Hade liknande problem i mitt hemmabiosystem fram till för ett år sen ungefär, som jag löste genom att skaffa en Geffen HDMI Detective. Mitt system består av
- MacMini
- HK receiver
- Panasonic projektor
- 5.1-högtalare (kopplade till receivern, förstås)
Jag kommer inte ihåg exakt varför, men när jag höll på att rota i det så kom jag fram till att enda sättet att få ut 5.1 från min MacMini var via HDMI. Problemet var bara att HDMI inte fanns som ett val i Ljud ut, bara optiskt digitalt.
Men av en slump upptäckte jag att om projektorn inte var påslagen, dök HDMI upp som ett val i Ljud ut. Slog jag på projektorn försvann HDMI. Det visade sig att så länge projektorn var avslagen så skickade receivern information om vilka ljud- och bildformat som den stöder (däribland att ta emot ljud) till MacMinin, men så fort projektorn var på så skickades vilka format som projektorn stöder. Och eftersom min projektor inte kan ta emot ljud via HDMI så vägrar MacMinin att skicka ljud den vägen.
HDMI Detective:n löser problemet genom att man kopplar in den mellan MacMinin och receivern, och där sitter den och talar om för MacMinin att det är OK att skicka ljud via HDMI.