Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotlight på Snow Leopard fastnar på "uppskattnign av tid" efter backup-Restore

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla,

Min hårddisk på min iMac dog. Hade en boot-bar backup (SuperDuper Redirect) tack och lov. Ny hårddisk monteras hos MacSupport. Hela systemet klonades tillbaks från min backupdisk till den (nya) interna disken. Och allting fungerar klockrent, utom en sak: Spotlight.

Spotlight fastnar i "beräknar indexeringstid". I timmar, dagar. Stod i 30 timmar tills jag ansåg att det fick räcka.

Jag har googlat och testat de tre vanligaste sakerna:
1) Lägg till/ta bort hårddisken från Spotlights undantagslista i System Prefs.
2) Använda mdutil med allt vad det innebär (avvaktivera, ta bort index, etc)
3) manuellt deleta .Spotlight-V100-mappen (som återskapas efter ett tag)

Inget fungerade.

Då märkte jag att rättigheterna på mapparna i root-nivå var skruvade; ägare samt grupp var "_atsserver" samt "staff" på "." och ".." i rooten; dessutom var ".Spotlight-V100" satt till "root" / "staff" istället för "root" / "admin". Efter att ha ändrat detta så började den indexera i ett litet tag. Jag trodde jag löste det, och började jobba med annat. Men när jag tittar dit igen - så är vi tillbaka på "beräknar indexeringstid". Och... där är jag fortfarande.

Någon som varit med om liknande, eller har några bra idéer?

mvh,

Andreas

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-24 18:21

Hur stor hårddisk och hur många filer har du? Ett antal timmar tar det ju första gången. Låtit den stå på över natten? Eller menar du att den stod och indexerade i 30 timmar?

Starta från installationsskivan och reparera behörigheterna?

Hej!
Tack för era svar. Jag använder 600GB, av 2TB möjliga.
Indexeringen stod alltså med dialogrutan som syns i första posten över hela natten. Dvs, den försökte "uppskatta tid". Hade den bara börjat faktiskt indexera hade jag varit gladare...
Hårddisken är inte aktiv heller. I Aktivitetshanteraren på fliken Hårddiskaktivitet ser man data in/ut. Inte helt exakt, men den är en bra indikation på om något händer. Och det gör det i princip inte. Jag vet att indexering inte "flyttar" någon data, men när indexeringen fungerar "normalt" så uppdateras i vilket fall Spotlights databasfil vilket i alla fall resulterar i någon form av fart. Men ickså.

Jag har reparerat berhörigheterna, startat från annan skiva, och även kört Single User mode. Det hjälpte föga det också, tyvärr, men tack för tipset.

Så himla skumt, men den får väl stå och tugga en natt till och fundera hur lång tid det kan ta. Eller tills någon kommer med fler tips!

Mvh,

Andreas

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-24 21:49

Köra in 10.6.8 combouppdatering?

Intressant kenjon, skall testa imorgon och återkomma. Tack!

Efter 10 timmar började den indexera. Efter ca 50 timmar har den kommit så här långt (se bild)

Under hela tiden har den sagt "146 timmar". Jag har fem skärmdumpar tagna under ca 2 dygn, och progres-bar:en rör sig frammåt men vääääldigt långsamt (ett par pixlar på ett dygn). Huvudräkning ger vid handen att det kommer att ta någon månad eller två. Galet, men också lite roligt.

Så, nu skall jag ge mig i kast att kombo-uppdatera...

/ Andreas

1
Bevaka tråden