Det är många som säger en dubblering i FPS - dvs 24 till 48 - ger mer total information över tid än en dubblering av upplösning.
48 fps i 2K kommer vi generellt sätt kunna ta åt oss mer information av än 24 fps i 4K trots att 4K@24 innehåller 2 gånger så många pixlar som 2K@48 per sekund. "Strobe" fenomenet äter upp mycket processering i våra hjärnor.
Då pratar man förstås uppspelningsformat. Att filma i högre upplösning än slutprodukten visas i har också sina fördelar med digital pan / scan / zoom. Sedan håller många s.k. xK kameror inte en faktiskt upplösning utan kanske 1/2 eller i värsta fall 1/3 av den upplösning man säger sig ha (RED Epic är ex. inte "native" 5K men kameran klassas som en 5K kamera).
Ja, det är vågat av nVidia att släppa kortet. Jag tror de har starka påtryckningar från just tillverkarna av bl.a. Smoke, Resolve, Premiere, Maya m.fl. En fördel OSX har är att de flesta proffsprogram fungerar fint med s.k. "spelkort". Dock är ett problem med riktiga high-end CUDA-kort - det finns ett som har väldigt många år på nacken (Quardo 4000).
Man kan alltid hoppas på att detta är en indikation på att "MacPro 2013" kommer påminna om MacPro'n idag vad gäller utbyggnad.