- Baron
- Medlem ●
DN hade i dag en (visserligen lite knasig) genomgång av analoga kameror för den retroorienterade. Det fick mig återigen att sakna min gamla Nikon F2 som ligger och väntar på bättre tider - antagligen förgäves - i en låda.
Jag har googlat utan att hitta något vettigt, men är det någon här som vet om det går att sätta i ett digitalt bakstycke i en analog kamera, helst vilken som helst.
Jag vet förstås att det går på de kameror som har lösa bakstycken med magasin, men det är inte aktuellt att köpa en ny "analog" kamera bara för att konvertera den.
Det fanns sådana lösningar tidigare, men jag tror att tillverkarna helt enkelt har slutat med det pga bristande lönsamhet.
Man bytte ut bakdörren (där filmen låg) mot en bakdörr som i prinicip från utsidan såg identiskt ut med originalluckan, men på insidan var det en CCD, styrenhet och minnesenhet. Men hur man fick bilderna ut därifrån till datorn kommer jag inte ihåg.
Vanligaste med "digitalt bakstycke" var att det var en pytteliten display som "brände in" dagens datum eller ngn annan sifferkod på negativen.
Det sista så hade ju varenda pocket denna funktion.
Jag har aldrig sett i praktiken dessa "digitala bakstycke" som förvandlade analoga till digitala kameror.
Vill man ha digital kamera men med analog känsla rekommenderas senaste Olympos (om-6?) eller X-100
Vill man ha digital kamera men med analog känsla rekommenderas senaste Olympos (om-6?) eller X-100
Den här
ligger nog bäst till i det segmentet för närvarande. (Om vi räknar bort kameror norr om 50000kr )
Tillbaka till film:
Ibland har jag tänkt på om det finns eller gick att starta en ekonomisk förening el dyl för analoga fotografer som genom bulk-inköp kunde få lite bättre deals.
För ett tio-tal år sedan, då Kodak började dra in sina mera exotiska format, var det fortfarande möjligt att få dem att sätta igång maskinerna för att göra oddball emulsioner givet att de fick en tillräckligt stor beställning.
En produkt som hette Silicon Film fanns(?) för drygt tio år sedan. PMA 2001 show report: Section four: Digital Photography Review
Jag tror absolut att det hade funnits en marknad för den om det skulle funnits nu. Tänk hipsters.
En produkt som hette Silicon Film fanns(?) för drygt tio år sedan. PMA 2001 show report: Section four: Digital Photography Review
Silicon Film hade nån grej till Nikon F3, så man kanske får damma av den i stället. Men den är ju inte hälften så cool som en F2.
Silicon Film hade nån grej till Nikon F3, så man kanske får damma av den i stället. Men den är ju inte hälften så cool som en F2.
Silicon Film var ett stående skämt bland oss som åkte till fotomässor. Vi undrade alltid vad de skulle lova när de skulle kunna leverera en fungerande produkt. Vad jag kommer ihåg fick de aldrig fram en produkt på marknaden. Den prototyp som de visade hade en pyttesensor med låg upplösning, som dessutom lagrades i »filmrullen«. Lagringskapaciteten var i storleken 8-16 bilder. Så om du hittar en sådan är det i avdelningen kuriosa som du ska placera denna produkt.
Det fick mig återigen att sakna min gamla Nikon F2 som ligger och väntar på bättre tider - antagligen förgäves - i en låda.
Samma sak med mig. Jag är en obotlig analog'are. Hade inte pris, tid och utrymme var en fråga hade jag bara kört film.
För ett femtontal år sedan fanns digitala bakstycken i form av filmrullar man kunde sätta i kameran. Upplösningen var pinsamt låg.
Bättre att skjuta med film och sedan skanna. Synd bara att film har blivit så dyrt. Ibland rensar folk i sina frysar och sätter ut oexponerad film på Tradera till hyffsade priser. Jag har själv sålt där.
Nu börjar vi glida bort från ämnet... men jag tror inte att film har blivit dyrare om man räknar med inflationen. (Däremot har den digitala revolutionen gjort varje tagen bild billigare, men det är en annan sak). Är det någon som minns vad en filmrulle kostade 1980?
Var köper ni film till de där priserna? Ett orört tio-pack tri-x gick för 450:- på Tradera i går. Tyskland verkar ha hyffsade priser men frakten avskräcker.
För övrigt skulle jag säga att vi håller oss till ämnet eftersom det rimliga sättet att digitalisera sin gamla analoga utrustning är just att skjuta film och digitalisera filmen sedan.
Var köper ni film till de där priserna? Ett orört tio-pack tri-x gick för 450:- på Tradera i går. Tyskland verkar ha hyffsade priser men frakten avskräcker.
För övrigt skulle jag säga att vi håller oss till ämnet eftersom det rimliga sättet att digitalisera sin gamla analoga utrustning är just att skjuta film och digitalisera filmen sedan.
Brunos bildverkstad i Gamla stan, Stockholm säljer 10-pack Tri-X för 392 kr.
10 pack Tri-X 36 exp - Köp den hos Brunos Bildverkstad AB
Samma butik säljer 10-pack Tudor (förmodligen Fuji:s snikfilm) för 169 kr. En rulle Ektar (riktigt fin färgnegativfilm) för 55 kr.
Brunos bildverkstad i Gamla stan, Stockholm säljer 10-pack Tri-X för 392 kr.
10 pack Tri-X 36 exp - Köp den hos Brunos Bildverkstad AB
Tack för tipset!
idag räknas filmfotografi till idioti per definition, så man får nog vara glad i de smulor man får.
med det finns ju grader i idiotin också - jag har precis börjat med 127-format... nästan exakt samma dag dimper doom-and-gloom-rapporten från efkes coating-fabriker ner...
nåja, den enda lösningen på ursprungsfrågan som ens närmar sig praktiskt gångbarhet är väl om man råkar ha en Leica R8/9 och hittar en digitalmodul på loppis eller så... passa på att köpa upp trisslotter och gå till tandläkaren den dagen också!
Med Brunos priser lönar det sig nästan inte att köpa film från Tyskland. Men behöver jag kemi är de tyska priserna betydligt lägre och då blir det lätt att man ytterligare försöker "tjäna in" frakten genom att göra större filmbeställningar. Nu här senast blev det 30 meter Fomapan 200 som jag hade tänkt att ladda i egna burkar, det blir ett kul (alt. dyrt) experiment.