Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP, parallels, win7 ->VPN? -> Win 7 PC, hur gör jag?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Känns som att det är väldigt mycket Windows i denna frågan men jag hoppas man inte blir hängd för det? :S

På jobbet har vi vårt affärssystem installerat i en stationär PC med Win 7 och den ger också möjlighet att ansluta en klient, i detta fallet, min MBP med Parallels och Win7 installerat (Tyvärr är inte affärssystemet kompatibelt med OSX) och så länge jag sitter på jobbet i samma nätverk som "huvuddatorn" så fungerar det prima men nu vill jag skaffa samma förutsättningar fast ifrån ett annat nätverk (t.ex hemma).

Affärssystemet heter Mamut och nu är jag inte helt hundra men jag tror den delar ut filer via SQL så att man på det viset kan koppla in en klient.

Min fråga är alltså: Är det möjligt och i så fall hur gör jag för att ansluta min MBP med parallels och Win7 hemifrån till vårt nätverk på jobbet så att jag kan komma åt dom "delade filerna" som möjliggör anslutning av klient till affärssystemet?

Är VPN lösningen jag är ute efter och hur sätter man upp det?

Tack på förhand

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-16 21:33

VPN fixar nog det, ja. Hur man sätter upp det beror på vilken VPNlösning du väljer. Du behöver en VPNserver på jobbet, och en VPNklient i datorn, då i din Windows7-installation.

Ursprungligen av kenjon:

VPN fixar nog det, ja. Hur man sätter upp det beror på vilken VPNlösning du väljer. Du behöver en VPNserver på jobbet, och en VPNklient i datorn, då i din Windows7-installation.

Vilken VPNlösning bör jag välja, vad rekommenderas? Finns det inbyggt i Win7?

Ursprungligen av patrikjunno:

Vilken VPNlösning bör jag välja, vad rekommenderas? Finns det inbyggt i Win7?

För att konfigurera VPN på din arbetsplats behöver du hjälp av nätverksadministratören. Det bästa är att ha VPN-servern i sin gateway (brandvägg).

Windows 7 och OS X harmöjlighet att vara klient med en mängd VPN-protokoll. Att rekommendera är väl L2TP då det är säkert och finns som standard på bägge plattformarna.

Ursprungligen av hansfilipelo:

För att konfigurera VPN på din arbetsplats behöver du hjälp av nätverksadministratören. Det bästa är att ha VPN-servern i sin gateway (brandvägg).

Windows 7 och OS X harmöjlighet att vara klient med en mängd VPN-protokoll. Att rekommendera är väl L2TP då det är säkert och finns som standard på bägge plattformarna.

Om du menar "nätverksadministratören" så som en faktiskt person så är jag det närmaste vi kommer en sådan så nätverksadministratören är inkopplad!

Finns det även en inbygd server funktion i Win7 eller bara klient?

Ursprungligen av patrikjunno:

Om du menar "nätverksadministratören" så som en faktiskt person så är jag det närmaste vi kommer en sådan så nätverksadministratören är inkopplad!

Finns det även en inbygd server funktion i Win7 eller bara klient?

Om jag inte minns fel så har nog win7 bara vpn-klient.
Dock brukar väl de flesta routers som går loss på över 1000:- ha inbyggd vpn-server.
Vad har ni för router på jobbet?

Ursprungligen av patrikjunno:

Om du menar "nätverksadministratören" så som en faktiskt person så är jag det närmaste vi kommer en sådan så nätverksadministratören är inkopplad!

Finns det även en inbygd server funktion i Win7 eller bara klient?

Då är det utmärkt läge att svara på mendezz fråga:

Vad har ni för router/gateway/brandvägg på bygget?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-08-16 22:28

OpenVPN kanske är något för dig: OpenVPN - Open Source VPN
Har inte grejat med det själv dock, så vet inte hur man sätter upp det (men dokumentation finnes ) samt det finns till flera plattformar.

1
Bevaka tråden