Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upprop för MPEG4 stöd!

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Dom danska DVD tillverkarna KISS skriver att dom kan förrutom DVD klarar att spela upp MPEG4. Vilket stämmer. Men endast i .AVI container. Jag, och en del andra vill ju ha MPEG4s egna container .MP4

Nixon här på 99mac, som är ÅF för elektronikprodukter mailade och frågade. Och fick detta, kryptiska svar:

"Det er vigtigt at du bruger firmware version 2.6.6 og at du har valgt at
lave en Full Update.
Hvis du bruger 2.6.6 understytter den

DivX 3.11 Low/fast motion
DivX 4.12
DivX 5.xx ( Without QP)
Xvid ( Without QP)
Rmp4.

Det er det den underestytter"

Okej kan man tycka. Men .MP4 då?
Jag tycker själv att det är viktigt med standarder. Så jag har själv skickat iväg ett mejl och frågat om när dom kommer få stöd för .MP4 annars kommer jag nog inte köpa deras spelare. Vilket är sant. Varav jag tänkte att andra intressenter kunde fråga dom om samma sak som jag.

Tänk bara på att hålla god ton. Och att det är inget flamewar, utan bara en request. För jag vill ha en sådan spelare inom kort.

Lars Hartburg <[email protected]>

http://www.kiss-technology.com/

Håller med...jag har skickat ett snällt mail nu.

• Medlem
  • 2003-07-01 18:10

Nån som fått nått svar?

• Medlem
  • 2003-07-01 18:15

Det lustiga är att det står tryckt mp4 på fronten, vilket är lögn.

Jag har inte heller lyckats att få den att spela AAC heller, trots att det är just mp4 ljudformatet

Fick svar idag och jag är inte förvånad...

Hi

We do not have any plans of supporting the .MP4 format at the moment.

Best Regards / Venlig Hilsen
KiSS Hotline
KiSS Technology A/S
Slotsmarken 10
2970 Hørsholm
Denmark
Direct phone + 45 45 17 00 07
hotline@kiss-technology.com

Danskjävlar.
Nu spränger vi barsebäck.

Skämt åsido. Vad är problemet? Några rader kod i firmwaren. Fast det är ju klart, chippen kommer ju från Sigma om jag inte tar fel. Så KISS kan ju ingenting om någonting.

Skrev till dom:

I saw that your player have the tag "MPEG4" on the front.
But when i tried to play testclips with:

1. MPEG4 Video (Simple Visual Profile)(Envivio) + MPEG4 Audio AAC LC
2. MPEG4 Video (Advanced Visual Profile)(Xvid, no GMC or any special flags turned on) + MPEG4 Audio AAC LC
3. MPEG4 Video (DivX, no flags turned on) + MPEG4 Audio AAC LC

Container: MPEG4 Fileformat

No luck what so ever. Are the players only supporting MPEG4 video streams in none MPEG4 containers? And no MPEG4 audio?

If so, could i expect support for MPEG4 (and not just MPEG4 video streams) anytime soon?

/C

• Medlem
  • International user
  • 2003-07-05 00:30

Varför vill man koda i MPEG4 och sedan spela upp i en spelare på en TV? Är inte MPEG4 tänkt för strömmande web-film och liknande?

/Jens

• Medlem
  • Gävle
  • 2003-07-05 03:34

Trodde DivX var bättre än Mpeg4 när det gällde film på tv. Eller har jag fel?
För när jag ska spara det i ren Mpeg4 i QT så kan man inte välja fulskärmsstorlek...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Creops
För när jag ska spara det i ren Mpeg4 i QT så kan man inte välja fulskärmsstorlek...

Öhh.. DivX är MPEG4 video från företaget DivX. MPEG4 är en specifikation. Så det är upp till dom olika företagen att följa den. Så en MPEG4 codec kan vara bättre än andra. Just p.g.a alla implenterar tekniken på sitt eget sätt. Videoströmmarna är kompatibla med varandra. Och om du trixar lite. Så skulle du kunna koda upp en DivX film med Apples MPEG4 codec.

Citat:

Skrevs ursprungligen av souljens
Varför vill man koda i MPEG4 och sedan spela upp i en spelare på en TV? Är inte MPEG4 tänkt för strömmande web-film och liknande?

