Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använarkonton på en annan partition eller skivenhet än systemet?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-20 08:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Creops
Logga sen ut root och logga in som ture.

Undrar om jag kommer in då...

Tack för tipset. Ska testa. Tur att allt är rent så jag kan formatera om ifall det skiter sej

• Medlem
  • Gävle
  • 2003-10-20 10:13

När du är inloggad som root så ta det vääääldig försiktigt, du kan utan problem av misstag slänga hela systemet eller flytta på väldigt viktiga filer!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-20 10:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Creops
När du är inloggad som root så ta det vääääldig försiktigt, du kan utan problem av misstag slänga hela systemet eller flytta på väldigt viktiga filer!

Jodå, det är bekant... jag tänkte inte flytta på nåt jag inte tänkte flytta på...

Försiktighet är ju en dygd, och jag är inte känd för att vara odygdig... eller...?

ja... det vet ju inte du förstås

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-20 10:27

Kanske har det nämnts tidigare i tråden, jag har mest bara skummat igenom den, men... vad är det som hindrar från att bara lägga en symlink i /Users, alltså ln -s /Users/nillon /Volumes/MegaFetDisk/nillon ?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-20 10:39

Och en annan sak, är det nån som har provat detta?

Kan man komma åt den användaren nudå via ftp eller liknande, så att den som loggar in endast kan rota runt på den disken?
Det borde ju bli så då eftersom katalogen ligger på en separat disk och dessutom har rätt rättigheter men jag läste å andra sidan nånstans om nån bug i X 10.2 som gjorde att man kunde backa upp i katalogerna oavsett vem man loggar in som (vilket jag har testat och till mitt förtret funnit korrekt)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-20 23:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av otg
Och en annan sak, är det nån som har provat detta?

Kan svara på mitt eget inlägg...

Har just testat. Funkar hur bra som helst. Kan fortfarande backa och komma åt de andra diskarna, men när jag loggar in hamnar jag i alla fall först i min extraHD

kul kul

Fråga från lilla jag som fattar nada: ska jag köra det här kommandot två gånger, en för varje användare, om jag har två användare i min användarmapp?

Citat:

sudo niutil -createprop / /users/användarnamn home /Volumes/nyPartition/Users/användarnamn

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-30 15:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Fråga från lilla jag som fattar nada: ska jag köra det här kommandot två gånger, en för varje användare, om jag har två användare i min användarmapp?

Inte för att jag är nån guru direkt... men det känns rimligt att köra det en gång per användare, eftersom det skapas en typ av genväg till partitionen. En genväg per användare, vill man ju ha.

tjipp

Jag följde för ett tag sedan Per Haglunds utmärkta instruktioner, och det har varit perfekt att ha användarkontona på min nya större HD. Kan dock varna för eventuella olyckor om man inte själv är hemma i UNIX. För ett antal timmar sedan råkade jag peta till kabeln till den nya HDn när jag var inne och pillade i datorn, och när jag startade den igen och systemet inte hittade skivan med mitt användarkonto så skapade den helt sonika ett nytt på systemskivan.

Kan säga att det tog mig många timmars pillande att få ordning på det igen.

Jag fick inte ordning på saker via terminalen. (Försökte med att upprepa "sudo niutil -createprop / /users/användarnamn home /Volumes/nyPartition/Users/användarnamn" men av någon anledning löste det inte problemet.

Till slut lyckades jag via NetInfo-hanteraren.

Nu är jag dock lite konfunderad över vad jag ställt till med bland mina volymer. Om jag kollar i /Volumes, så heter min nya HD (eller rättare sagt ett alias till den) "Giraffen 1" - antagligen beroende på någonting jag gjort fel i terminalen. För den nya HDn ska heta "Giraffen" kort och gott, och det är även vad den heter i vänstra kolumnen i mina Finder-fönster.

Någon som förstår vad detta beror på?

