Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pimpa Macen med en SSD kanske?

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

När det gäller SSD så spelar SATA bara roll när det gäller skriv/läs av större filer inte de mindre allokeringar som gäller vid uppstart och arbete i ett program.

Prestandavinster nås redan vid SATA 1,5. Det är iaf mina erfarenheter.

Har jag fel?

Ursprungligen av grenhall:

När det gäller SSD så spelar SATA bara roll när det gäller skriv/läs av större filer inte de mindre allokeringar som gäller vid uppstart och arbete i ett program.

Prestandavinster nås redan vid SATA 1,5. Det är iaf mina erfarenheter.

Har jag fel?

Det stämmer säkert men om du syftar till mitt inlägg så var det bara ett svar på om det spelade någon roll om man sätter SSDn i Optibay eller på vanliga platsen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-04-11 09:57

Bara och bara. Men du har rätt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-04-11 10:03

Tanken var att datorn kollar ju först om det finns en disk med operativsystem i originalplatsen, om inte letar den vidare. Klart jag kan sätta optibay disken som startup disk. Men jag bara undrade om det var en fördel att sätta den på originalplatsen generellt just för att en hårddisk ska sitta där

Jag har ju inte testat än, Men de som har vet bättre hur det funkar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-04-11 16:32

Argumenten för att behålla hårddisken på sin plats är att optibay saknar stöd för SMS och att hårddiskplatsen är designad just för roterande diskar, med anpassad dämpning etc på den platsen. 15" och 17" har enligt OWC en del strul med att köra SSD i optibay.

Ett skäl att flytta på hårddisken är utifall hårddiskplatsen har snabbare SATA anslutning som man vill dra nytta av med en ny snabb SSD.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-04-11 17:28

Jag hängde inte med på det sista där?

Citat:

Ett skäl att flytta på hårddisken är utifall hårddiskplatsen har snabbare SATA anslutning som man vill dra nytta av med en ny snabb SSD.

Min SSD ska jag som sagt använda som startup disk och för allt jobb. Den gamla ska jag bara har för skräpfiler osv.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-04-11 19:14
Ursprungligen av Matsaki:

Jag hängde inte med på det sista där?

Min SSD ska jag som sagt använda som startup disk och för allt jobb. Den gamla ska jag bara har för skräpfiler osv.

Hårddiskplatsen och platsen för optibay:en kan ha olika SATA hastigheter, det varierar från modell till modell, din kör UATA 66 ≈66MB/s i optibay:en. Hårddiskplatsen som är SATA 1.0 borde kunna köra 150MB/s.

Senast redigerat 2012-04-12 12:08
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-04-11 19:20

Aha då hänger jag med. Utan att ha något på fötterna, så låter det rimligt att original platsen för en hårddisk alltid borde ha snabbare SATA bus än den optiska enheten.

Säger det för att det låter rimligt

Ursprungligen av Matsaki:

Aha då hänger jag med. Utan att ha något på fötterna, så låter det rimligt att original platsen för en hårddisk alltid borde ha snabbare SATA bus än den optiska enheten.

Säger det för att det låter rimligt

Inte alltid.
Titta i Systeminformation -> Serial ATA

Jag har Länkhastighet: 6 Gigabit på båda.
Jag har stoppat min SSD i Optibay-platsen av den anledning som reboot81 nämner.

Ursprungligen av ill_chrill:

Titta i Systeminformation -> Serial ATA

Jag har Länkhastighet: 6 Gigabit på båda.
Jag har stoppat min SSD i Optibay-platsen av den anledning som reboot81 nämner.

Sitter och funderar på vart jag skall installera min SSD.

Jag har en late 2011 MBP som har Link Speed 6 Gigabit på båda platserna, men Negotiated Link Speed om 3 Gigabit (hårdskiva) respektive 1,5 (optiska). Det låter ju som att den optiska har en lägre kapacitet? Eller vad skall man tro?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-22 13:35
Ursprungligen av Konfysius:

Sitter och funderar på vart jag skall installera min SSD.

Jag har en late 2011 MBP som har Link Speed 6 Gigabit på båda platserna, men Negotiated Link Speed om 3 Gigabit (hårdskiva) respektive 1,5 (optiska). Det låter ju som att den optiska har en lägre kapacitet? Eller vad skall man tro?

Betyder inte ovan att du har 6 Gb/s portar men att just nu pratar ena porten i 1.5 Gb/s till DVD-läsaren och 3.0 Gb/s till din SATA-disk? För min del står det:

- HDD platsen: Link Speed: 6 Gigabit, Negotiated Link Speed: 6 Gigabit
- DVD platsen: Link Speed: 3 Gigabit, Negotiated Link Speed: 1.5 Gigabit

Skulle jag flytta min SSD till DVD platsen skulle det troligen blir 3 / 3.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-08-22 13:50
Ursprungligen av Erik.dv:

Betyder inte ovan att du har 6 Gb/s portar men att just nu pratar ena porten i 1.5 Gb/s till DVD-läsaren och 3.0 Gb/s till din SATA-disk?

Så tolkar jag det också. 6Gbps är kapaciteten men då den optiska enheten inte har samma kapacitet så pratar dom med 1,5Gbps nu. Samma som med WLAN. AP och dator ställer in sig på den högsta hastigheten som båda behärskar... typ.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-04-12 01:39

Har jag bara 1.5 Gigabit?

