet och företaget från HELVETET ur vägen.
Gör upp med dem att visst, skicka ni minnena tillbaks till mig - jag får väl försöka sälja dem billigt på tradera eller nåt.
Jag avser betala deras sura faktura.
Teknikprofset gömmer sig bakom att ett par bitar plast saknas - det är fegt.
De påstår sig också följa "lagen" - som om den vore nåt rättesnöre, lagen är väl snarare att se som det absolut lägsta, fundamentet att bygga alting annat på. Klart man är bättre än lagkrav?
Hädanefter blir det enbart beställning från etablerade företag, med etablerade och hälsosamma rutiner för felhantering/återköp/etc snarare än bondfångarbolag
Skall lägga in fakturan på datorn för betalning, ser att jag fått en "påminnelseavgift" på 50:-. tack tack.