Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vågar man handla från http://store.apple.com/se

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Pieter Kuiper:

Jag har nu pratat med Apple och med UPS.

UPS förser inte sina chåfförer med mobiltelefon. Om din chåfför ringer dig, gör han det med sin egen telefon. Men egentligen har de telefonen bara för att meddela om det hänt någon olycka med paketet. Det är alltså ett idiotföretag.

Apple anlitar UPS för stora dyra saker, säger de, pga säkerhet. Så en iPad kan komma med Posten, men sedan går nästa leverans på ett annat sätt. Det är oförutsebart för kunden.

Köp helt enkelt inte från apple.se, det passar inte dig, det är inte svårare än så.
Köp i valfri butik / näthandlare som uppfyller dina krav.

Att ett företags lösning inte passar alla är inte så konstigt tycker jag.

Ursprungligen av keptang:

UPS-chauffören som brukar köra ut till mig ringer innan. Aldrig några problem.
Även DHL har kört ut ibland och ringt innan också.

Har heller aldrig haft några problem med vare sig leveranser - eller returer förra året när 4S kom.... Fungerar för mig alltid med kontakt,leverans osv.
Ringer inte alltid - men kommer inom den tidsrymd som utlovats.
Har haft alla tre - DHL - UPS och TNT flera gånger. En "betaladress" och en annan leverans - heller inga problem. Kanske har jag haft "tur" alla gånger.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2012-09-13 09:06

Beträffande garanti vs. Konsumentköplagen, de är två vitt skilda saker:
Konsumentköplagen ger dig reklamationsrätt i två år avseende fel i varan som kan anses ha förelegat vid leveransen. Den kan inte villkoras bort. Lagen gäller endast vid försäljning från näringsidkare till "Konsument". Konsument är fysisk person som inte gör inköpet för sin näringsverksamhet (enskild firma).

Garanti är ett åtagande från antingen en tillverkare eller säljare och som kan ge köparen ytterligare rättigheter -men aldrig reducerade - än reklamationsrätten. Garanti gäller även gentemot köpare som inte är konsument, alltså gentemot näringsidkare och juridiska personer (AB, HB, Ek. Förening, Stiftelser). För dessa gäller ju inte Konsumentköplagen alls, de kan inte hävda reklamationsrätt.

Köper du från utländska leverantörer (som inte har svenskt driftsställe) gäller inte konsumentköplagen utan du är istället hänvisad till eventuell garantiutfästelse från säljaren eller från tillverkaren.

En garanti kan gälla t ex "worldwide", vilket innebär att du kan lämna in din MacBook hos en återförsäljare i Övre Volta (vid batterifel) om du kan uppvisa ett stämplat garantibevis. Konsumentköplagen har ingen utanför Sverige hört tals om.

Beträffande leveranser:
Självklart är det Apple Store som gentemot köparen har ansvar för leveransen. Köparen är inte avtalspart med fraktföraren, bara med Apple Store. Apple Store är den som ingått avtal med fraktföraren.

Det är dessutom Apple Store som borde vara rädd om både befintliga och presumtiva kunder och därför försäkra sig om att leveranser verkligen sker på ett för kunden tilltalande sätt.
mvh

Ursprungligen av teekay:

Konsumentköplagen ger dig reklamationsrätt i två år avseende fel i varan som kan anses ha förelegat vid leveransen

Fel. Det är tre år.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Fel. Det är tre år.

Det är alltid bra att ange källa, så här kommer en: Om konsumentköplagen - Konsumentverket
Och det kan vara bra att tillägga att bevisbördan ligger på köparen i det fall det gått mer än sex månader.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2012-09-13 10:56

Pieter Kuiper, du kan ju alltid hänvisa fraktföraren till de utlovade villkoren på Apple Stores (webbutiken, store.apple.com/se) hemsida:
"Leverans med transportör: Om du inte är hemma när transportören kommer för att leverera din beställning lämnar transportören ett kort. Du kan kontakta transportören direkt och bestämma ny tid för leverans under kontorstid och även ändra din leveransadress."
Du har köpt varan med en bestämd leveransadress och det är den som gäller.

