Jag funderar på att skaffa så småningom ett mobilt 4G-bredband från Tele2. Finns det någon som kör med det, och i så fall, vad tycker ni om det konceptet och hur bra det funkar. Alltså täckning, hastighet, pålitlighet etc.
Det finns två olika alternativ. Att man väljer bara ett modem, eller att man väljer en trådlös router. Inte svårt att välja då, om man har flera datorer eller andra apparater som man vill koppla in.
Den routern som de använder har fått mycket bra kritik och en stor fördel är att man kan ansluta flera enheter till den. En egenhet som jag inte kan använda med 3G-modemet.
Tråkigt är det förstås att det är begränsad hur mycket man får ladda ner.
Jag tror att de använder Huawei B593 som förr kostade 2300 kronor och nu är den nere någonstans runt en tusing, tror jag. (Om man nu skulle vilja köpa den separat.) Men vid ett abonnemang betalar man bara 20 kronor per månad, alltså för bara routern.
Bor i Njurunda = postnummer 862 40, och än så länge finns det inte fullt utbyggd 4G här. Enligt deras sajt kommer man upp till 25 Mbit/s och det skulle jag vara nöjd med, om det alltså stämmer i verkligheten.
Mobilt bredband Large
Hastighet: upp till 25 Mbit/s (30 GB max)
Pris: 229 kr/mån (inkl router)