Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

För få kategorier på 99mac.se

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En av de saker som blivit mycket sämre nu sedan bytet från 99.se till 99mac.se är att det är mycket färre kategorier.

Flertalet gånger har jag en fråga eller diskussion, klickar på "FORUM" för att hitta rätt forumdel men anser att indelningarna är alldeles för få och allmänna. Tittar bland arkiverade (låsta) och hittar stället där jag skulle ha lagt in en ny tråd.

Det slutar oftast med att jag struntar i att skapa tråden, gör något inlägg i Loungen och letar svaret på annat håll istället.

My 2¢...

Vilken kategori saknar du som omöjliggör att du lägger inlägget i befintliga kategorier?

Ursprungligen av Capeman:

Vilken kategori saknar du som omöjliggör att du lägger inlägget i befintliga kategorier?

Flertalet, det har hänt många gånger, både hårdvara och mjukvara. Senast (anledningen att jag startade denna tråd) var att jag hade en fråga angående hur Google Chrome varnar för filer som kan skada min dator när det handlar om enkla PDF filer och det enda stället jag kan se är Mac OS X avdelningen, men det har varit många andra tillfällen. Förut vad det enkelt att hitta en bra kategori.

En sån tråd borde du välkomna lägga i övriga program och operativsystem kategorin?

Alternativt Osx och appar eftersom Chrome är en app för osx

Ursprungligen av =JoNaZ=:

En sån tråd borde du välkomna lägga i övriga program och operativsystem kategorin?

Varför då? Om det finns en kategori för OSX och OSX-appar så är det väl solklart att den ska ligga där.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-11 13:10

Men att strunta i att skapa trådar gör ju inte saken bättre....

Ursprungligen av kenjon:

Men att strunta i att skapa trådar gör ju inte saken bättre....

Exakt. Det värsta som kan hända är att tråden flyttas. Hittills har vi inte haft just några trådar alls som hamnat fel och som inte passat in någon annanstans.

Om programmet körs i OS X så finns det en kategori för OS X med tillhörande appar. Där passar en tråd om Google Chrome utmärkt. Skulle gärna se konkreta exempel där tråden inte passar in någonstans...

Jo, men EN kategori för ALLA trådar rörande program (appar för de som inte minns att de en gång hette något annat) i allmänhet när det förut fanns flertalet kategorier för olika inriktningar känns inte som framsteg, personligen, men jag har sällan samma åsikt som majoriteten, så det är lugnt.

Saknar kategorin som berörde Office under Mac, fasen nu vet jag inte alls vart jag ska posta det... =/

Ursprungligen av g0tr00t:

Saknar kategorin som berörde Office under Mac, fasen nu vet jag inte alls vart jag ska posta det... =/

I "Mac OS X och tillhörande appar".

Det fanns många överlappande kategorier förut som förvirrade, (som "I praktiken"-forumen) och sen fanns det ett gäng forum så hade så låg aktivitet att de inte var motiverade. Varje extra forumet gör överblicken svårare för den som ska leta och kolla igenom.

Om det däremot är något av våra nuvarande underforum som har oklara beskrivningar kan vi titta närmare på det och försöka förtydliga. (Exempel: ändra "Mac OS X och tillhörande appar" till "Mac OS X och tillhörande program" om det skulle göra saker och ting tydligare.)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-12 13:48

Den ändringen låter bra.

Den formuleringen låter som applikationer/program som finns i systemet OS X (som tillhör​ OS X). Inte tredjepartsprogram. En (inte jättebra) rubrik skulle kunna vara "Mac OS X och program till detsamma", eller nåt

Jag håller med - "tillhörande" kan missuppfattas. Här är mitt förslag:

OS X - system och appar
IOS - system och appar
Övriga plattformar - system och appar

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-08-12 15:03

Mitt anspråkslösa förslag

Mac
- Mjukvara
- Hårdvara
- Drivrutiner

IOS
- Mjukvara
- Hårdvara

Ursprungligen av jahve:

Mac
- Mjukvara
- Hårdvara
- Drivrutiner

Varför ska du skilja ut drivrutiner? Det blir ett alldeles för smalt forum. Det kan väl lika gärna ingå i mjukvara.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-08-12 16:45
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför ska du skilja ut drivrutiner? Det blir ett alldeles för smalt forum. Det kan väl lika gärna ingå i mjukvara.

Jag tänkte att det är ju en hel felkategori som handlar om märklig tredjepartshårdvara där det inte är själva prylen som krånglar utan just drivrutinerna. Jag tror inte att det blir för smalt, och dessutom är det kanske inte alltid klart om det är tex. som det är fel på eller något i operativsystemet, eller kanske ordbehandlaren. Tänkte att det fanns en finess med att skilja ut dessa.

