Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sammanfoga två eller flera foton - i iPhoto

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2012-09-16 14:38

Har iPhoto ´09 (version 8.1.2).

Jag undrar över om man kan sammanfoga två eller flera foton till en bild?
I så fall, hur? (Hittar inte den finessen/verktyget.)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-16 16:31

Nej, det kan man inte. Vill man göra det får man först exportera bilderna och sedan använda ett annat program, t ex Photoshop.

• Medlem
  • 2012-09-16 17:27

Eller Graphic Converter som fungerar till det helt gratis.

Pixlr.com
Som photoshop på nätet.
/martin

• Medlem
  • 2012-09-17 16:30
Ursprungligen av martinator:

Pixlr.com
Som photoshop på nätet.
/martin

Ställer väl lite krav på bandbredd?

Ursprungligen av Baron:

Ställer väl lite krav på bandbredd?

Nä faktiskt inte så stora. Man laddar upp bilden på servern, och om man tycker det går segt kan man under den tiden dricka kaffe.
Man pular lite med den och det är ju bara skärmspegling vi pratar då - sen tankar man ner den och då kan man i värsta fall fylla på kaffemuggen ingen.

/m

• Medlem
  • 2012-09-18 10:14
Ursprungligen av martinator:

Nä faktiskt inte så stora. Man laddar upp bilden på servern, och om man tycker det går segt kan man under den tiden dricka kaffe.
Man pular lite med den och det är ju bara skärmspegling vi pratar då - sen tankar man ner den och då kan man i värsta fall fylla på kaffemuggen ingen.

/m

Det fungerar väl om man jobbar med enstaka bilder, men annars blir det nog snabbt outhärdligt.
Visserligen gissar jag att TS inte är professionell i sitt bildarbete.

Hugin är också ett bra program för panoramabilder.

• Medlem
  • Östra Göinge
  • 2012-09-17 21:14

OK, tack.

Fick nu oxå tipset Pixelmator.

Man kan ju alltid hoppas på att Apple bygger in "stitch" funktionen (dvs sammanfoga flera bilder till panorama bilder) i framtida iPhoto alt. Apeture, nu när det finns i iPhone 5.

• Medlem
  • Hjo
  • 2012-10-06 10:18
Ursprungligen av The Real Viking:

Man kan ju alltid hoppas på att Apple bygger in "stitch" funktionen (dvs sammanfoga flera bilder till panorama bilder) i framtida iPhoto alt. Apeture, nu när det finns i iPhone 5.

Och i 4S...(ios 6)

Jag jobbar ju med bilder så jag har klart större krav på grejorna, CMYK, väldigt stora filer osv, men till våra kunder brukar jag faktiskt rekommendera pixlr.com för enstaka bilder. Ibland vill de försöka själva....
/m

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-10-06 16:05

Det går att lösa med Förhandsvisning, men är lite bökigt och blir inte alltid exakt. Men för enklare saker så duger det.

Gör så här för att skapa en bild av två lika stora bilder (på bredden):
Öppna första bilden, Markera Allt och Kopiera. Gå sedan in i Verktygsmenyn, Ändra storlek...
Bocka ur 'Skala om proportionsenligt' och ändra dess bredd till 200%. Höjden skall vara 100%.
Klistra nu in första bilden och placera den till vänster, finjustera läget med pilknapparna.
Öppna nu den andra bilden och Markera Allt och Kopiera.
Klistra in den andra bilden på den första bilden och placera den till höger.
Spara.

Annars kan Picasa göra collage rätt enkelt. Markera bilder och välj 'Bildkollage...' i Skapa-menyn.

1
Bevaka tråden