Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

fråga ang. Thunderbolt-disk som backup

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte precis beställa en ren thunderbolt-disk 7200 rpm som ska få ta över alla hushållets mac-backups. Men så slog det mig att två av våra fem macar inte har thunderbolt – min fråga är, fungerar thunderbolt-till-firewire-adaptern som finns i Applestore för 279 kr åt båda hållen? I produkttexten pratas det enbart om att koppa fw-diskar till tb-utrustad Mac…

Om inte, finns andra adaptrar som tjänar mitt syfte? Hittar inget givet svar när jag googlar.

Finns ingen lösning jag känner till. Den adaptern du nämner är för att få en firewire-kontakt på en dator som bara har TB, alltså går det ju rent fysiskt ej att "vända" på den.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2012-08-30 16:15

Thunderbolt är ganska onödigt till en 7200rpm disk.
Ta en med USB3 istället, det är bakåtkompatibelt med USB2 och fungerar med alla macar.
Du tappar visserligen lite hastighet på macar som inte stödjer USB3 (alla före 2012), men sparar en slant.

Om en inte TB-diskarna gått ner rejält i pris på sistone borde du t o m kunna få en NAS för samma pengar.

• Medlem
  • 2012-08-30 16:40
Ursprungligen av Json_81:

Du tappar visserligen lite hastighet på macar som inte stödjer USB3 (alla före 2012)

Vad jag vet är det bara de senaste maskinerna med Ivy Bridge (MBA och MBP) som har USB3.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2012-08-30 17:09
Ursprungligen av Dalle:

Vad jag vet är det bara de senaste maskinerna med Ivy Bridge (MBA och MBP) som har USB3.

Jag skrev ju det?

1
Bevaka tråden