Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmen blir vit efter uppstart och meddelendet "Du stängde av datorn på grund av ett problem" syns.

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har problem med min MacBook 4.1 med OSX 10.7.1.

Datorn startar upp som vanligt men ca 1 minut efter att skrivbordet laddat blir skärmen vit och felmeddelandet "Du stängde av datorn på grund av ett problem" upp. Jag ombeds att antingen försöka öppna programmen igen eller avbryta. Gör jag inget räknar en timer ner från en minut och loggar in på nytt. Vad jag än gör upprepas proceduren hela tiden. Jag kommer inte åt något alls.
Datorn startar inte om utan jag loggas bara in på nytt efter felmeddelandet.
Innan skärmen blir vit och meddelandet kommer upp ser skrivbordet ut som vanligt däremot.

Jag satte i starskivan och startade om datorn och höll in C-knappen för att köra Skrivverktyg. Jag kontrollerade och reparerade skivan i hopp om att det skulle lösa problemet, men det gjorde det inte. Det enda som hände var att det nu går ca en halv minut längre innan skärmen blir vit efter uppstart.

Jag stängde av datorn som vanligt innan den började bete sig såhär, kan ju tilläggas.

Vad kan detta vara för problem? Jag har aldrig varit med om det tidigare.

All hjälp uppskattas hemskt mycket!
/Erik

Senast redigerat 2012-08-21 17:22
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-20 12:17

Att försöka hitta problemet kräver mer energi än att installera om OSX. Kör en ominstallation från startskivan, alla dina program/dokument kommer att finnas kvar (men du har väl en backup?). Det är enklaste och snabbaste vägen.
Vill du jobba med problemet, kan du testa med att göra en ny användare och se om problemet finns där också. Gör det inte det, är det troligen någon .plist-fil som strular, eller något av dina startup-program.

Jag är en hängiven fixare, så jag löser gärna problemet i så stor utsträckning som möjligt innan jag vill ominstallera. Jag är inte alls motstridig till att försöka.

Hur menar du med att hitta problemet kräver mer än att installera om OSX? Menar du att problemet kan kvarstå om jag installerar om OSX?

Jag har faktiskt inte gjort backup. Men eftersom jag kommer åt Terminal via starskivan tänker jag att jag borde kunna kopiera över hårddisken till en extern därifrån. Det borde väl gå? Om det gör det, hur gör jag det i så fall? (Det kanske finns en tråd om det här någonstans i och för sig.)

Hur skapar jag en ny användare om jag inte kommer åt något via skrivbordet? Går det att göra det via startskivan också? Samma fråga gäller .plist-filerna och startprogrammen.

Tack för hjälpen än så länge.

1
Bevaka tråden