Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra ett nano-sim av ett micro-sim

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det någon som har hittat information om huruvida det faktiskt fungerar att klippa och slipa ner ett microSIM till ett nanoSIM?

Har någon hittat någon i Sverige som säljer klippare?

Som jag förstår det så är det ett helt annat chip, så man behöver ett helt nytt simkort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-15 10:24
Ursprungligen av Patrik D:

Som jag förstår det så är det ett helt annat chip, så man behöver ett helt nytt simkort.

Förhoppningsvis har operatörerna köpt in nya nano-SIM så man kan gå förbi en butik och snabbt byta.

Jag jobbar tyvärr på
Ett företag med egen avdelning som sköter om detta. Det tog ett år innan dom erbjöd microSIM.

Ursprungligen av Patrik D:

Som jag förstår det så är det ett helt annat chip, så man behöver ett helt nytt simkort.

Har du någon källa? Allt jag läst hittills tyder på att det är samma chip men mindre och tunnare plast.

Det är "samma" chip då de är bakåtkompatibla, men de blir nog VÄLDIGT svåra att klippa till rätt storlek.

Läs mer här.

Det går inte då nano-SIM är tunnare (om man nu inte vill fila ner det ), i övrigt är det samma chip, som Stefan skriver ovan.

Ursprungligen av keptang:

Det går inte då nano-SIM är tunnare (om man nu inte vill fila ner det ), i övrigt är det samma chip, som Stefan skriver ovan.

Har du någon källa på att det är tunnare? Jag hittar ingen information om det i artikeln som Stefan länkade till ovan.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du någon källa på att det är tunnare? Jag hittar ingen information om det i artikeln som Stefan länkade till ovan.

Hela nätet, men för enkelhetens skull har du specarna nedan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-15 15:16

Jag tar det för givet men är det någon som vet om operatörerna har dessa nya nano-SIM redo när iPhone 5 kommer?

Jag har beställt ett av Telenor. Det skulle inte vara något problem alls, sa de.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har beställt ett av Telenor. Det skulle inte vara något problem alls, sa de.

Varför har du beställt ett Nano Sim ? Låter för mig som du planerar att köpa iPhone 5 olåst på apple.se ? ett problem är väll om jag inte har fel att vid varje iphone lansering så brukar man enbart kunna köpa iphonen via operatörerna .. olåsta iphones börjas väll sälja först några veckor senare .. och detsamma brukar väll gälla obundna versioner vid lansering .... så då förstår jag inte varför du förbeställt ett nano sim ?

Ursprungligen av gotfredsen:

Varför har du beställt ett Nano Sim ? Låter för mig som du planerar att köpa iPhone 5 olåst på apple.se ? ett problem är väll om jag inte har fel att vid varje iphone lansering så brukar man enbart kunna köpa iphonen via operatörerna .. olåsta iphones börjas väll sälja först några veckor senare .. och detsamma brukar väll gälla obundna versioner vid lansering .... så då förstår jag inte varför du förbeställt ett nano sim ?

Jag har beställt en olåst iPhone 5 från Apple UK.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-15 22:24
Ursprungligen av gotfredsen:

Varför har du beställt ett Nano Sim ? Låter för mig som du planerar att köpa iPhone 5 olåst på apple.se ? ett problem är väll om jag inte har fel att vid varje iphone lansering så brukar man enbart kunna köpa iphonen via operatörerna .. olåsta iphones börjas väll sälja först några veckor senare .. och detsamma brukar väll gälla obundna versioner vid lansering .... så då förstår jag inte varför du förbeställt ett nano sim ?

4S gick att beställa olåst via svenska Apple Store på nätet ända från början, och jag förutsätter att det blir samma med femman.

Tres kundtjänst påstår också att det inte kommer att vara några problem (den som lever får se) och att ett nanosim kostar 250 kr.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-15 20:22
Ursprungligen av Mutant:

Tres kundtjänst påstår också att det inte kommer att vara några problem (den som lever får se) och att ett nanosim kostar 250 kr.

Aldrig att man som kund skulle betala för ett SIM-kort för att kunna använda de tjänster som man redan betalar operatören för.

Ursprungligen av zinned:

Aldrig att man som kund skulle betala för ett SIM-kort för att kunna använda de tjänster som man redan betalar operatören för.

