Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte längre surfa via 3G och EDGE!

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så helst plötsligt idag så dog möjligheten för mig att fortsätta surfa via 3G och EDGE... Från att ha fungerat felfritt så möts jag nu bara utav att mobilt bla bla bla eller att jag inte är ansluten till Internet trots att jag har 4-5 staplar och 3G!

Kör senaste iOS 6 beta 4, och har precis blåst om telefonen och det är samma problem. Telefonen är endast 3-4 månader gammal, och börjar bli måttligt le alla problem med iPhone och iOS.

Någon som varit med om samma problem?

Du kanske inte ska köra en beta av ett operativsystem på en enhet som du behöver ha fungerande?
Info finns på dev-forumet.

Är Inställningar->Allmänt->Nätverk->Mobildata aktiverat?

  • Medlem
  • 2012-08-21 21:43

Är inställningarna för mobildata intakta?

Och jag kan inte annat än att hålla med keptang; förvänta dig problem om du kör ett beta-OS.

märklig inställning att bli sur när grejer inte funkar.... på betor?

Återställ till 5.11 och kör det i tre veckor.

Råkade ut för samma sak idag bor i stockholm och kör halebop/telia en omstart av telefonen vid ca 21:30 löste det.
Kör dock ios 5

Alltid kul när någon vräker ur sig "alla problem med iPhone och iOS". Nu blir jag nyfiken. Har personligen testat det mesta och anser att det finns få telefoner och OS som fungerar så bra som just iOS/iPhone.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-21 22:42

Har problemet löst sig? Blev nyfiken på om det var telefonen eller nätet.

Ursprungligen av pmarriott:

Alltid kul när någon vräker ur sig "alla problem med iPhone och iOS". Nu blir jag nyfiken. Har personligen testat det mesta och anser att det finns få telefoner och OS som fungerar så bra som just iOS/iPhone.

Speciellt om man kör en beta så...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-22 12:29

Detta har garanterat inget med betan att göra utan lär vara ett problem som existerade i Telias nät. Jag upplevde samma sak på min iPhone 4S med senaste skarpa uppdateringen...3G eller Edge, stendött, hela gårdagen. Märkligt nog fungerade det på min iPad med Telia-simkort.

Idag fungerar det i telefonen igen.

Ursprungligen av zinned:

Detta har garanterat inget med betan att göra utan lär vara ett problem som existerade i Telias nät. Jag upplevde samma sak på min iPhone 4S med senaste skarpa uppdateringen...3G eller Edge, stendött, hela gårdagen. Märkligt nog fungerade det på min iPad med Telia-simkort.

Idag fungerar det i telefonen igen.

Trots full mottagning på 3G så skickades alla SMS/MMS via Telias nät och inte via iMessage, men efter 2 dagar och ett antal omstarter samt återställning av mobilen så kickade allt igång igen. Men Telia skyller som vanligt ifrån sig på antingen SIM-kort eller mobilen, och kan inte krypa till korset själva och erkänna att det var de som hade problem!

Ursprungligen av g0tr00t:

Trots full mottagning på 3G så skickades alla SMS/MMS via Telias nät och inte via iMessage, men efter 2 dagar och ett antal omstarter samt återställning av mobilen så kickade allt igång igen. Men Telia skyller som vanligt ifrån sig på antingen SIM-kort eller mobilen, och kan inte krypa till korset själva och erkänna att det var de som hade problem!

Kan dock vara fel på SIM-kortet eller mobilen. Mest troligt är dock att det ligger i nätet

  • Medlem
  • 2012-08-24 12:03

Jag måste säga att det låter som att Telia har rätt: det fungerade ju från andra enheter.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-24 12:36
Ursprungligen av Baron:

Jag måste säga att det låter som att Telia har rätt: det fungerade ju från andra enheter.

För mig handlar det inte om SMS/iMessage utan om datatrafik generellt som inte fungerade, på min iPhone men inte iPad. Det tog en dag och sedan var det igång igen.

Hur som, det skulle ju vara intressant att veta hur du resonerar när du relaterar problemet till enheten och inte nätet? På vilket sätt skulle saker och ting ha förändrats i enheten som hade problem under en dag?

Ursprungligen av Baron:

Jag måste säga att det låter som att Telia har rätt: det fungerade ju från andra enheter.