/Jens

T.e.x långfilmer du laddar hem från nätet kan vara roligare att se på TVn än på datorn t.e.x
MPEG4 kan även användas som arkiverings codec för tv-broadcast.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-05 22:39

Det som vore bra är ju om alla anamar .mp4 standarden. Det öppnar stora dörrar för mångt och mycket. Om ex. alla DVD spelare får stöd för det så kan man (stort sätt) spara all video man har på dator och få igång det "var som helst" utan dator och bara en media (DVD) spelare.

MMS-filmer är också en MPEG4-variant, dock i ett annat filformat (.3gp).

Jaja, det är synd att MPEG4-standarden verkar vara lite si och så just nu. Apples codec är under all kritik tycker jag, Sorenson MPEG4 fixar ju bra kvalité men går typ inte att spela upp någonstans m.m. Dock blev jag väldigt impad av Apples promo-film om G5:an som är just MPEG4 och snygg dessutom - första gången jag sett det genom QuickTime tror jag (Apple har hårt fast vid Sorenson 3.1).

Det pratades ju om en ny MPEG4 video codec (advanced profile?) nu på WWDC som skulle in i QuickTime tror jag...

Time will tell what happens...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Det som vore bra är ju om alla anamar .mp4 standarden. Det öppnar stora dörrar för mångt och mycket. Om ex. alla DVD spelare får stöd för det så kan man (stort sätt) spara all video man har på dator och få igång det "var som helst" utan dator och bara en media (DVD) spelare.

MMS-filmer är också en MPEG4-variant, dock i ett annat filformat (.3gp).

Jaja, det är synd att MPEG4-standarden verkar vara lite si och så just nu. Apples codec är under all kritik tycker jag, Sorenson MPEG4 fixar ju bra kvalité men går typ inte att spela upp någonstans m.m. Dock blev jag väldigt impad av Apples promo-film om G5:an som är just MPEG4 och snygg dessutom - första gången jag sett det genom QuickTime tror jag (Apple har hårt fast vid Sorenson 3.1).

Det pratades ju om en ny MPEG4 video codec (advanced profile?) nu på WWDC som skulle in i QuickTime tror jag...

Time will tell what happens...

Well.. MPEG4 standarden är rätt så klar tycker jag. Det som är problemet är att det är så nytt och folk inte vet så mycket om den.

Sorenson MPEG4 (med allt påslaget) går ju att spela upp i Mplayer, VLC, RealONE (på Windows) m.m

.MP4 containern är också ung. Yngre än MPEG4 faktiskt. Och T.e.x DivX har sagt att dom kommer gå över till det. Det som fattas nu tycker jag är verktygen som har det där lilla "extra". Popwire ABs CompressionMaster är ett ett sådant verktyg om man sysslar med kodning till mobila enheter.

3GPP är till för mobila enheter. Och klarar andra saker än MPEG4. MMS kan innehålla MPEG4 filmer, eller H.263. Det är det profiler är till för. En profil för en sak.

Apples codec är bra. Om du skall koda till just mobila enheter. Men dom borde ju stödja lite mer profiler än vad dom gör nu.

Senast redigerat 2003-07-06 01:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kevin Key
Själv så tycker jag det bästa vore om MPEG standarden (MPEG1, MPEG2 osv) kunde bli en öppen standard ist. Genom en öppen standard så skulle fler anamma den samt följa den mer korrekt. Öppna standarder är framtiden!

EDIT: Stavfel

Vad menar du med öppen standard? MPEG1 är gammalt. MPEG2 gjordes för ett specifikt bruk och är standrad i hel branschen. MPEG4 också fast det är bredare. Alla i princip mobila enheter använder redan det. 3G enheter har MPEG4 som standard.

Eller för att citera: "The Media Standard
Set by ISO/IEC
An interoperable cross-platform ecosystem
An architecture and coding methods for
representing rich multimedia content
beyond video and audio, supporting synthetic content,
raster and vector graphics
Designed for all digital multimedia platforms"

Standarden är ung. Kolla bara för ett år sedan och se vad som fanns då i MPEG4 väg. Och se nu. Det blir mer och mer vart det lider.