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Nu är jag dock lite konfunderad över vad jag ställt till med bland mina volymer. Om jag kollar i /Volumes, så heter min nya HD ... "Giraffen 1" ... Någon som förstår vad detta beror på?

[Redigerat efter att ha läst Nicklas svar 13:41]

För att kunna hantera flera volymer med samma namn – om man som exempel stoppar in en cd med samma namn som hårddisken – så monterar systemet (närmare bestämt demonen autodiskmount) varje volym med en unik unix-sökre volymer som heter Hårddisken blir det "Hårddisken", "Hårddisken 1" och "Hårddisken 2" i /Volumes.

Mappen /Volumes är avsedd att endast innehålla monteringspunkter för volymer (externa hårddiskar, cd, skivavbilder etc.) som monteras av autodiskmount. Men om du (med niutil eller med NetInfo-hanteraren) har matat in i NetInfo att ett användarkonto ska ha sitt home i /Volumes/DiskNamn/Users/användarnamn, så kommer systemet (när användaren loggar in) att skapa den mappen ifall den inte redan existerar. Följaktligen: ifall volymen DiskNamn inte är monterad skapas i /Volumes i stället en mapp med namnet DiskNamn, vilket ju inte stämmer överens med mappen /Volumes syfte. När autodiskmount senare monterar volymen DiskNamn uppfattas sökvägen /Volumes/DiskNamn som upptagen, och i stället används "DiskNamn 1", vilket i sin tur gör att en eventuell symbolisk länk till /Volumes/DiskNamn inte funkar som förväntat.

Som jag har skrivit tidigare; Om man har bytt ut mappen /Users/användarnamn mot en symbolisk länk -> /Volumes/DiskNamn/Users/användarnamn , eller bytt ut /Users mot en länk -> /Volumes/DiskNamn/Users , så finns det ingen anledning att ändra inställningen av home i NetInfo, det funkar utmärkt ändå – men det finns anledning att inte ändra home:
Ett stort antal program har inställningar som innehåller sökvägen till hem-mappen (home i NetInfo). Om man har ändrat home till /Volumes/DiskNamn/Users/användarnamn kommer detta att sparas i programmens inställningar, och de inställningarna kommer inte att fungera ifall man flyttar hem-mappen till en annan disk, eller ifall man döper om disken. Om man däremot inte har ändrat home så är inställningarna oberoende av namnet på disken.

Dessutom, ifall disken med hem-mappen inte är inkopplad, som i Nicklas fall, fungerar det i mitt tycke mycket bättre om man inte har ändrat home. I stället för att systemet skapar en ny Users-mapp på ett ställe (/Volumes) där den inte borde skapas, blir man inloggad med hem-mappen "/", där man inte har skrivbehörighet (och ett varningsmeddelande visas).

(Jag sitter för tillfället vid en Jaguar-maskin där jag snabbkollade detta, och har just nu inte tillfälle att kontrollera hur det funkar med Panther, men det borde vara likartat.)

Om man inte vill eller kan byta ut /Users eller /Users/användarnamn mot en symbolisk länk så funkar det att göra ändringen i NetInfo (med kommandot niutil eller med NetInfo-hanteraren), med ovan nämnda nackdelar.

För brorsans del (det var ju han som startade den här diskussionen) löste vi det genom att skapa filen /etc/fstab med följande innehåll

LABEL=Users /Users hfs rw 1 2

vilket monterar disken med volymnamnet "Users" som mappen /Users, vilket har fungerat problemfritt i Jaguar. Jag tänkte återkomma med kommentarer om detta i ett senare inlägg.

(För övrigt, för att vara noga så är volymerna i /Volumes inga "alias", de är helt enkelt de ställen där volymerna är monterade i unix-filträdet, med undantag för att i Panther så innehåller /Volumes en symbolisk länk med systemskivans namn, som pekar på "/".)

