Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Dragon Dictation det bästa röst-till-text-programmet?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vattholma
  • 2012-08-27 23:17

Jag har precis googlat mig fram till att det är ett av de bättre röst till text-programmen som finns där ute. Eller har någon här någon erfarenhet av något annat program som är bättre?
Jag har en del intalade meddelanden som ligger i röstmemon i min telefon, tanken från början var att jag skulle sätta dessa på pränt. Men dygnet har för få timmar. Jag har bara provat det lite grann ute på fältet och det funkade rätt så bra, men det var bara korta inlägg. Mina intalade meddelanden är allt från fem minuter till ungefär tjugo minuter och jag antar att det är lite långt.
Någon annan som har provat att omvandla långa uttalanden och funkade det bra?
Jag antar att jag får köra en stund i taget, frågan är om själva syftet med programmet försvinner om jag ändå måste lägga en massa tid på det hela.

Min bror använder Dragon och är mycket nöjd med det. Han är docent på ett universitet i England och skriver massor. Han säger att det går 10 ggr fortare med diktering, men att det finns en inlärningsperiod för honom hur han ska anpassa sitt tal för att Dragon ska förstå honom samt att man får hålla koll löpande så det blir rätt. Eventuellt är även Dragon lite adaptivt och lär sig efterhand.
I fallet där du har inspelade meddelande kan du ju inte lägga till kommandon som ger korrekt punktuation etc. Jag kör själv med diktering ibland, men det kan ju bli tokigt. Som när jag skulle diktera ett mail till en kund och sa "You will need a new board" och datorn skrev "You will meet a newborn". (Sant!)
Jag utgår från att det handlar om engelska här. Sist jag tittade på Dragon klarade det inte svenska.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2012-08-28 10:25

Det låter lite som att det kanske är en äldre variant, för det klarar svenska nu och det verkar funka rätt så bra. Som jag har förstått det så är programmet adaptivt och lär sig min röst och blir bättre och bättre desto mer man använder det.

Men min huvudfråga är fortfarande om det funkar bra att använda till 10-20 minuters inspelningar. Jag ska prova när det blir läge att sätta sig ner och göra det.
All input mottages tacksamt!

Sitter här och kollar på Dragon Dictation för Mac igen, men jag kan inte se om det stöder svenska. Det framgår inte riktigt av informationen. Det verkar som att man kan köpa en engelsk variant, en tysk, en spansk etc. Men om man vill prata på en hoper andra språk, då? Och när det nu finns Dragon till iOS som förstår svenska, borde det inte finnas till Mac då också???

1
Bevaka tråden