Till och med MS har gett upp i princip på mobilmarknaden..

Om ni vill lära er lite mer om MPEG4 så rekomenderar jag er följande läsning:

http://www.m4if.org/resources/MPEG-4-WWDC.pdf
FAQ
http://www.m4if.org/

Senast redigerat 2003-07-06 01:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Creops

Öhh...DIVX är ju egentligen en slags MPEG-4 så det som skiljer är i så fall vilken encoderlösning som du väljer eftersom standardiseringen utgår från uppspelningen i huvudsak.

Fullskärmsstorlek...vad menar du med det egentligen...720x576 är ju DV-formatet men det blir ju inte fullskärm (nästan) på en skärm med 800x600 upplösning...

Vill du spara i MPEG-4 via QT Pro och tycker att det inte räcker att välja mellan 320x240 och 160x120 så kan du ju välja alternativet "Aktuell" - då får den storlek som ditt original har.

Den stora fördelen (och skillnaden från MPEG-1 och MPEG-2) är att MPEG-4 från början är gjort för att klara en mycket större spridning på bandbredden. Från lilla telefonen med 20-30 kbit till flera Mbit...dessutom är ramverket kring MPEG-4 standarden så himla heltäckande vad gäller interaktivitet, stöd för 3D-grafik, facial animation, MPEGLets (Javaprogram i filen), binära och XML-baserade scene descriptors och dessuutom byggs standarden vidare genom MPEG-7 och MPEG-21. MPEG-7 är standarden för att skriva metadata till MPEG-4 och MPEG-21 är standarden för Digital Rights Management (DRM) till den samma...så det finns så oerhört mycket att hämta och bygga vidare på.

Exakt. Allt finns inte nu. Det kommer. Och det handlar inte om det kommer, utan när.
Det går snabbt allting. Snabbare än vad man tror ibland.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kevin Key
Precis! MPEG1, MPEG2 och MPEG4 är standarder och kontrolleras av Motion Picture Expert Group.

Men jag menar att Motion Picture Expert Group borde ha sina standarder öppna på så sätt att dom är royaltyfria samt andra kan få vara med och påverka standardernas utveckling fast det är ändå organisationen Motion Picture Expert Group som sätter den öppna standarden. Detta sker till vis del idag men dock inte royaltyfritt.

Royaltyfri standard är bra eftersom då blir det svårt för andra att konkurrera. Ist. så leder det till att man går samman och utvecklar ihop.

Ex. inte alls helt olikt zeroconf som är en av många öppna standarder som finns (kallas även för Rendezvous och introducerades ihop med Jaguar).

Personligen så tror jag att MPEG4 advanced kommer att bli något mer att hurra för samt tillämpa än den MPEG4 standarden som finns idag.

Länkar:
http://www.zeroconf.org/

Man kan väl diskutera vad som är öppet och inte men detta är i alla fall en internationell standardiseringsorganisation och jag låter hellre dessa oberoende experter sätta en standard än ett företag som MS. Arbetet med att definiera MPEG-4 startade i July 1995 och inledningsskedet studerade man hela bredden på aktuella och kommande teknologier för att hitta ett bra utvecklingsspår. En mängd öppna seminarier hölls för att diskutera detta. Man gjorde också flera "call for proposals" bland annat vilket filformat som skulle användas och det var efter det som man fattade beslut (oktober 1997) att använda Apple´s Quicktime som grund för MP4-formatet. Eftersom man tillåter sig att titta på redan existerande teknologier och inte uppfinna allt själv blir det naturligt en del olika patent som kommer att ingå i standarden och dessa företag vill såklart ha betalt för detta och det är detta som administreras av MPEGLA.

När det gäller MPEGö-4 så delas standarden upp i "profiles" och "levels". Profiles sätter en gräns för i princip vilket innehåll eller vilken "toolbox" man har använt. Levels anger mer i detalj t.ex. vilken bandbredd och pixelyta som man ska ha för att standarden ska vara meningsfull och användbar om man t.ex. vill bygga en MPEG4-applikation för en mobiltelefon. Det finns alltså en mängd olika objekttyper i MPEG4 och profilen kan du t.ex. styra om Advanced Simple objektet ska få vara med eller inte. Detta objekt standardiserar 1/4 pel motion estimation. global motion estimation och B-frames.