Intel ICH8-M AHCI:

Vendor: Intel
Product: ICH8-M AHCI
Link Speed: 1.5 Gigabit
Negotiated Link Speed: 1.5 Gigabit
Description: AHCI Version 1.10 Supported

M4-CT256M4SSD2:

Capacity: 256.06 GB (256,060,514,304 bytes)
Model: M4-CT256M4SSD2
Revision: 309
Serial Number: 000000001202032D163D
Native Command Queuing: Yes
Queue Depth: 32
Removable Media: No
Detachable Drive: No
BSD Name: disk0
Medium Type: Solid State
TRIM Support: No
Partition Map Type: GPT (GUID Partition Table)
S.M.A.R.T. status: Verified
Volumes:
disk0s1:
Capacity: 209.7 MB (209,715,200 bytes)
BSD Name: disk0s1
Content: EFI
Mac OS X:
Capacity: 255.02 GB (255,016,538,112 bytes)
Available: 64.88 GB (64,879,157,248 bytes)
Writable: Yes
File System: Journaled HFS+
BSD Name: disk0s2
Mount Point: /
Content: Apple_HFS
Recovery HD:
Capacity: 700 MB (700,002,304 bytes)
BSD Name: disk0s3
Content: Apple_Boot

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-04-12 06:51
Ursprungligen av Matsaki:

Har jag bara 1.5 Gigabit?

Så är det. Du har en MBP early 2008 enligt vad du skrivit tidigare. Dom är inte bättre än så.

http://www.99.se/harddiskar-lagringsmedia/294146-pimpa-macen-med-ssd-kanske-2.html#post2063246

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-03 19:38
Ursprungligen av Mija:

Så är det. Du har en MBP early 2008 enligt vad du skrivit tidigare. Dom är inte bättre än så.

Pimpa Macen med en SSD kanske? - Page 2

En fråga:
Finns något hinder att ersätta den gamla 120 GB disken med en SSD Intel 330 180 GB i en MBP höst 2007, OS 10,6,8?

Tack för svar.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-03 19:55
Ursprungligen av malen:

En fråga:
Finns något hinder att ersätta den gamla 120 GB disken med en SSD Intel 330 180 GB i en MBP höst 2007, OS 10,6,8?

Tack för svar.

Nej.

10chars

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-04-12 11:03

Trist. Men väntar ivrigt på den nya Macbook Pro som verkar komma i sommar och se vad det är. Min SSD disk passar ju i den också

Men visst är maskinen betydligt snabbare än förr när det gäller uppstart och hantera filer. Ungefär 3ggr snabbare

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-04-15 21:49

Har nu haft min Crucial M4 256Gb snurrandes i några dagar. Under denna tid har datorn fastnat 2ggr för att sedan funkar efter omstart. Känns inte bra Annars är jag som sagt hyfsat nöjd.

Såg just att det finns firmware en uppgradering. Inget med min symptom, man kanske skulle uppgradera från 0309 till 000F?

Firmware Release Notes

Firmware for the m4 SSD is being updated from version 0309 to 000F. The m4 is updatable to this new firmware starting from versions 0001, 0002, 0009, or 0309 in a single step. If updating from an early version directly to 000F, all interim improvements will also be included (please see Release Notes for version 0002, 0009 and 0309 at crucial.com for details).

Changes between version 0309 and 0000F include the following changes:

• Improved compatibility with certain SAS expanders and peripheral RAID cards.
• Improved throughput stability under extremely heavy workloads.
• Improved data protection in the event of unexpected, asynchronous power loss.

This firmware update is recommended for all drives currently in the field if the end user is experiencing any of these symptoms.

Senast redigerat 2012-04-15 22:36
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-03 14:04

Pimpade min Macbook Air Rev A med en Runcore SSD (PATA ZIF) i förrgår. Datorn är som ny och kan nu leva ytterligare nåt år. Allt till det facila priset av 149$. Jag är supernöjd. Värt varenda krona och inte alltför pilligt att byta ut disken. Fanns fina guider på youtube o iFixit.com.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-03 15:14

Min Mac Mini C2D, 3Gb ram, Crystal HD mm skulle behöva en SSD.

Då den stödjer bara Sata 2 vilken är mest bang for the buck?
Primärt för program / OSX lagring görs på annan disk.

Någon som har ett bra tips?

/R

Nu har jag läst mer om frågan. Det verkar vara problem med att ha 6G diskar på den optiska platsen i 2011 modellerna. Undantaget skulle då vara 13" 2011. Även om det är just en sådan jag har så tror jag att det är säkrast att sätta SSDn på primärplatsen och hårdskivan på den optiska platsen. Man förlorar SMSn förstås men hellre det än datakorruption.

Senast redigerat 2012-08-22 14:53
Ursprungligen av Konfysius:

Nu har jag läst mer om frågan. Det verkar vara problem med att ha 6G diskar på den optiska platsen i 2011 modellerna. Undantaget skulle då vara 13" 2011. Även om det är just en sådan jag har så tror jag att det är säkrast att sätta SSDn på primärplatsen och hårdskivan på den optiska platsen. Man förlorar SMSn förstås men hellre det än datakorruption.

Jag har kört SATA 3 i Optibay på 2011 13" utan problem. Samma disk funkar INTE på 2011 15".
Det jag upplevde på 15" var inte datakorruption. Datorn kunde inte hitta disken vid installation. Jag skulle kört SSDn i Optibay om jag var du.

Bevaka tråden