- Ikebana
- Medlem ●
- Linköping
Zimmerman gör en rimlig och helt korrekt bedömning. Det här handlar inte om jante-mentalitet utan att nordeuropéer framför allt inte verkar uppskatta den här typen av beteende. Svenskar tycker ju för tusan att det är smått besvärligt när personal i en butik kommer fram och frågar om de kan hjälpa till med något.
Det här kan ju tilltala pingstvänner men i övrigt tror jag inte alls på den här taktiken.....
Svenskar tycker ju för tusan att det är smått besvärligt när personal i en butik kommer fram och frågar om de kan hjälpa till med något.
Nu drar du många genom en kam, minst lika många "Svenskar" blir ju sura just för att de inte får hjälp i en butik.
Nu drar du många genom en kam, minst lika många "Svenskar" blir ju sura just för att de inte får hjälp i en butik.
Generalisering är alltid svårt. Precis som den Zimmerman gjorde. Alla har olika preferenser. Dock tror jag vi svenskar är ganska "reserverade" och "privata" av sig här i Sverige.
Till tråden hör att det är kul Apple satsar på Sverige. Synd att butiken är placerad märkligt.
Jag var där på eftermiddagen, när väl den mest "hysteriska" (eller vad man nu vill kalla det för..) stämningen lagt sig. Jag såg inte speciellt mycket överdrivet beteende bland personalen, utan tyckte det var ett schysst bemötande jag fick fast jag inte köpte eller ens hade nån tanke på att köpa något. En säljare kom fram och frågade om jag ville ha hjälp med nåt, jag svarade att jag bara kollade runt lite och fick svaret att säja till om jag undrade något och så var det bra med det. Tycker det var en högst rimlig nivå av bemötande.
Inte kräng-jobbigt och inte så att jag blev dissad heller. Däremot var det ett förbannat jobbigt ljud i butiken. Så klart beroende på antalet människor i butiken, men allt ljud bara studsade runt, kändes det som.
Jag var där på eftermiddagen, när väl den mest "hysteriska" (eller vad man nu vill kalla det för..) stämningen lagt sig. Jag såg inte speciellt mycket överdrivet beteende bland personalen, utan tyckte det var ett schysst bemötande jag fick fast jag inte köpte eller ens hade nån tanke på att köpa något. En säljare kom fram och frågade om jag ville ha hjälp med nåt, jag svarade att jag bara kollade runt lite och fick svaret att säja till om jag undrade något och så var det bra med det. Tycker det var en högst rimlig nivå av bemötande.
Inte kräng-jobbigt och inte så att jag blev dissad heller. Däremot var det ett förbannat jobbigt ljud i butiken. Så klart beroende på antalet människor i butiken, men allt ljud bara studsade runt, kändes det som.
Precis. Detta var ju endast en engångsföreteelse, knappast något som sker dagligen. Klart man ska få skoja till det lite!
Precis. Detta var ju endast en engångsföreteelse, knappast något som sker dagligen. Klart man ska få skoja till det lite!
Man kan ju hoppas...
Disney i Köpenhamn har samma ritual varje dag. Applåderande anställda, musik och hejjarop.
Det spelar ingen roll om Zimmerman uttrycker sig med en liten skvätt mervärdeskomplex mellan raderna. Han har 100% rätt. Till och med på det här forumet så handlar diskussionen om personalens konstiga beteende till största delen i stället för att prata om vad öppningen innebär för konsumenterna, och här på fan-boysens egen planhalva är det 50-50 i åsikt om deras företagskultur är rätt eller ej. På exempelvis youtube där alla möjliga tittar går det 12 disslike på en like.
Vad det det apple önskade med sin virala kommunikation? Att 93% skulle tycka direkt illa om dem? Spelar ingen roll att det finns några som gillar det här skiten. På det stora hela så är det här en återvändsgränd för Apple i Sverige. Mer filmer som denna och de dödar sitt varumärke lika hårt och skoningslöst som Jösse Halling Breakers dödade breakdansen i Solsta cafè.
Bara inom HR ställer det här till det. Kan tänka mig delar av personalen som varit med på invigningen i sina blåa skjortor och nu blir utskrattade i social media (ja filmen länkas friskt på FB och det är inga bra kommentarer som följer den) har vissa funderingar på vad de gett sig in på.