På sidan står det bland annat att du skall ha blivit aviserad om beräknad leveranstid. Om du blivit det och aviseringen inte varit oskäligt luddig - exempelvis är det inte skäligt att du skall ta ledigt en hel dag för att man inte kan ange ett rimligt tidsintervall - är det rimligt att du tar omaket att påtala villkoren för fraktföraren. Du har ju också ett rimligt ansvar för att kunna bli aviserad och det är rimligt att du har möjlighet att ta emot varan på leveransadressen - efter att du fått veta när leverans beräknas ske.

Om du inte blivit aviserad på skäligt sätt, be Apple Store lösa det. Om fraktföraren inte bryr sig om dig, låt AS lösa det. Om de inte bryr sig, häv köpet och låt så många som möjligt dela dina erfarenheter. Om de löser det bra, låt denna tråd få veta.

Keptangs "lösning" enligt ovan är, förutom att vara nedlåtande och arrogant, direkt destruktiv även för Apple Store.
Med vänlig hälsning

• Medlem
  • 2012-09-13 11:24

Sitter du på andra inlägg i den här tråden, än de jag kan läsa? Det finns ingenting i Keptangs inlägg ovan som är vare sig arrogant eller nedlåtande. Han konstaterar helt utan särskilda nyanser, att om man inte gillar sättet på vilket speditionen sköts av Apple, så handlar man i butik och står för speditionen själv. Konstigare än så var det inte.

Ursprungligen av teekay:

Pieter Kuiper, du kan ju alltid hänvisa fraktföraren till de utlovade villkoren på Apple Stores (webbutiken, store.apple.com/se) hemsida:
"Leverans med transportör: Om du inte är hemma när transportören kommer för att leverera din beställning lämnar transportören ett kort. Du kan kontakta transportören direkt och bestämma ny tid för leverans under kontorstid och även ändra din leveransadress."
Du har köpt varan med en bestämd leveransadress och det är den som gäller.

På sidan står det bland annat att du skall ha blivit aviserad om beräknad leveranstid. Om du blivit det och aviseringen inte varit oskäligt luddig - exempelvis är det inte skäligt att du skall ta ledigt en hel dag för att man inte kan ange ett rimligt tidsintervall - är det rimligt att du tar omaket att påtala villkoren för fraktföraren. Du har ju också ett rimligt ansvar för att kunna bli aviserad och det är rimligt att du har möjlighet att ta emot varan på leveransadressen - efter att du fått veta när leverans beräknas ske.

Om du inte blivit aviserad på skäligt sätt, be Apple Store lösa det. Om fraktföraren inte bryr sig om dig, låt AS lösa det. Om de inte bryr sig, häv köpet och låt så många som möjligt dela dina erfarenheter. Om de löser det bra, låt denna tråd få veta.

Keptangs "lösning" enligt ovan är, förutom att vara nedlåtande och arrogant, direkt destruktiv även för Apple Store.
Med vänlig hälsning

Ursprungligen av jhm:

Sitter du på andra inlägg i den här tråden, än de jag kan läsa? Det finns ingenting i Keptangs inlägg ovan som är vare sig arrogant eller nedlåtande. Han konstaterar helt utan särskilda nyanser, att om man inte gillar sättet på vilket speditionen sköts av Apple, så handlar man i butik och står för speditionen själv. Konstigare än så var det inte.

Och det där med destruktiv för Apple - jag tror de överlever. Och vem säger att man väljer en annan tillverkare bara för att man köper någon annanstans?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2012-09-13 13:06

OT:
Keptang skirver inget om "speditionen". Han hjälper heller inte till med att lösa vad som gäller i en existerande situation. Han hjälper inte till att få en läsare att förstå både vilka rättigheter och skyldigheter som kan gälla vid distanshandel. Det är dessutom i mina ögon arrogant och nedlåtande att avfärda någon med den skrivning han gjorde, istället för att erbjuda en konstruktiv lösning.. För att vara en moderator är beteendet, i mina ögon speciellt dåligt.

