Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äpple +C

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har jag totalmissat eller är det nytt för 10.2.5 att ifall man markerar en fil och väljer Äpple +C så kan man klistra in den på något annat ställe med Äpple +V... typ skrivbordet eller så.. vet att det finns för PC men inte märkt det på macen. Att detta finns inne i program för klipp och klistra är iof en självklarhet men inte för hela program/dokument/bilder/mappar.

Olle

• Medlem
  • 2003-04-13 08:37

Har varit så länge på Mac OS X.

Skulle dock vilja att äpple+X fungerade också...

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-04-13 11:03

Ännu bättre är äpple+z för att ångra en kopiering, flytt av fil eller dylikt.

När Äpple+X fungerar kommer det att ändra helt hur jag navigerar runt i systemet! Inget mer onödigt drag and drop då man är tvungen att Äpple+Klicka upp fönster!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-13 11:25

Ni vet att om man "Apple-drar" en fil till den nya platsen så flyttas filen istället för att kopieras. Samma resultat som "Apple-X" skulle kunna göra, fast utan snabbkommando.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-13 13:02

Markera en massa filer, trycka på kontroll-X, gå till platsen man vill flytta filerna i lugn och ro, trycka på kontroll-V är ju en av de bästa funktionerna i Windows. Det har MS lyckats bra med, och så borde filhanteringen fungera även i Mac OS X, och naturligtvis även med ett kontextkommando. Om det bara fungerar vid kopiering måste man ju hela tiden gå tillbaka och radera filer.

Eftersom Apple implementrat Äpple-C men inte Äpple-X så början jag undra om det är så att M$ kanske har patent på den delen... För annars tycker jag att det är ett alldels så logiskt steg för utvecklarna eftersom de redan gått 3/4 av vägen.

• Oregistrerad
  • 2003-04-13 15:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av samul
Har varit så länge på Mac OS X.

Ja, det funkade redan innan 10.2 faktiskt. Och det är ju lite snyggt att det i edit-menyn står copy "filnamn" för den fil man vill kopiera och copy "x items" om man markerat flera filer.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Om det bara fungerar vid kopiering måste man ju hela tiden gå tillbaka och radera filer.

Om man leker med tanken att du klippt ur alla de filer som du vill flytta på och datorn sedan hänger sig ( gud förbjude ) - finns originalen kvar då eller är dom förlorade för evigt ??? Kan man klistar in dom på CD-RW ???

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-13 19:23

Datorn hänger sig väl inte bara för att man flyttar lite filer heller? Det var ju på System 7-tiden.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-14 01:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Om man leker med tanken att du klippt ur alla de filer som du vill flytta på och datorn sedan hänger sig ( gud förbjude ) - finns originalen kvar då eller är dom förlorade för evigt ??? Kan man klistar in dom på CD-RW ???

Det är ingen fara på taket. Filerna på originalplatsen tas inte bort förrän de skrivits till destinationen.
Tycker för övrigt också att det här är något som borde implementerats i OS X för länge sedan.

• Medlem
  • 2003-04-14 13:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Netzach
Ni vet att om man "Apple-drar" en fil till den nya platsen så flyttas filen istället för att kopieras. Samma resultat som "Apple-X" skulle kunna göra, fast utan snabbkommando.

jag fattar inte! Vaddå äpple-drar? Om jag drar en fil från en plats till en annan utan att använda några tangenter mer än den på musen så flyttas objektet utan att kopieras.:confused:

Om jag äppledrar en fil/mapp så markeras däremot alla andra filer som råkar komma i vägen för markören. Eller har jag fått något om bakfoten här. Misstänker det...

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-04-14 13:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
jag fattar inte! Vaddå äpple-drar? Om jag drar en fil från en plats till en annan utan att använda några tangenter mer än den på musen så flyttas objektet utan att kopieras.:confused:

/.../

Eller har jag fått något om bakfoten här. Misstänker det...

Om du äpple-drar en fil från en hårddisk till en annan så flyttas filen. Om du däremot bara drar den så kopieras den.

• Medlem
  • 2003-04-14 13:48

ah, jag missade att det handlade om olika skivor. För det visste jag faktiskt...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-15 05:03

Jo, "Apple-draggandet" fungerar faktiskt på samma sätt som "Ctrl-X" borde göra, fast tyvärr inte lika smidigt då man är tvungen att ha två olika fönster uppe, vilket vår X-finder inte är skapad för. (Inte för att det är några problem egentligen, men men?)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
När Äpple+X fungerar kommer det att ändra helt hur jag navigerar runt i systemet! Inget mer onödigt drag and drop då man är tvungen att Äpple+Klicka upp fönster!

Vad snackar du om? Äpple-klicka vad?
Jag drag & droppar hela dagarna utan några musklick (förutom när jag markerar då).