Och vilka var de som stod i hörnet och hade vanliga kläder, och inte alls var med på pajaslekarna? Skitskumt om det skulle vara Apple management....
Det spelar ingen roll om Zimmerman uttrycker sig med en liten skvätt mervärdeskomplex mellan raderna. Han har 100% rätt.
100% rätt? hur tänkte du då?
[QUOTE="Minguez;2102818"]
Vad det det apple önskade med sin virala
kommunikation? Att 93% skulle tycka direkt illa om dem? [/QUOTE]
Du lägger oproportionerligt stor vikt vid lätt manipulerbara nätundersökningar och FB gillar. De som redan tycker illa om Apple hade säkert inte gillat Apple mer bara för att denna invigning skett på något annat sätt.
Bara inom HR ställer det här till det. Kan tänka mig delar av personalen som varit med på invigningen i sina blåa skjortor och nu blir utskrattade i social media (ja filmen länkas friskt på FB och det är inga bra kommentarer som följer den) har vissa funderingar på vad de gett sig in på.
Tror nog de är mer upptagna med annat och att de är mer än nöjda med att i hård konkurrens ha fått jobb på Apple Store.
Mer filmer som denna och de dödar sitt varumärke lika hårt och skoningslöst som Jösse Halling Breakers dödade breakdansen i Solsta cafè.
??? Breakdance är inte dött och nej dessa filmer påverkar Apples varumärke minimalt finns andra mer allvarliga incidenter som skulle kunna skada varumärket betydligt mer.
Jag var där i lördags på premiärdagen och köade sen tidig morgon (var fjärde person in). Det var första gången jag åkte på ett sånt här event och visste inte riktigt hur det skulle vara att stå o köa så där.
Det är väldigt svårt att beskriva känslan att stå där i kön, men det bästa sättet att sammanfatta det är att kalla det ett "event" istället för "köande". Folk går på olika typer av event, fotbollsmatcher, koncerter etc. Och är man ett riktigt Apple-fan är detta bland det häftigaste man kan göra tycker jag.
Jag stod i kön i 3.5 timme men det kändes inte långt alls. Det var superkul att prata med andra Apple-fans i kön, blir eskorterade av vakterna in i köpcentret och få instruktioner från Apples biffiga customer relations-kille från Storbrittanien.
Men det häftigaste var den stämning som byggdes upp av Apple-personalen på andra sidan glasväggen. Det var en helt lyrisk stämning. Förmodligen svårt att förklara för den som inte var där så jag avstår från det. Jag hade inte alls väntat mig detta utan trodde att det skulle bli något typiskt svensk "Hej och välkommen" bara. För mig personligen så var denna "amerikanska" stil att peppa både personalen och vi som köande superkul och inget som jag upplevt nån annanstans förut. Jag tror nog att de andra som köande håller med.
Att promenera in som bland de första i affären och applådera och jubla med personalen kan kanske låta lite löjligt när man läser det här på forumet, men de som var med vet
För mig var det här en dag jag sent ska glömma!
Det skulle vara kul att höra från nån annan som var där om era upplevelser. Det måste väl varit några 99macare där ?
Jag var där i lördags på premiärdagen och köade sen tidig morgon (var fjärde person in). Det var första gången jag åkte på ett sånt här event och visste inte riktigt hur det skulle vara att stå o köa så där.
Det är väldigt svårt att beskriva känslan att stå där i kön, men det bästa sättet att sammanfatta det är att kalla det ett "event" istället för "köande". Folk går på olika typer av event, fotbollsmatcher, koncerter etc. Och är man ett riktigt Apple-fan är detta bland det häftigaste man kan göra tycker jag.
Jag stod i kön i 3.5 timme men det kändes inte långt alls. Det var superkul att prata med andra Apple-fans i kön, blir eskorterade av vakterna in i köpcentret och få instruktioner från Apples biffiga customer relations-kille från Storbrittanien.
Men det häftigaste var den stämning som byggdes upp av Apple-personalen på andra sidan glasväggen. Det var en helt lyrisk stämning. Förmodligen svårt att förklara för den som inte var där så jag avstår från det. Jag hade inte alls väntat mig detta utan trodde att det skulle bli något typiskt svensk "Hej och välkommen" bara. För mig personligen så var denna "amerikanska" stil att peppa både personalen och vi som köande superkul och inget som jag upplevt nån annanstans förut. Jag tror nog att de andra som köande håller med.