Här är alla visual profiles i MPEG-4 standarden:
- Simple
- Simple Scalable
- Advanced Simple
- FGS (Fine Granualarity Scalable)
- ARTS (Advanced Real-Time Simple)
- Core
- Core Scalable
- Advanced Core
- Main
- ACE
- N-bit
- Scalable Texture
- Advanced Scalable Texture
- Simple Face Animation
- Simple FBA
- Hybrid
- Basic Animated Texture
- Simple Studio
- Core Studio

Visst, det kan verka mycket men tänk på att för resepektive miljö och syfte är det bara ett fåtal. Studioprofilerna är t.ex. bara tänkta att användas för redigering av video och inte alls för leverans på internet...känns kanske igen från QuickTime-formatet

Exempel på settings för Advanced Simple Profile i Sorenson Squezze 3.1

Senast redigerat 2003-07-06 12:24

Welcome kollega
Fortsätt att terroisera stackarna med MPEG4 prat

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-07 11:42

Okej, allt det här låter ju jättebra. Varför blir då filmer mycket fulare med Apple MPEG4:s codec? Varför klarar inte Apple:s MPEG4 codec av "allt"?

Jag förstår att MPEG4 är i barnstadiet - tom MPEG1 har probelm på vissa system och det är 12 år gammalt eller något Men som det är just nu så känns det som om Apple borde sätta fokus på en BRA MPEG4 codec för video på datorn - SD och HD upplösning i överkomliga bitrates. Jag kan lixom köra med Apples MPEG2 codec i c:a 3 MBit och få riktigt bra resultat. Dock är MPEG2 som det är (halvdan uppspelning i QuickTime, Apples program fixar inte att muxa streamar m.m.) MPEG4 BORDE vara det man använder här, men jag kan verkligen inte få det se bra ut.

Sorenson 3.1 fungerar dock bra, men det är ju MPEG4 som ska vara standard

Citat:

Okej, allt det här låter ju jättebra. Varför blir då filmer mycket fulare med Apple MPEG4:s codec? Varför klarar inte Apple:s MPEG4 codec av "allt"?

Jag förstår att MPEG4 är i barnstadiet - tom MPEG1 har probelm på vissa system och det är 12 år gammalt eller något Men som det är just nu så känns det som om Apple borde sätta fokus på en BRA MPEG4 codec för video på datorn - SD och HD upplösning i överkomliga bitrates. men jag kan verkligen inte få det se bra ut.

Exakt. Apples MPEG4 stöd är mest inriktat på mobila enheter. Och jag håller med att det är konstigt att Apple inte kan stödja mer för desktopvideo. Det är många som har klagat på det på t.e.x QTTalk. Apple borde ligga i frontlinjen. Inte längst bak.

Envivio kommer snart att släppas på OS X. DÅ får du stöd för alla möjliga profiler. Inklusive interaktivitet. Frågan är bara hur deras underliga licenskostnader kommer bli.

För att återvända till själva KISS-spelaren. Är det praktiskt möjligt för tillverkarna av DVD-spelaren att inkludera den typ av MPEG4-stöd som ni kräver? Utan att veta vilken typ av teknologi som KISS-spelaren använder, men det borde väl rimligtvis vara nån typ av licens-fri opensource bas? Så, om det antagandet stämmer kommer nästa följdfråga. Finns den typen av MPEG4-stöd på linux idag? Om svaret är nej på den frågan så gissar jag att det är kört för KISS-spelaren också.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-07 20:19

Linux har minst lika bra stöd för MPEG4 video som MacOSX, om inte bättre rent av. Mplayer härstammar därifrån, VLC finns för plattformen också m.m. Jag tror snarare det är en hårdvaru/firmware fråga än en mjukvara/plattformsfråga för dem att få in stödet.

Apple borde ligga i frontlinjen. Inte längst bak.

