- hddeluxe
- Medlem ●
- Ale
Hur skriver man ut från en iPad om man inte har en dator eller ett nätverk tillgängligt. Har försökt att få till det med en e-printskrivare från HP utan att lyckas.
Probelmet är att iPaden skall användas i en sommarstuga där ingen dator finns. Ipaden kopplas upp till internet via en iphone. Enligt alla förståsigpåare skall man kunna skriva ut på en HPskrivare utan att det finns en dator eller ett nätverk närvarande. Skrivaren skall kunna agera nätverk och man skall kunna skriva ut direkt till den från en IO'S enhet?
Har någon erfarenhet från detta? Försökte med en Laserjet P1202w utan att lyckas få till någon kontakt mellan skrivare och ipad/iphone.
Känner mig ganska hemtam med datormanualer men hp's 158-sidiga manual till denna skrivare verkar vara skriven för datanördar av en helt annan kaliber än 'ganska' avancerade användare.
Men jag reserverar mig för att jag (kanske) har förbisett någon elementär inställning som gör att det är så underbart enkelt som alla säger att det skall vara...
Hur som helst, innan jag köpte skrivaren sades det att 'det är inga problem' en ekel konfiguration är allt som behövs...
Efter köpet säger samma personer att 'Jasså, du menade SÅ! Det vet vi inte om det går...'
Man måste väl ha ett befintligt WiFi-nät för att kunna använda AirPrint?
Så säger iaf HP; AirPrint for Home
Enjoy the freedom and ease of being able to print the stuff you love – photos, tickets, emails and reports– wirelessly via your Wi-Fi network.
Och även Apple; iOS: AirPrint 101
The AirPrint-enabled printer must be connected to the same home Wi-Fi network as the iOS device.
Beror lite på vilken HP du väljer. Jag har en eStation 510. Där har skrivaren en egen e-postadress " @hpeprint.com". Bara att tuta och köra så länge du kan skriva e-post. Dessutom har du då allt sparat på datorn hemma sedan. Kanske det du söker. Jag skriver ganska ofta ut direkt från iPad/Phone men då från nätverket. Nu har du två möjligheter - hoppas det löser sig.
Beror lite på vilken HP du väljer. Jag har en eStation 510. Där har skrivaren en egen e-postadress " @hpeprint.com". Bara att tuta och köra så länge du kan skriva e-post. Dessutom har du då allt sparat på datorn hemma sedan. Kanske det du söker. Jag skriver ganska ofta ut direkt från iPad/Phone men då från nätverket. Nu har du två möjligheter - hoppas det löser sig.
Sedan när har estation 510 stöd för airprint?
För det har den inte vad jag vet.
Sedan när har estation 510 stöd för airprint?
För det har den inte vad jag vet.
HP kallar sitt stöd för ePrint, i det så ingår oftast AirPrint bara att HP lagt till en hel del mer funktionalitet.
HP kallar sitt stöd för ePrint, i det så ingår oftast AirPrint bara att HP lagt till en hel del mer funktionalitet.
Jag "blandar inte" in HP när jag skriver ut via wifi. Det är AirPrint jag använder eftersom min HP stödjer det. Se mitt inlägg #10 med hänvisning i detta fall till MacWorld. HP egna program tycker jag är krångligt - och bara en omväg för att göra samma sak. Däremot e-postfunktionen tycker jag är bra, med reservation för integriteten som någon skrev ovan.
Jag "blandar inte" in HP när jag skriver ut via wifi. Det är AirPrint jag använder eftersom min HP stödjer det. Se mitt inlägg #10 med hänvisning i detta fall till MacWorld. HP egna program tycker jag är krångligt - och bara en omväg för att göra samma sak. Däremot e-postfunktionen tycker jag är bra, med reservation för integriteten som någon skrev ovan.
Skrev aldrig att du blandar in HP... skrev att HP kallar sitt nätverksstöd för ePrint och att det i sin tur stöder Airprint, sen att ePrint har mer funktioner än bara Airprint också.
Fel fel fel fel
Eprint är inte AirPrint.
Står så även på HP:s sida
Sök vidare, efter idogt sökande för ett halvår sedan så hittade jag på deras amerikanska sida att ePrint har stöd för Airprint också fast även mycket mer.
Finns dock inget om det på svenska HP´s sida.
Hittade ett bra dokument från 2010 nu vid en snabbsökning.
http://www8.hp.com/se/sv/hp-news/press-release.html?id=841194&jumpid=reg_r1002_sesv_c-001_title_r0001
"Apple AirPrint hittar automatiskt HPs skrivare med ePrint, vilket gör det möjligt att skriva ut direkt från Apple iOS-enheter utan att man behöver installera särskilda drivrutiner."
Mer info: http://www.hp.com/global/us/en/eprint/airprint.html?jumpid=ex_r11400_go_airprint
Men grejen är att det är svårare att hitta skrivare på svenska HP som stöder Airprint (ordagrant) men däremot ePrint... så när man lärt sig att ePrint i sin tur även supportar Airprint så är det lättare.
Men grejen är att det är svårare att hitta skrivare på svenska HP som stöder Airprint (ordagrant) men däremot ePrint... så när man lärt sig att ePrint i sin tur även supportar Airprint så är det lättare.
What is the difference between Apple's AirPrint and HP ePrint?
