Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vågar man handla från http://store.apple.com/se

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-09-14 11:17

Detta är ju en trolltråd, från första inlägget.

Här är ett exempel från min nyss lagda beställning på en iPhone 5.
Som man klart och tydligt kan se beräknas den skicka om 2 veckor och transporttiden beräknas till 2-7 dagar. Hur man kan misstolka detta övergår mitt förstånd, men så är jag också normalbegåvad.

Ursprungligen av pmarriott:

Som man klart och tydligt kan se beräknas den skicka om 2 veckor och transporttiden beräknas till 2-7 dagar. Hur man kan misstolka detta övergår mitt förstånd, men så är jag också normalbegåvad.

[ATTACH="CONFIG"]34916[/ATTACH]

En del människor går bara inte att tillfredsställa hur mycket man försöker. Det är alltid något det ska klagas på. Mitt tips är att stänga tråden för att mer konstruktiva förslag än vad som redan lämnats kommer inte kunna ges.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-14 12:35
Ursprungligen av pmarriott:

Beställde du från UK? Med leverans hit?

Ursprungligen av kenjon:

Beställde du från UK? Med leverans hit?

Nej, via Borderlinx.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-14 15:01

jag håller med MatsOlov och Marriot, urbota dum tråd detta

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-14 16:28
Ursprungligen av FreddeB:

jag håller med MatsOlov och Marriot, urbota dum tråd detta

Tråden är inte alls dum.
Apple beter sig dum när de som det bästa datorföretag (min egen åsikt sedan 1990) anlitar världens sämsta budfirma.
Leveranstider är också löjliga. När jag beställer från svenska AS då är det inte China, Irland eller USA vi pratar om. Skickas inom 1-3 dagar betyder att jag får dator hem inom max 6 arbetsdagar. Beställer jag från företag då ska jag ha dator nästa dag den skickades så enkelt är det. Så fungerar det på alla företag jag beställde från, förutom Apple.

Ursprungligen av malen:

...När jag beställer från svenska AS då är det inte China, Irland eller USA vi pratar om...

Jo, det är det. Inte alltid kanske - det beror på vad du har beställt - men ibland.

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-14 16:54
Ursprungligen av malen:

Beställer jag från företag då ska jag ha dator nästa dag den skickades så enkelt är det. Så fungerar det på alla företag jag beställde från, förutom Apple.

Ska du? Vem säger det? Du?

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-14 20:04
Ursprungligen av zinned:

Ska du? Vem säger det? Du?

Ja. Jag säger det för så har det fungerat i 22 år nu. Om jag som företagare beställer i Sverige varor så är leveranstiden oftast (i 95% fall) nästa dag till min dörr. Varor som finns på lager. I det här fallet utlovar Apple att de har varan inom 3 dagar då ska det levereras till min dörr på fjärde (4) dagen. Så är det och så funkar det med alla företag förutom Apple i det här fallet. Så om jag beställer från svenska Apple Store en dator... bla... bla... bla...

• Medlem
  • 2012-09-14 20:21

Med den stora skillnaden att om du beställer något från ett svenskt företag i Sverige, så skickas det troligen från en svensk ort hem till dig eller ditt företag. Beställer du från Applestore, så skickas varan från Kina, eller från Holland om det är en "bulkprodukt", då Apple har en lagerhub i Arnhem, Holland. Från Kina eller Holland går det alltid mycket fort till Sverige om man väljer att spåra sin vara över nätet. När det kommer till Sverige brukar det dock ta längre tid, då svensk servicenäring inte är i närheten av övriga Europa. För övrigt händer det också att Poståkeriet tar över försändelsen av UPS, DHL eller någon annan och står för sista ledet i leveransen. Det har jag själv varit med om vid tillfälle, och det är frustrerande, för då kan grejorna snurra två dagar i Sverige, trots att jag sett att varan kommit till t e x Malmö klockan fem på morgonen, och jag bor i Lund. Inte alla gånger man får varan den dagen ändå.

Ursprungligen av malen:

Ja. Jag säger det för så har det fungerat i 22 år nu. Om jag som företagare beställer i Sverige varor så är leveranstiden oftast (i 95% fall) nästa dag till min dörr. Varor som finns på lager. I det här fallet utlovar Apple att de har varan inom 3 dagar då ska det levereras till min dörr på fjärde (4) dagen. Så är det och så funkar det med alla företag förutom Apple i det här fallet. Så om jag beställer från svenska Apple Store en dator... bla... bla... bla...

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-14 21:31
Ursprungligen av malen:

Apple lovar ingenting mer än att varan ska skickas inom 1-3 dagar. Allt efter det är fabricerat av dig.

Man kan självklart ha sina åsikter men att påstå att det är för jäkligt om inte en vara leveras inom en viss tid om inget löfte om när varan ska nå dig har givits, det är löjligt och man har då bara sig själv att skylla för att man inte själv har kontrollerat vilken leveranstid det handlar om.

Ursprungligen av malen:

Tråden är inte alls dum.
Apple beter sig dum när de som det bästa datorföretag (min egen åsikt sedan 1990) anlitar världens sämsta budfirma.
Leveranstider är också löjliga. När jag beställer från svenska AS då är det inte China, Irland eller USA vi pratar om. Skickas inom 1-3 dagar betyder att jag får dator hem inom max 6 arbetsdagar. Beställer jag från företag då ska jag ha dator nästa dag den skickades så enkelt är det. Så fungerar det på alla företag jag beställde från, förutom Apple.

Det är inte så lätt. Ett stort företag som Apple behöver avtal med ett fåtal globala aktörer. Att det inte funkar så jättebra med UPS/TNT etc i Sverige är kanske beklagligt, men Apple kan inte teckna avtal med Posten av den enkla anledningen att Posten har svårt att leverera grejorna till Åke i Alingsås OCH Rajesh i Mumbai OCH Chang i Shanghai OCH Jim i Dallas. TNT, UPS och allt vad de heter fixar detta.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-14 22:03

Beräknad leveranstid står ju, så det är väl inget problem. Är man inte nöjd med det är det bara att avbeställa och handla på ElGiganten, Media Markt, Kullander eller vad de nu heter.

Bevaka tråden