Det var inte g0tr00t som testat på fler enheter? Det var väl zinned? Och hur som helst är det väl inte konstigt att iPaden kan skicka med iMessage, den "kan" ju inte skicka SMS...

Är det dessutom inte så att din iPhone måste känna till om mottagaren kan ta emot iMessage först? Om mottagaren av någon anledning inte kan ta emot iMessage så blir det per automatik ett SMS/MMS?

  • Medlem
  • 2012-08-24 12:40

En klassisk felsökningsmetod är ju att kolla om alla har samma fel eller om det är isolerat till en individ. Är det på individnivå i generella system är det nästan alltid fel hos individen, antingen i handhavandet eller i hård- eller mjukvara.
I ditt fall är det ju tydligt att det fungerar på en enhet men inte på den andra. Den uppenbara förstahandsteorin är ju då att det är fel på just den enheten på ett eller annat sätt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-24 17:02
Ursprungligen av Baron:

En klassisk felsökningsmetod är ju att kolla om alla har samma fel eller om det är isolerat till en individ. Är det på individnivå i generella system är det nästan alltid fel hos individen, antingen i handhavandet eller i hård- eller mjukvara.
I ditt fall är det ju tydligt att det fungerar på en enhet men inte på den andra. Den uppenbara förstahandsteorin är ju då att det är fel på just den enheten på ett eller annat sätt.

Det håller ju bevisligen inte som ett argument för att det är fel på eller i de drabbade enheterna. Problemet var (för det är väl inte längre någon som har det?) spritt bland många användares enheter och isolerat till Telia som operatör. Alltså är det endast Telia som är den gemensamma nämnaren. För övrigt så varade problematiken endast i en dag och sedan var det som vanligt igen, detta utan någon förändring i den drabbade enheten under denna tid.

Felet ligger alltså hos Telia.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-08-24 15:06

Precis samma sak har hänt mig. Full täckning och 3G, men felmeddelande om att jag inte är ansluten till nätet. Omstart hjälpte inte och min frus telefon som också har Telia uppvisade inte samma problem. Morgonen efter fungerade allt som vanligt. IOS 5 och inga ändrade inställning.

  • Medlem
  • 2012-08-24 17:12

Så enkelt är det ju inte att dra slutsatser, även om jag inte bestrider att det faktiskt var hos Telia felet låg.
Det kan ju tex teoretiskt vara Telia som gör en ändring som avslöjar brister i just iPhone utan att Telia har gjort "fel".

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-24 20:29
Ursprungligen av Baron:

Så enkelt är det ju inte att dra slutsatser, även om jag inte bestrider att det faktiskt var hos Telia felet låg.
Det kan ju tex teoretiskt vara Telia som gör en ändring som avslöjar brister i just iPhone utan att Telia har gjort "fel".

Då hade det drabbat alla telefoner, vilket det inte gjorde.

Ursprungligen av BlackSmp:

Nu hänger jag inte med. Var det problem med all datatrafik eller bara IMessage? Om det bara var problem med IMessage så tror jag mer på problem hos Apples servrar.

Men en annan regel kring felsökning är att försöka se till att man söker samma problem. Är man i samma geografiska område? Samma tidsperiod? Samma symptom? Sinnen beskriver vissa symptom, trådskaparen beskriver lite annorlunda problem så det blir svårt att dra slutsatser.

Det var datatrafik generellt, drabbade alltså iMessage också.

Ursprungligen av g0tr00t:

Trots full mottagning på 3G så skickades alla SMS/MMS via Telias nät och inte via iMessage, men efter 2 dagar och ett antal omstarter samt återställning av mobilen så kickade allt igång igen. Men Telia skyller som vanligt ifrån sig på antingen SIM-kort eller mobilen, och kan inte krypa till korset själva och erkänna att det var de som hade problem!

Nu hänger jag inte med. Var det problem med all datatrafik eller bara IMessage? Om det bara var problem med IMessage så tror jag mer på problem hos Apples servrar.

Men en annan regel kring felsökning är att försöka se till att man söker samma problem. Är man i samma geografiska område? Samma tidsperiod? Samma symptom? Sinnen beskriver vissa symptom, trådskaparen beskriver lite annorlunda problem så det blir svårt att dra slutsatser.

1
Bevaka tråden