Apple AirPrint: AirPrint works over your private wireless network to print directly from supported apps on your iPhone, iPad, or iPod touch (each running iOS 4.2 or later) to a compatible HP printer.
HP ePrint : ePrint is a free service from HP that lets you to print from any mobile device with email capabilities to any ePrint-enabled printer that you have access to. Printing with ePrint is as simple as sending an email, and requires no additional software or print driver downloads.
How to Use Apple's AirPrint Over a Wireless Network - HP Customer Care (United States - English)Jag kommer fortfarande hävda att det är två skilda saker!
What is the difference between Apple's AirPrint and HP ePrint?
Apple AirPrint: AirPrint works over your private wireless network to print directly from supported apps on your iPhone, iPad, or iPod touch (each running iOS 4.2 or later) to a compatible HP printer.
HP ePrint : ePrint is a free service from HP that lets you to print from any mobile device with email capabilities to any ePrint-enabled printer that you have access to. Printing with ePrint is as simple as sending an email, and requires no additional software or print driver downloads.
How to Use Apple's AirPrint Over a Wireless Network - HP Customer Care (United States - English)Jag kommer fortfarande hävda att det är två skilda saker!
Sällan jag blir irriterad på detta forum men nu börjar du närma dig gränsen...
HP´s ePrintskrivare har stöd för airprint för det ingår i ePrint´s del... sen har ePrint mer därtill som t.ex. print via email, print via web, print via allt-möjligt-skit.
Men poängen är att Airprint funkar till HP´s ePrint-skrivare utan att HP skriver det ordagrant!
Man kanske bör tillägga att allt man skriver ut via HPs eprint även finns på HPs servrar, något som är bra att känna till om man är intresserad av integritet. Det kan också vara en idé att titta på vad man brukar skriva ut, HP eprint kan inte skriva ut annat än det som anges i deras specifikation.
Man kanske bör tillägga att allt man skriver ut via HPs eprint även finns på HPs servrar, något som är bra att känna till om man är intresserad av integritet. Det kan också vara en idé att titta på vad man brukar skriva ut, HP eprint kan inte skriva ut annat än det som anges i deras specifikation.
Då menar du hela tiden om/när man använder funktionen att skriva ut "via e-post". I alla andra fall ex. via wifi är det precis som en "vanlig" skrivare.
Jag använder e-postfunktionen sparsamt. Problemet med integritet och servrar gäller ju många program/molntjänster. Bra synpunkt dock. Alltid bra att få veta före istället för efter vad som sker.
Mac World 2011-09-22
Här är skrivarna som stödjer Airprint - MacWorld
HP Photosmart eStation c510
I annat fall hade det väl inte funkat för mig - eller ?
Macsupport i Västerås lyckades få fram en ny programvara till skrivaren så nu funkar det att koppla upp iPad mot iPhone och skriva ut direkt till P1202w-skrivaren. Som utlovat alltså. Strul med programuppdateringar... Inte alltför ovanligt tyvärr!
Men nu fungerar det.
Annars kan man ju koppla in en skriver i sin Airport express, bara att koppla in. Dessutom kan man ta med sig den över allt
Och hur skriver du ut på en iPad då? En Airport Express ger inte AirPrint, utan blir en skrivarserver. Du behöver fortfarande drivrutiner för att kommunicera med den och de saknas i iPaden...
Säg vad du vill Trineo men HP kallar det inte för för eprint.
Finns en airprint logga på kartongen om skrivaren stödjer det (om airprint inte kommit i en senare firmware).
Jämförelse av varianterna.
What are the Differences Between the HP ePrint Mobile App, HP ePrint Home & Biz, HP ePrint, and Apple's AirPrint? - HP Customer Care (United States - English)
Även deras egen reklam säger skillnaderna.
Säg vad du vill Trineo men HP kallar det inte för för eprint.
Finns en airprint logga på kartongen om skrivaren stödjer det (om airprint inte kommit i en senare firmware).
Jämförelse av varianterna.
What are the Differences Between the HP ePrint Mobile App, HP ePrint Home & Biz, HP ePrint, and Apple's AirPrint? - HP Customer Care (United States - English)
Även deras egen reklam säger skillnaderna.
Kanske skall lägga upp det på ett annat sätt för att förklara vad det är jag menar.
Ja, det finns en Airprintlogga på _kartongen_.
Ja, det är skillnad på ePrint och Airprint.
Men för att hitta en skrivare från HP som stöder Airprint (när jag skulle göra det, för ca 6mån sedan) så var man tvungen att leta efter en skrivare med ePrint, det var då det kom fram att de som har ePring även stöder Airprint.
Först när man beställt den (på nätet, från Dustin) och såg _kartongen_ så fick man det svart på vitt att den även stöder Airprint. Men det gick inte att få fram det via Svenska HP, det gick inte via Dustin, det fanns inte via Webhallen men däremot efter research och googlande så kom jag till en hyffsat gömd sida hos HP USA där det framgick att de som har ePrint även stöder Airprint.
Så kontentan, för att hitta en HP-skrivare som stöder Airprint så skall man leta efter de med ePrint, för de stöder även Airprint.
Eller också hade man kollat i MacWorld från september 2011 som jag refererade till i inlägg #10.
Min skrivare HP Photosmart eStation C510a har både e-print (via ex. e-post) och AirPrint som så många andra skrivare. Fungerar perfekt med Mac iPhone och iPad. Något annat har jag inte.