Att promenera in som bland de första i affären och applådera och jubla med personalen kan kanske låta lite löjligt när man läser det här på forumet, men de som var med vet
För mig var det här en dag jag sent ska glömma!
Det skulle vara kul att höra från nån annan som var där om era upplevelser. Det måste väl varit några 99macare där ?
Jag tror absolut att man kan ryckas med i lite allt möjligt. Men känns det inte väldigt märkligt att ha en upplevelse/relation till ett företag på det sätt som du beskriver? Eller reflekterar du inte alls över det?
Jag tror absolut att man kan ryckas med i lite allt möjligt. Men känns det inte väldigt märkligt att ha en upplevelse/relation till ett företag på det sätt som du beskriver? Eller reflekterar du inte alls över det?
Vad är det för skillnad med Apple jämfört med exempelvis ett fotbollslag? Vi har alla fritidssysselsättningar som vi känner stor hängivenhet till.
Nej jag tycker inte det är något speciellt märkligt. En del har ju en väldigt passionerad relation till ett fotbollslag eller ett band och det finns ju en betydande affärsverksamhet det också.
Att jag har en speciell upplevelse/relation till Apple betyder ju inte att jag ibland kan vara kritisk till Apple och deras produkter, om det var det du menade.
Men för mig är Apple/Mac/iPhone etc ett intresse som jag har haft sen jag var barn och ritade i MacPaint så jag tyckte naturligtvis var väldigt kul i lördags
Nej jag tycker inte det är något speciellt märkligt. En del har ju en väldigt passionerad relation till ett fotbollslag eller ett band och det finns ju en betydande affärsverksamhet det också.
Att jag har en speciell upplevelse/relation till Apple betyder ju inte att jag ibland kan vara kritisk till Apple och deras produkter, om det var det du menade.
Men för mig är Apple/Mac/iPhone etc ett intresse som jag har haft sen jag var barn och ritade i MacPaint så jag tyckte naturligtvis var väldigt kul i lördags
Instämmer, på alla punkter. För vissa personer finns det en idé om att man inte får gilla ett företag för det är ute efter att tjäna pengar.
Eller för den delen en idé om att alla företag är likadana och alla produkter likvärdiga. Men så är det inte, och jag tror att om man lyfter blicken över just Apple och ser sig om i världen så finns det varierande produkter till varierande kvalité och varierande priser.
När jag var liten och kompisarna hade Amiga, Atari, C-64, VIC-20 och förstås PC så var det inget med datorer som klickande för min del. Men när jag blev bekant med Mac (och speciellt när den första StyleWritern kom ut) och dess mjukvara där jag kunde skapa saker så var det en aha-upplevelse. Sedan dess har Apple som företag fortsätt att producera en del produkter som fungerat bra för mig, bättre än andra produkter. En del likställer detta med att man är en idiot som inte vet bättre, men jag har sedan länge slutat lägga energi på sådana diskussioner.
Men att gilla något och gilla något okritiskt är helt olika saker. Alla som hängt här på 99mac vet att Apple-användare kan vara de mest kritiska av alla. Folk öppnar inte plånboken blint för Apples produkter, utan kritiserar gärna de rätt löjliga överpriser som Apple till exempel tagit ur för extra minne (det var värre förr på den punkten).
Vad gäller köandet så handlar det om att göra en händelse till en kul grej bara. Folk drar på för stora växlar på varför man står där. Jag har köat någon timme för iPhone för något år sedan och det var typiskt en kul grej bara. Det handlade inte om att jag skulle ligga vaken på natten i plågor om jag inte hade den samma dag som den släpptes.
Det kan väl inte ha gått dig förbi, att Apple är ett företag som säljer upplevelser? Det är kunderna som hjälper till att bygga upp hypen kring Apples varumärke och produkter. Apple har lyckats med det som många andra företag eftersträvar, nämligen att låta varumärket bygga en identitet. En identitet som kunderna iklär sig, då man gärna vill bli uppmärksammad som just en Applekund. Denna typ av identitetskänsla för ett varumärke finns hos andra företag också. Lexus och Bang & Olufsen för att nämna ett par företag. När kunder är nöjda med ett varumärke, blir de automatiskt mer eller mindre utstuderat ambassadörer för detta varumärke. Apple är ett lysande framgångsexempel på just detta.