Jag skrev "Apple Store", inte "Apple". Den förra är en återförsäljare, inte en tillverkare.
Med vänlig hälsning

Ursprungligen av teekay:

OT:
Keptang skirver inget om "speditionen". Han hjälper heller inte till med att lösa vad som gäller i en existerande situation. Han hjälper inte till att få en läsare att förstå både vilka rättigheter och skyldigheter som kan gälla vid distanshandel. Det är dessutom i mina ögon arrogant och nedlåtande att avfärda någon med den skrivning han gjorde, istället för att erbjuda en konstruktiv lösning.. För att vara en moderator är beteendet, i mina ögon speciellt dåligt.

Jag skrev "Apple Store", inte "Apple". Den förra är en återförsäljare, inte en tillverkare.
Med vänlig hälsning

/SARCASM ON/

Aha, du menar som att det är skillnad på ICA och en ICA-butik?

/SARCASM OFF/

• Medlem
  • 2012-09-13 13:17

Du ger ett väldigt argt intryck. Keptang har nämnt vilka vägar man kan gå, lösningar på befintliga problem får man själv stå för. Det är bara du som själv kan ringa till UPS och fråga varför de inte levererat dina varor från Apple, på det sätt du önskar och förväntar. Gör det istället och bibringa oss sedan utkomsten av detta samtal. Det är mer konstruktivt än att vi andra skall spekulera kring UPS handhavande av din leverans.

Ursprungligen av teekay:

OT:

Med vänlig hälsning

Ursprungligen av teekay:

...i mina ögon arrogant och nedlåtande att avfärda någon med den skrivning han gjorde, istället för att erbjuda en konstruktiv lösning.. För att vara en moderator är beteendet, i mina ögon speciellt dåligt

Ja, en moderator ska föregå med gott exempel. Men här har han absolut inte gjort något fel, tycker jag.

Det finns inget arrogant eller nedlåtande i att påpeka att det finns andra leverantörer, och att man kanske bör välja bort leverantörer som använder leveransvägar som inte passar ens behov.

Det finns gott om trådar här som behandlar liknande "problem" med TNT, UPS, m.fl. Så det borde inte ha varit så svårt att tillgodogöra sig den informationen före köpet hos Apple Store.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2012-09-13 13:22

Nja pmarriot, där valde du förstås ett väldigt dåligt exempel som inte stämmer alls. Dessutom var det du som ställde en fråga om varför man skulle välja en annan tillverkare. Det har jag ju liksom inte påstått.
Med vänlig hälsning

Ursprungligen av teekay:

Nja pmarriot, där valde du förstås ett väldigt dåligt exempel som inte stämmer alls. Dessutom var det du som ställde en fråga om varför man skulle välja en annan tillverkare. Det har jag ju liksom inte påstått.
Med vänlig hälsning

Nu är du ute och cyklar. ICA säljer varor under ICA-varumärke som de inte tillverkar själv. Apple säljer varor med Apple-logga på som de inte tillverkar själv. ICA-butiker säljer även andra varumärken. Apple Store säljer även andra varumärken. Hur stämmer mitt exempel "inte alls"?
Och vadå, ställde en fråga? Det var ett påstående i frågeform. Man kan köpa Apple-produkter utan att köpa av Apple eller Apple Store.
Som keptang påpekat, och flera andra instämt i, det är inte det minsta konstigt att man väljer att handla på det sätt och från den källa där totalupplevelsen är optimal. Om man nu har problem med hur Apple Store väljer att skicka grejor till sig står det en fritt att skaffa varan på annat sätt. Det är ingen aggressiv handling. Den enda som är aggressiv här är du. Förväntar man sig att Apple Store, för att blidka någon och komma runt ett lokalt problem med en mindre service-minded UPS-chaufför, ska gå utanför fastställda avtal och dra hem varan till sig med cykelbud på en tidpunkt som passar en? Det är märkligt att man skulle behöva masa sig så långt för att hämta paketet, det håller jag med om. Men nu är det så att Apple Store har valt att begagna sig av UPS. Gilla läget eller handla annorstädes.
För övrigt är det inte moderatorernas uppgift här att stå till tjänst med kreativa lösningar på problem, eller ens vara trevliga utöver vanlig hyfs. De är här för att hålla ordning på forumet.