P.S. Jag tycker mig minnas att brorsan har nämnt att den storleksbegränsning på startvolymen som han pratar om i första inlägget i den här diskussionstråden trots allt inte alltid gäller (t.ex inte i hans fall) ?

Senast redigerat 2004-06-10 22:05

Om man som jag har systemvolymen ansluten via ett mordernare ata-kort så gäller inte 8BG-gränsen. Jag kör Panter på en beige G4 där systemet ligger på en 160GB stor volym.
Jag körde tidigare med fstab-lösningen men fann att det inte behövdes.

Senast redigerat 2004-06-10 13:32
Ursprungligen av Addicts brorsa:

(En orsak till att en volym kan få en 1:a som suffix i /Volumes kan vara ifall autodiskmount misslyckas med att rensa upp efter en volym som avmonteras, så att det blir kvar en mapp i /Volumes med volymens namn, vilket gör att det namnet är blockerat att använda som sökväg nästa gång volymen monteras, och sökvägen får då 1:an som suffix. Jag tror att det eller något liknande hände ibland i Mac OS 10.1.

Det där stämmer bra. Jag hade en helt vanlig mapp med namnet "Giraffen" i /Volumes, och det var den som systemet skapade ett användarkonto på när jag körde raden med niutil i terminalen. Nu är dock allt frid och fröjd verkar det som.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-17 11:16

niutil verkar inte finnas längre.
Jag tänkte lägga Users på en extern hårddisk, eftersom min SSD i maskinen bara har 80 GB.
Räcker det med en symlink?

Ursprungligen av kenjon:

niutil verkar inte finnas längre.

NetInfo har ersatts med Directory Services, och den nuvarande motsvarigheten till niutil är dscl (Directory Service command line utility).

Ursprungligen av kenjon:

Jag tänkte lägga Users på en extern hårddisk, ... Räcker det med en symlink?

Det borde räcka, förutom en sak:
I nyare OS X-versioner monteras externa diskar inte förrän någon användare loggar in. Men Hem-mappen behöver vara monterad innan man loggar in för att det ska funka på bästa sätt.

Två olika sätt att se till att disken monteras när datorn startar:

1) Skriv följande kommando i terminalen:

sudo defaults write /Library/Preferences/SystemConfiguration/autodiskmount AutomountDisksWithoutUserLogin -bool TRUE

Detta ska göra att alla diskar monteras innan någon loggar in.

2) Alternativt: I stället för att göra en symbolisk länk, montera disken på /Users-mappen med en rad i filen /etc/fstab , som exempelvis kan se ut så här:

UUID=DF000C7E-AE0C-3715-B730-DCE2EF15CC91 /Users hfs rw

eller så här:

LABEL=ExempelDisk /Users hfs rw

där "ExempelDisk" är diskens volymnamn. Fördelen med att använda diskvolymens UUID är att man inte blir beroende av ett specifikt och oföränderligt namn på disken. (UUID för disken ExempelDisk kan du hitta genom att skriva kommandot diskutil info /Volumes/ExempelDisk i terminalen.) Se man-sidan för fstab eller för diskarbitrationd för mer info om /etc/fstab.

En fördel med fstab-lösningen är att om den externa disken inte är inkopplad så blir /Users-mappen på startdisken tillgänglig, och där kan man ha en fungerande användarmapp för administratörskontot. Med symlänk-lösningen får man i det läget bara en bruten länk, och antingen går det då inte att logga in, eller så loggas man in med standardmiljön utan någon Hem-mapp.

––
OBS! – Jag har nu testat ovanstående och kan konstatera att man behöver sätta AutomountDisksWithoutUserLogin = TRUE även när man använder fstab. Jag kommer snart att revidera detta inlägg för att förklara detta. Jag skulle i nuläget rekommendera fstab-metoden framför symlänk-metoden p.g.a. hur det funkar om den externa disken inte är inkopplad.

Senast redigerat 2012-10-07 12:14
Bevaka tråden