Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern 3TB kompatibel med fyra år gammal Mac?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Vet att jag tidigare läst att det kan uppstå problem med hårddiskar större än 2TB men minns inte riktigt vad det handlade om eller om jag missförstått något.

Så… fungerar det klanderfritt att ansluta t ex en Western Digital Elements Desktop 2.0 3TB eller en Western Digital My Book Essential Edition 3.0 3TB och utnyttja hela utrymmet på disken? Den senare har dessutom USB 3.0 men ska väl vara bakåtkompatibel med 2.0 vad jag förstår (eller?).

Jag har en MacBook Pro från tidigt 2008 (den sista med det tidigare utseendet).

Vore tacksam om någon ville reda ut begreppen.

Ingen som kan svara?

Just HFS+ (filsystemet på Mac) klarar av 8 exabyte (8 589 934 592 gigabyte) så frågan är mer om USB-kontrollern i det externa kabinettet kan prata med din Mac. Om det finns drivrutiner alltså. Kan du inte ta en på öppet köp, kanske i en butik nära dig?

Ursprungligen av suddgummi:

Just HFS+ (filsystemet på Mac) klarar av 8 exabyte (8 589 934 592 gigabyte) så frågan är mer om USB-kontrollern i det externa kabinettet kan prata med din Mac. Om det finns drivrutiner alltså. Kan du inte ta en på öppet köp, kanske i en butik nära dig?

I det externa kabinettet? Menar du själva externa hårddisken då? Eller menar du min MacBook Pro?

Skulle helst slippa tjafsa med öppet köp. Tänkte att den samlade medlemsskaran här borde veta. Trots att rör det sig om en inte allt för ovanlig MacBook Pro-modell tillsammans med en extern hårddisk från världens största hårddisktillverkare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-26 23:05

Du undrar om den fungerar till din gamla Macbook Pro? Svaret är ja. Och USB3 är bakåt kompatibelt så bara tuta och köra.

Om du inte har hittat något negativt när du googlat efter om din disk är kompatibel med Macbook Pro (vilket jag antar att du gjort ) ser jag ingen anledning till att inte slå till. Western digital och resten av hårddisktillverkarna brukar vara duktiga på att skriva ut vilka datorer de är kompatibla med (och ibland vilka som inte är det) på deras produktsidor.

Haha, kanske så. Tack båda för er hjälp.

Köpte en Western Digital My Book Essential Edition 3.0 3TB och den fungerar mycket riktigt finfint.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2012-09-02 16:35

Begränsningar för diskstorlek är bara om den sitter i datorn/till interna IDE/SATA, ansluter man via Firewire/USB är det lungt. Du kan ansluta den där till en grön iMac och det funkar dock i ett lugnare tempo.

1
Bevaka tråden