Vad är det för likheter mellan Apple och ett fotbollslag?
Om Apple är ens fritidssysselsättning har jag inget mer att tillägga.
Det kan väl inte ha gått dig förbi, att Apple är ett företag som säljer upplevelser? Det är kunderna som hjälper till att bygga upp hypen kring Apples varumärke och produkter. Apple har lyckats med det som många andra företag eftersträvar, nämligen att låta varumärket bygga en identitet. En identitet som kunderna iklär sig, då man gärna vill bli uppmärksammad som just en Applekund. Denna typ av identitetskänsla för ett varumärke finns hos andra företag också. Lexus och Bang & Olufsen för att nämna ett par företag. När kunder är nöjda med ett varumärke, blir de automatiskt mer eller mindre utstuderat ambassadörer för detta varumärke. Apple är ett lysande framgångsexempel på just detta.
Ja, det var väl ungefär där som det gick riktigt åt helvete med mänskligheten, när företagen slutade sälja produkter.
Så ser inte jag det. Med tanke på hur fragmenterade de flesta marknader är idag, kan vem som helst sälja produkter. Att bara sälja produkter bygger inga starka varumärken, och skapar inte heller den pull-effekt alla framgångsrika företag eftersträvar.
Ja, det var väl ungefär där som det gick riktigt åt helvete med mänskligheten, när företagen slutade sälja produkter.
Jag skulle säga det är mer logiskt att vara passionerad till ett verktyg / en produkt än ett fotbollslag. Även om Apple pratar mycket BS i sin film om iPhone 5 så är det den produkt många använder mest varje dag och har med sig överallt.
Then again, passion and logic doesn't always go hand-in-hand…
Om man inte vill stå i kö för en butiksinvigning - så är det bara att låta bli.
Om man tycker att butikspersonalens beteende vid invigningen är lite för "amerikanskt" - så är det bara att låta bli att gå dit och titta.
Om det finns folk som gillar företeelsen, låt dem gå dit, låt dem ryckas med i applåderandet och jublandet. Det skadar ju ingen.
Här är lite lästips med koppling till fenomenet att fnysa åt saker som inte är "fiiiina nog":
Ullared var fantastiskt - Rickard Olsson - www.arbetarbladet.se
Det skadar ju ingen.
Här är lite lästips med koppling till fenomenet att fnysa åt saker som inte är "fiiiina nog".
Det handlar ju så klart inte om att det inte skulle vara fint nog eller handla om ett von oben-perspektiv. Det handlar väl om vår relation till konsumtion, produkter och företag? Det skadar ingen? Det har ju präglat vad det är att vara människa i grunden.
Det handlar ju så klart inte om att det inte skulle vara fint nog eller handla om ett von oben-perspektiv. Det handlar väl om vår relation till konsumtion, produkter och företag? Det skadar ingen? Det har ju präglat vad det är att vara människa i grunden.
Präglat människan i grunden? Menar du då hurraropen och handklappningarna på premiärdagen?
Så ni ser inget problematiskt eller till och med stört med detta?
Problematiskt, absolut inte. Stört, nej, bara för att det inte passar in i "svensk kultur"?
Jesper skriver bra i ovanstående inlägg.
Problematiskt, absolut inte. Stört, nej, bara för att det inte passar in i "svensk kultur"?
Jesper skriver bra i ovanstående inlägg.
Du pratar om high five, jag pratar om relationer till företag.
Så ni ser inget problematiskt eller till och med stört med detta?
Vad menar du med "detta"?
Menar du köandet, klappandet och jublandet?
I så fall är mitt svar:
Nej, jag ser absolut inget problematiskt eller stört med det.
Men du menar förmodligen något djupare - fenomenet att älska (eller nästan avguda) ett företag och dess produkter. Eller hur?
I så fall är mitt svar:
Lighten up! Se det för vad det är. Det är bara en kul grej för ett gäng fantaster att vara med där vid invigningen. Det är väl ingen som har dött av lite "nörderi"?