Men i princip föreslår jag en uppdelning i mjuk-, och hårdvara.

  • Medlem
  • 2012-08-12 15:35

Jag tycker det var bättre med två forum för Säljes och Köpes. Om jag vill köpa något så är jag inte intresserad av att veta vad andra vill köpa. Jag vill bara veta vad folk vill sälja.

Här är ett exempel på en svårplacerad tråd:
http://www.99mac.se/99lounge/297094-teknikproffset-vi-ar-absolut-vi-heter.html

Jag tycker att det är synd att gömma undan en sådan tråd bland "skitsnacket" i Loungen.

Men var ska den annars ligga?

Här saknar jag något slags "konsument-forum", som det gamla "Köpa & äga" kanske.

Var lägger men frågor om MacBook, eller PowerBook ? Alltså inte MacBook Pro och MacBook Air.

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Var lägger men frågor om MacBook, eller PowerBook ? Alltså inte MacBook Pro och MacBook Air.

Man får titta på underrubriken också, inte stirra sig blind på huvudrubriken.

På "MacBook Pro och Air" så är underrubriken "Bärbara datorer i Apples sortiment". Så jag hade placerat båda frågorna i den kategorin.

Men PowerBook-frågan kanske hade kunnat placeras i "Övriga Apple-enheter". Det beror väl lite på vad frågan faktiskt handlar om.

Jag säger så här:
- Om det inte finns någon klockren forumdel för frågan, placera tråden i den forumdel som du tycker ligger närmast frågans ämne.
- Skulle det bli fel så flyttas den. Det är inte hela världen. Låt inte sådan tveksamhet hindra nya trådar.
- Skriv här i Feedback och lämna synpunkter om önskade forumdelar - som jag gjorde ovan med "Köpa & äga".

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-08-20 19:44

Kan tänka mig att den ska passa in under Övriga Apple-enheter äldre produkter med mera

Ursprungligen av joakimo:

Kan tänka mig att den ska passa in under Övriga Apple-enheter äldre produkter med mera

Tycker detta känns fel, att det bara är det absolut senaste som gäller, resten dumpas i en och samma kategori.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-08-20 20:01
Ursprungligen av Fritz the Cat:

Tycker detta känns fel, att det bara är det absolut senaste som gäller, resten dumpas i en och samma kategori.

Det beror nog på att antalet trådar om Macbook och Powerbook är väldigt få idag, och blir färre och färre med tiden.

Ursprungligen av joakimo:

Det beror nog på att antalet trådar om Macbook och Powerbook är väldigt få idag, och blir färre och färre med tiden.

Inriktningen på det allra senaste leder bort från den bredd jag alltid känt att 99.se hade.

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Inriktningen på det allra senaste leder bort från den bredd jag alltid känt att 99.se hade.

Bredden försvinner inte bara för att man klumpar ihop lite forumdelar. Det står "Bärbara datorer i Apples sortiment". Då är det fritt fram att skriva även om iBook och PowerBook, m.fl.

Man kan inte ha separata forumdelar för ämnesområden där det skapas kanske 2 trådar i månaden.

En tråd om MacBook eller PowerBook passar i kategorin med underrubriken "bärbara datorer i Apples sortiment", som Jesper skriver. Formuleringen på "Övrigt"-kategorin kunde nog vara en aning bättre, men som sagt, det värsta som kan hända är att vi flyttar tråden. Posta på!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-08-20 22:41

Jag saknar "Företagande". Även om den stundvis var väldigt inaktiv så var det enda stället på nätet där Mac relaterat företagande kunde diskuteras utan att dränkas i någon allmän / övrigt - kategori. Var väldigt intressant att gå in och bara läsa där.

Unix / Linux delen är också en kategori som är tråkig att den är borta.

Sammanslagna kategorier gör att man lättare missar intressanta trådar genom spontanläsning om man inte spenderar så mycket tid på forumet.

Ursprungligen av Csoft:

Jag saknar "Företagande".

Håller med till 100%. En av flera aspekter av hur forumet var förut (för mej).

Ursprungligen av Csoft:

Sammanslagna kategorier gör att man lättare missar intressanta trådar genom spontanläsning om man inte spenderar så mycket tid på forumet.

...samt vid start av nya trådar.

Men jag inser att jag är i minoritet då de flesta verkar tycka att "nya" 99mac.se är mycket bättre så jag ska sluta gnälla.

Bevaka tråden