Telenor tar inte betalt för att byta ut till en annan typ av SIM, eller om man pga tekniska problem behöver ett nytt. Om man däremot bara har förlorat sitt SIM eller klippt fel när man skulle göra ett micro-SIM så får man glatt pynta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-15 20:42
Ursprungligen av pmarriott:

Telenor tar inte betalt för att byta ut till en annan typ av SIM, eller om man pga tekniska problem behöver ett nytt. Om man däremot bara har förlorat sitt SIM eller klippt fel när man skulle göra ett micro-SIM så får man glatt pynta.

Dessa scenarion stämmer säkert, dock skulle jag vilja se den butik som tvingar mig att betala för SIM-kortet oavsett anledning när jag säger att jag annars kommer byta operatör. Möjligt att de då fortfarande är sturska men då är de ute och reser.

Ursprungligen av Mutant:

Tres kundtjänst påstår också att det inte kommer att vara några problem (den som lever får se) och att ett nanosim kostar 250 kr.

Visade sig att jag fick Tres nano-SIM gratis när jag köpte min iPhone 5 på Apple Store i Täby Centrum.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-15 17:35

Kan jag beställa ett Nano SIM av Telia redan nu, och vänta med att aktivera det tills dess att jag får min 5:a?

Kommer inte riktigt ihåg hur det fungerar, men mitt gamla Micro SIM fungerar väl tills dess att jag sätter i mitt nya i telefonen och startar upp?

Jag vill inte vara utan detta nummer några dagar pga. det är mitt primära.

Ursprungligen av PutteSWE:

Kan jag beställa ett Nano SIM av Telia redan nu, och vänta med att aktivera det tills dess att jag får min 5:a?

Kommer inte riktigt ihåg hur det fungerar, men mitt gamla Micro SIM fungerar väl tills dess att jag sätter i mitt nya i telefonen och startar upp?

Jag vill inte vara utan detta nummer några dagar pga. det är mitt primära.

Jag tror att endast Telia kan svara på det

Som en parentes kan jag nämna att jag beställde mitt nano-SIM via Telenors Facebook-sida. En kollega i Rumänien såg att jag diskuterade detta med Telenor via Facebook och var mäkta imponerad över denna i hans tycke helt fantastiska service. Har även löst ett och annat abonnemangstekniskt problem hos Telia via Twitter. Vi är ganska bortskämda, egentligen.

Javisst går det att köpa den olåst direkt vid start.

  • Medlem
  • 2012-09-16 17:51

Ja, Tre kommer att ta 250 kr för ett nano-sim. De bad mig återkomma den 28:e.

Men vad gäller beställning via svenska Apple Store: Kunde man förhandsbeställa 4S häromåret eller dök den upp på AS på lanseringsdagen?

Nu har jag fått min 5:a och tänkte därmed svara på min egen fråga.

Det fungerar utmärkt att bara klippa på frihand. Jag behövde inte sandpappra mitt SIM-kort tunnare utan det fungerade ändå.
Jag använde den här mallen för att få ett litet hum om var det behövs klippas

http://www.gosoftworks.com/GoSoftWorks/NanoSIM_files/nanosima4.pdf

Tog det dock lite säkert och klippte ett gammalt SIM-kort först men det funkade också bra.

Senast redigerat 2012-09-24 10:38
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-09-24 13:08

Hade du MiniSIM eller MicroSIM innan?

Ursprungligen av onnyt:

Hade du MiniSIM eller MicroSIM innan?

Jag testade på ett gammalt standard mega-SIM först men det gick inte så bra för att mellan själva chipet och plasten är det en glipa. Kanske funkar ändå men det skiktade sig ganska rejält.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-09-24 13:18

Tänkte mest på hur man klipper i MicroSIMet. Finns ju knapt något att klippa på ena sidan och om det behövs klippa där.

Ursprungligen av onnyt:

Tänkte mest på hur man klipper i MicroSIMet. Finns ju knapt något att klippa på ena sidan och om det behövs klippa där.

Jag har testat på ett gammalt micro-SIM och det funkar utmärkt. Nu använde jag en deluxe-sax från Fiskars.

Bevaka tråden