Senast redigerat 2012-09-13 14:44
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2012-09-13 13:58

ICA-butiker är huvudsakligen handlarägda- "ICA" som sådant är att betrakta som en gemensam inköpsorganisation i huvudsak.
Det syns mig som ni blandar ihop personer, kanske idé att läsa om en bit tillbaka i tråden. Jag har inte beställt något och har således inga leveransproblem. Är faktiskt inte arg heller, därför avslutar jag nu som oftast,
Med vänlig hälsning

Ursprungligen av teekay:

ICA-butiker är huvudsakligen handlarägda- "ICA" som sådant är att betrakta som en gemensam inköpsorganisation i huvudsak.
Det syns mig som ni blandar ihop personer, kanske idé att läsa om en bit tillbaka i tråden. Jag har inte beställt något och har således inga leveransproblem. Är faktiskt inte arg heller, därför avslutar jag nu som oftast,
Med vänlig hälsning

Ok. Ändrar några "du" till "man".

Tänk på att UPS inte tar emot någon ändring av leveransadress. Den måste ändras via Apple Store.

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-13 16:59
Ursprungligen av pmarriott:

Tänk på att UPS inte tar emot någon ändring av leveransadress. Den måste ändras via Apple Store.

Det kan man.
Ringde precis till UPS (Det sämsta budfirma som finns). Jag väntade på en MBP idag, tog ledig från jobbet och så kom ingen. Gått ut en kvart kl. 16.00 med hunden (runt hörnet) så kom UPS och la en jävla lapp i brevlådan att ingen var hämma. Skitsur ringde jag UPS och så att detta är det sämsta jag har varit med om. Så säger UPS killen att jag får ge honom en annan adress (till jobbet) så kommer de där. Jaha, jag är där mellan nio och ett och sedan är det ingen där så jag undrade om det kan bli ett alternativ och eventuellt efter ett är jag på min hemadress. Neeej så han antingen-eller (det är olika budbilar som kör i Malmö och den ena kan inte köra på den andras område - finns det?). Det finns ju ett alternativ att lämna det till en bensinmack eller ICA som andra brukar göra men så långt i utvecklingen har nog UPS inte kommit.
Det enda han kunde erbjuda var att han kunde anteckna som önskemål att jag vill gärna ha det levererat till min hemadress efter kl. 14.00. Men han kan inte lova någonting.

Apple Store lurar folk med leveranstiden också. 1-3 dagar står det vid beställningen.

Dator beställdes den 5/9, Den 8/9 lämnades det över till UPS i China, den 9/9 hamnade den i Dubai för att samma dag på kvällen landa i Köln. Från Köln till Malmö tog det 4 dagar så allt som allt tog det 8 dagar och jag sitter här fortfarande utan dator.

1-3 dagar...Hmm - det var ju därför jag beställde det på AS och inte på Kullander eller Macotecket som annars skulle det ta 10-14 dagar. Då skulle jag kunna sitta i lugn och ro och vänta 10 dagar på telefon från Kullander och höra: "Din dator har kommit och du kan hämta den".

Nästa gång och egentligen alla gånger blir det så.
Aldrig med blir det någonting beställd på Apple Store.

Ursprungligen av malen:

Det kan man.

Det kunde man inte sist jag försökte. Hade beställt något från Apple Store till min hemadress, i tron att jag skulle vara hemma när leveransen kom. Visade sig att jag skulle behöva vara på kontoret. Ringde UPS. Det gick inte att ändra så, utan jag fick ringa till Apple som ändrade därifrån.

Skickas inom 1-3 dagar står det.

Ursprungligen av keptang:

Skickas inom 1-3 dagar står det.

Det är också något missvisande reklam av Apple Store. Visst skickas den iväg inom 3 dagar. Men det är från andra sidan jordklotet någonstans. Så det tar typ 10 dagar att få det hemma.

I alla fall har jag fått leveransen från UPS nu, efter att jag bytte adressen till jobbet. Och denna gång ringde chauffören att han var där. På sin egen privata mobil, eftersom UPS inte förser sin personal med sådan "lyx".

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-13 23:00

Det är också något missvisande reklam av Apple Store. Visst skickas den iväg inom 3 dagar. Men det är från andra sidan jordklotet någonstans. Så det tar typ 10 dagar att få det hemma.