Precis, men ännu en gång tror jag Apple ser USA som deras marknad. När tycker man det är jätte ballt att kunna få in video i sin PALM eller MOBIL. I Japan, där Apple är stora, är det också väldigt populärt med ljud video i små enheter. Men ändå, Apple borde släppt en codec för fullscreen NTSC/PAL desktopvideo-presentation för 5 år sedan typ. Vilken G4:a som helst fixar det - jätte många vill ha det - varför fixar man inte det?

Citat:

Jag förstår att MPEG4 är i barnstadiet - tom MPEG1 har probelm på vissa system och det är 12 år gammalt eller något Men som det är just nu så känns det som om Apple borde sätta fokus på en BRA MPEG4 codec för video på datorn - SD och HD upplösning i överkomliga bitrates. Jag kan lixom köra med Apples MPEG2 codec i c:a 3 MBit och få riktigt bra resultat. Dock är MPEG2 som det är (halvdan uppspelning i QuickTime, Apples program fixar inte att muxa streamar m.m.) MPEG4 BORDE vara det man använder här, men jag kan verkligen inte få det se bra ut.

För det första så tycker håller jag med om att Apple´s MPEG-4 codec helt klart är sämre än både Sorenson Video 3 och sina Real/Windows Media motsvarigheter. Men...så himla dålig är den inte faktiskt. För bredbandsuppkopplingar går det att göra ganska trevliga kodningar och även om bitraten kunde varit klart mindre så blir det MPEG-4 med Simple Profile och en level som ISMA standardiserat kring så den går att spela upp på många olika typer av spelare.

Som jag ser det är Apples nuvarande MPEG-4 i första hand en realtidscodec som är optimerad för att användas med QuickTime Broadcaster. Körde med en PowerBook 867 på jobbet idag och fick 320x240, 40 kbit AAC och hela 25 fps rakt igenom. Signalen kom från en HollyWood Dazzle DV-bridge och det är där jag tror problemet ligger. Innan G5 kom så hade prestanda med DV decoding och MPEG-4 encoding blivit rätt dåliga med en Advanced Simple Profile codec. Det är ju förstås rena spekulationer men det kan ha varit så att Apple tyckte att det ännu var för dåligt för att släppa...

Även om t.ex. 3ivx klarar fina resultat med goda prestanda så är det ibland DV-dekodningen som ställer till problem. Visserligen kommer man runt det genom att använda rena PCI-baserade capturekort men det finns ju inte så många billiga sådana idag tyvärr...

När det gäller att klara olika saker med MPEG-4 så gäller det nog att skilja applikationer från codecs. Jag vill ha en applikation (t.ex. QuickTime Player) som stöder en massa olika profiler och funktionaliteter. Än så länge har vi ju bara sett rena video+ljud filer. Jag skulle helst vilja se stöd för allt det som finns i QuickTime-formatet idag. MPEG-4 rymmer dessutom en massa mer...

Sedan vill ja ha en uppsättning codecar som stöder ett antal viktiga profiles@levels för t.ex. mobila enheter, datorer, studiobruk m.m.

Annars hoppas jag verkligen också att Apple (eller någon annan) släpper en bra Advanced Simple codec och att ISMA bygger en level för den också så att man kan testa/bygga kompabiliteten kring denna.

Senast redigerat 2003-07-08 00:05
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-08 09:54

Jag tvivlar på att DV-decodning är där felet ligger. DV de- och encoding går väldigt snabbt på en G4 idag. Jag tror snarare att MPEG4-komprimeringen är det som skulle ta mer tid än något.

Å andra sidan, tittar man på vad 3ivx kan göra så fixar den, från MPEG4, c:a 30-40 fps i komprimeringshastighet på Dual 1Ghz G4:a.

Jag vet inte hur Apple tänker riktigt, men av någon anledning så har de inte satsat på en MPEG4 för "high quality desktopvideo". Det är märkligt. Det är vad 90% av alla användare med DV-kameror och dyl. söker utöver en bra MPEG2/DVD lösning.

Det andra som är synd är att Apple bara slopar äldre, men väl etablerade standarder som MPEG1 och MP3. Varför bygger inte Apple in GRYMMA codecs för detta i QuickTime - så alla med QucikTime PRO kan fixa MPEG1:or. Detta är tyvärr det mest vidspridda formatet idag. Det fungerar i stortsätt på vilken maskin som helst. Samma sak gäller för MP3 audio.