Drag & drop är dessutom långt mer elegant än att kopiera-leta upp-klistra in.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Netzach
Jo, "Apple-draggandet" fungerar faktiskt på samma sätt som "Ctrl-X" borde göra, fast tyvärr inte lika smidigt då man är tvungen att ha två olika fönster uppe, vilket vår X-finder inte är skapad för. (Inte för att det är några problem egentligen, men men?)

Nej det måste man inte?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-15 12:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Nej det måste man inte?

Om du menar Spring loaded folder så slutar man ändå med att ha två fönster uppe när man väl "släpper filen".
Om du menar kolumnvy, så envisas Finder med att öppna nytt fönster, fast den bara kunde fortsätta i klomnvy'n.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-04-15 12:38

cmd-x åt folket!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-15 12:51
Citat:

Nej. Det är skönt att kunna markera ett par hundra objekt, trycka på ctrl-x, i lugn och ro gå till mappen man vill flytta dem till och trycka på ctrl-v. Tycker jag.

Citat:

Har jag totalmissat eller är det nytt för 10.2.5 att ifall man markerar en fil och väljer Äpple +C så kan man klistra in den på något annat ställe med Äpple +V... typ skrivbordet eller så.. vet att det finns för PC men inte märkt det på macen. Att detta finns inne i program för klipp och klistra är iof en självklarhet men inte för hela program/dokument/bilder/mappar.

Olle

Men, det där har ju funnits sen 80-talet.......

• Medlem
  • 2003-04-15 23:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson

Agree 100 000% Drag and drop är mycket mer logiskt än att klistra in.. mycket bättre maskin/människa integration där.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-15 23:44
Citat:

Agree 100 000% Drag and drop är mycket mer logiskt än att klistra in.. mycket bättre maskin/människa integration där.

Inte om målmappen ligger på ett helt annat ställe på hårddisken eller i filhierarkin väl? Då måste du först gå hela sökvägen till båda mapparna och öppna dessa innan du kan flytta/kopiera objektet.

Så jag har svårt att se att dra och släpp skulle vara bättre än att kopiera och klista in. Om man kan kopiera textsnuttar och bilder mellan olika dokument och till skrivbordet så ska man väl kunna kopiera (eller klippa ut) och klista in objekt också.

Det är en sak som är smartare i Windows faktiskt.

• Medlem
  • 2003-04-15 23:59

hur kan man försvara att man inte kan välja att göra på ett eller annat sätt? Jag vill gärna kunna klippa och klistra i Finder, men jag har inget problem med att andra hellre draggar och droppar. Bäst är väl om man kan bådadera?! Det är ju obegripligt klumpgt att flytta objekt mellan olika mappar eftersom man antongen måste ha flera fönster eller gå omvägen via skrivbordet. Men det är ju redan sagt...

Just nu förstår jag inte riktigt diskussionen här. Att också ta med alla andra operativsystems specialkommandon är väl i alla fall för mycket begärt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-16 02:06

Men det är inga "specialkommandon". Att kopiera eller klippa ut och klista in objekt är grundläggande funktioner i ett operativsystem.

Naturligtvis är dra och släpp och mappar som öppnas automatiskt när man drar ett objekt över dem bra, men just klippning/kopiering och klistring av objekt fungerar bättre i Windows tycker jag. (Sedan tycker jag i och för sig att Utforskaren är kass och inte har de funktioner som finns i Finder, men det är en annan sak.)

Vissa saker är bättre i Windows, andra i Mac OS, och det som är bättre för en person behöver inte vara bättre för någon annan.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Svante S
Men, det där har ju funnits sen 80-talet.......

Nä se det tror jag inte alls på, förmodar att du blandar ihop det med macens dupplicera ( äpple +D ). Aldrig i livet att jag skulle ha missat detta under 20 års tid.

Olle

Citat:

Nä se det tror jag inte alls på, förmodar att du blandar ihop det med macens dupplicera ( äpple +D ). Aldrig i livet att jag skulle ha missat detta under 20 års tid.

Olle

Hoppsan, ett missförstånd från min sida.:rolleyes:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-08 13:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Hedman
Eftersom Apple implementrat Äpple-C men inte Äpple-X så början jag undra om det är så att M$ kanske har patent på den delen... För annars tycker jag att det är ett alldels så logiskt steg för utvecklarna eftersom de redan gått 3/4 av vägen.

Tja om man gillar Windows-tänket...
Jag vet inte, men är ändå helt säker på varför Apple inte implementerat kommando-X i Finder:

När du väljer "klipp ut" i ett vanligt program försvinner det du klipper ut. (och lagras i "urklippet")

Det vore olämpligt att låta Finder bete sig likadant med filer (jag menar, klipp ut en text eller bild någon annanstans och *poff* så är filen borta för alltid :rolleyes: ) och att låta filen sitta kvar tills man "klistrar" in vore inkonsekvent - just som det är i Windows.

Bevaka tråden