På vilket sätt är det missvisande? De håller ju exakt den tidsangivelsen som där står.

Det är också något missvisande reklam av Apple Store..

Instämmer med föregående talare. Det är inte ett dugg missvisande.

De säger att de ska skicka varan inom 1-3 dagar. De säger ingenting om hur lång tid själva transporten tar. Att du misstolkar och/eller läser in något mellan raderna är knappast deras fel.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Instämmer med föregående talare. Det är inte ett dugg missvisande.

De säger att de ska skicka varan inom 1-3 dagar. De säger ingenting om hur lång tid själva transporten tar. Att du misstolkar och/eller läser in något mellan raderna är knappast deras fel.

Jag fattade inte vad de skrev, det måste vara mitt fel, jag kan inte läsa. Apple Store hade inte kunnat vara tydligare och mer exakt. Det är jag som var korkad. Apple är god, Apple kan inte vara fel.

Vilken löjlig Apple-kyrka det är här!

...Apple är god, Apple kan inte vara fel. Vilken löjlig Apple-kyrka det är här!

Så när vi inte håller med dig, så kan det inte bero på att vi helt enkelt har rätt - att deras angivelser faktiskt är klara och tydliga? Utan då måste det bero på att det här är en "Apple-kyrka" och vi är totalt oförmögna att kritisera Apple?

Vilket j-a trams! Så typiskt att ta till sådana argument när man inte får medhåll.

Jag kan också kritisera Apple, och har gjort det många gånger. Men i det här fallet behöver vi inte kritisera Apple, för här har de inte gjort något fel - här är det du som har tolkat fel.

Det är många webbutiker som anger hur många dagar det tar innan varan skickas. Det är inget unikt för Apple.

Och som kenjon skriver, så bör du ha fått ett ungefärligt leveransdatum (som ofta infrias med råge). Att du sen väljer att strunta i det datumet, och i stället stirrar dig blind på de där "1-3 dagarna" är ju knappast deras fel.

Senast redigerat 2012-09-14 07:49
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-14 08:18

Jag fattade inte vad de skrev, det måste vara mitt fel, jag kan inte läsa. Apple Store hade inte kunnat vara tydligare och mer exakt. Det är jag som var korkad. Apple är god, Apple kan inte vara fel.

Det står klart och tydligt att vara skickas om 1-3 dagar, sen kan man kolla på budfirmans webbplats och spåra/följa sin leverans. Jag tycker det verkar som du vill vara upprörd. Det finns de som alltid förväntar sig att allt ska gå åt skogen och för dem gör det ofta det också...

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-14 10:19

Skärp dig.

Dels låter det som att du håller en 10-årings nivå som inser att du har gjort fel men ska tvunget skylla på någon annan. När du sedan inte får medhåll så är det fel på oss.

Kom igen, alla gör vi fel men oftast är vi vuxna nog att inse det och agera därefter. Det föreslår jag att du också gör nu.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-14 00:06

Nu tycker jag det börjar bli löjligt.
Apple kan ju inte säga exakt hur många dagar transporten tar. De anger när de skeppar produkten, och du får ett ungefärligt leveransdatum, som de ofta underskrider med 1-3 dagar. Vad mer begär du? Hur vill du att de ska göra för att du ska bli nöjd?

Vanligtvis när man lägger sin order så får man en angivelse om ungefärlig tidpunkt då beställningen skickas, samt en ungefärlig transporttid. Inte alltid, det beror på vad man beställer. Saker som levereras med post kan man ofta inte spåra och beroende på vart beställningen ska skickas kan det ta olika lång tid.
Ibland får man till och med lite olika valmöjligheter för frakten. Är man till exempel beredd att betala extra för express?'
Allt detta står klart och tydligt. Tydligen har de som missar denna information med skitföretag att göra.

Angående servicen från UPS/DHL/Schenker så varierar den väldigt mycket beroende på vars man bor. På de flesta mindre orter är det ett lokalt åkeri som kör ut och de brukar (i alla fall i Övik) vara väldigt flexibla. I mitt fall så vet de vart jag jobbar och brukar svänga förbi där med prylarna..

Bevaka tråden