Jaja, drömma kan man ju alltid. Microsoft gör iofs inte saker mycket bättre så, även om de har en mycket stabil videocodec nu. Nackdelen där är att den ENDAST fungerar på nyare Windowsburkar. Det är nästa värre än Apple halvdanna MPEG4-lösning.

Det är väl licensfrågorna som kanske är avgörande för MPEG-1 stödets vara el icke vara månne?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-08 11:04

Jojo, det är säkerligen en licensfråga. Men om Apple kan sälja en så pass bra MPEG2 codec som de gör borde detta paket (genom FCP eller DVSP) även ha en MPEG1 codec. Tyvärr är fallet så att MPEG1 används mer än QuickTime till mina kunder, vilket leder till att jag måste använda Cleaner. Denna gör ett bra jobb som dock tar LÅNG tid.

Apple köpte ju sin MPEG2 codec från Astarte har jag för mig. Dessa hade på denna tid en väldigt bra (ivf snabb) MPEG1 codec som dock dödades av Apple. Mycket tråkigt.

Citat:

Jojo, det är säkerligen en licensfråga. Men om Apple kan sälja en så pass bra MPEG2 codec som de gör borde detta paket (genom FCP eller DVSP) även ha en MPEG1 codec. Tyvärr är fallet så att MPEG1 används mer än QuickTime till mina kunder, vilket leder till att jag måste använda Cleaner. Denna gör ett bra jobb som dock tar LÅNG tid.

Apple köpte ju sin MPEG2 codec från Astarte har jag för mig. Dessa hade på denna tid en väldigt bra (ivf snabb) MPEG1 codec som dock dödades av Apple. Mycket tråkigt.

Du har helt klart en poäng där...har också ofta frågat mig varför man varken har MPEG-1 encoding eller MP3 ens (del av samma standard men ändå...). Säkerligen en licensfråga, kanske för att hålla priset på QT Pro på 29 USD vad vet jag...eller så är det för att de hoppas flytta in folk på MPEG-4 men då kan man ju tycka att de borde satsa på att göra den codecen bra. Skumt...

Jag tror det mer handlar om politik. Apple vill visa att det är MPEG4 som gäller i framtiden. Tråkigt men sant. För visst är det så. Men det ena utesluter inte det andra.

Citat:

Jag tvivlar på att DV-decodning är där felet ligger. DV de- och encoding går väldigt snabbt på en G4 idag. Jag tror snarare att MPEG4-komprimeringen är det som skulle ta mer tid än något.

Å andra sidan, tittar man på vad 3ivx kan göra så fixar den, från MPEG4, c:a 30-40 fps i komprimeringshastighet på Dual 1Ghz G4:a.

Det andra som är synd är att Apple bara slopar äldre, men väl etablerade standarder som MPEG1 och MP3.

Tror hon mer tänkte på att när du kör RealTime streaming att burken (om du inte har en G5:a) och kodar i högkvalité att burken rasar ihop.

MP3 går inte att streama Realtime som t.e.x AAC, Qdesign Music eller Qualcomm PureVoice..

Apple verkar livrädda att stödja saker och ting som förknippas med piratkopiering. Dom hoppar på vissa tåg lite väl sent, tycker jag.

Apple fattade toksent att folk ville ha CD-brännare i sina datorer. Apple har aldrig förstått att folk vill se på Video-CD på sina datorer. Dom fattade förvånansvärt sent att MP3 var något "bra".

Jag tror Apple förlorade en hel del privatkunder genom att dom aldrig släppte (läckte) någon tidig MPEG4-codec.

Och innan ni ropar att "när DivX blev stort på PC så var inte MPEG4-standarden spikad". Tänk på följande. Det gick för Apple att släppa Airport Extreme som sa sig vara 802.11g, fast den standarden inte var signad och klar.

Jag tror Apple försöker navigera sig fram med en politik som skall göra mediskapare, musiker, partners som Sony glada. Dessväre så får Apples politik en slagsida åt deras håll istället för mot kundernas sida. Jag vill att Apple skall bygga en TiVo-lösning för Mac. Men, jag tror att Jobs ogillande mot TV rent generellt, sätter stopp för det.

Bevaka tråden