Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förköp av iPhone 5 startar vid midnatt

Tråden skapades och har fått 266 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av BlackSmp:

Det där med potten är också invecklat - det beror på hur vi använder abbonemanget och det är ju totalkostnaden som är intressant. Men hela upplägget med potter är ju till för att lura oss att räkna på fel sätt. Jag gillar inte alls sådana konstruktioner.

Jag tror inte det främsta skälet med potten är att luras och vilseleda utan att säkra inkomster. Du kan inte spara pengar genom att ringa sparsamt och Telia vet precis hur mycket du kommer att betala framöver. Det "lurendrejeri" som sker är att kunderna lär sig acceptera en högre prisnivå. Inte desto mindre är det rätt förvirrande. Saken blir inte bättre av att det finns ytterligare en form i vissa abonnemang; fria minuter och fria SMS.

Men jag är i alla fall glad att jag kan ta 50 kr av potten och betala av på telefonen istället för att bara ha samtal och SMS som enda sätt att utnyttja den alldeles för stora potten (i mina ögon). Hade varit grymt om man kunde få hela 100 kr av potten som avdrag även i Flex Liten och spara ytterligare 1200 kr men så bra är det tyvärr inte.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-22 13:59
Ursprungligen av BlackSmp:

Zinned: Jag ska kolla när jag kommer hem, för många siffror för att slöläsa på jobbet:)

Det där med potten är också invecklat - det beror på hur vi använder abbonemanget och det är ju totalkostnaden som är intressant. Men hela upplägget med potter är ju till för att lura oss att räkna på fel sätt. Jag gillar inte alls sådana konstruktioner.

Nu har jag letat lite snabbt efter kvittot till min 4S men kan inte hitta det just nu, däremot hittade jag kvittot till min iPhone 4 och den hade ju samma upplägg som sin efterträdare så vi använder den istället.

Eftersom det var en 32GB iPhone 4'a så jämför vi då med motsvarigheten för iPhone 5 och efter att då ha studerat kvittot närmre så har jag faktiskt kommit fram till att Telia inte är dyrare i alla fall. Se följande:

iPhone 4

Bindningstid : 12 månader
Förhöjd månadsavg. : 100 kr
Pottavdrag : 100 kr
Att betala "up front" : 4795 kr

iPhone 5

Bindningstid : 12 månader
Förhöjd månadsavg. : 250 kr
Pottavdrag : 100 kr
Att betala "up front" : 2895 kr

Alltså, summan för iPhone 4 landar då på 12 x 100 kr plus 4795 kr som då ger oss 5995. Om vi gör samma sak för iPhone 5 så blir det 12 x 250 kr plus 2895 kr, vilket ger oss 5895 kr.

Summa summarum, en 32GB iPhone 5 hos Telia är 100 kr billigare över 12 månader än deras 32GB iPhone 4 var.

Ursprungligen av zinned:

Eftersom det var en 32GB iPhone 4'a så jämför vi då med motsvarigheten för iPhone 5 och efter att då ha studerat kvittot närmre så har jag faktiskt kommit fram till att Telia inte är dyrare i alla fall.

Ja, jag kom fram till liknande. Det gick inte att jämföra helt rakt av med mitt tidigare köp av iPhone 4 eftersom Telia inte släppt priserna med "Till vänner" men jag tror det är ungefär samma som tidigare. Jag misstog "kontantpriset" för att vara samma som köp-loss-priset (dvs när man binder sig i 24 månader men betalar så mycket man kan direkt istället för i förhöjd avgift) men det är olika priser. Så allt verkar lugnt i Svea land trots allt

Någon som har koll på vad man får för deal om man beställer en två-tre månader innan ens abonnemang går ut? Har 3Pott 499 och kommer fortsätta med det. Dom brukar väl lägga på en summa varje månad men minns inte hur mycket, om det är värt det eller om man ska vänta.

Ursprungligen av gubbslyna:

Någon som har koll på vad man får för deal om man beställer en två-tre månader innan ens abonnemang går ut? Har 3Pott 499 och kommer fortsätta med det. Dom brukar väl lägga på en summa varje månad men minns inte hur mycket, om det är värt det eller om man ska vänta.

Det blir bara en förlängning av ditt abonnemang, någon rabatt eller så får du inte. I priset är avbetalning för en 16gb inräknat.

Ursprungligen av Specias:

Det blir bara en förlängning av ditt abonnemang, någon rabatt eller så får du inte. I priset är avbetalning för en 16gb inräknat.

Tack! Sist jag gjorde så fick jag betala XXXkr varje månad de två-tre månader jag hade kvar. Dom har alltså slutat med det?

Ursprungligen av gubbslyna:

Tack! Sist jag gjorde så fick jag betala XXXkr varje månad de två-tre månader jag hade kvar. Dom har alltså slutat med det?

Ja, så som jag förstår det "bjuder de" på dem avgifterna eftersom du binder upp dig hos dem i 24 månader.

Aftonbladet kör en riktig fuling idag: En chans att vara först med Iphone 5 | Plus | Aftonbladet

Ursprungligen av Joacim Melin:

Aftonbladet kör en riktig fuling idag: En chans att vara först med Iphone 5 | Plus | Aftonbladet

Jag tycker att ABs samarbete med Mobilio är fult. De presenterar annonser (i mina ögon) som redaktionellt material och jag gillar det inte alls

Mobilio viket jävla pajasföretag dem ringde mig igår natt 1:20 och sa att jag gjort en intresseanmälan och var 256 i kön ville bara kolla vilken färg jag ville ha men hallå eller ?
Efter 10 min då jag avstod ringer dem igen svarade ej och i morse ringer idioterna återigen och jag förklara att ni nu har ringt tre ggr jag har redan en femma den 28/9 så jag är inte intresserad och ge fan i att ringa mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-21 15:50
Ursprungligen av @ndreas:

Mobilio viket jävla pajasföretag dem ringde mig igår natt 1:20 och sa att jag gjort en intresseanmälan och var 256 i kön ville bara kolla vilken färg jag ville ha men hallå eller ?
Efter 10 min då jag avstod ringer dem igen svarade ej och i morse ringer idioterna återigen och jag förklara att ni nu har ringt tre ggr jag har redan en femma den 28/9 så jag är inte intresserad och ge fan i att ringa mer.

Jag brukar sällan gå på och göra dumheter men hade jag råkat ut för detta hade jag blivit skogstokig. 01.20 på natten ringer man om någon dött eller råkat ut för en allvarlig olycka. Ringer en säljare 01.20, ja då är det faktiskt helt ok med pay back big time.

Men... Ringer de 01:20? Hur kan de bara komma på tanken?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-21 15:53

Till er alla :

Inställningar → Notiser → Stör ej → Schemalagd!

Case closed

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2012-09-21 19:04

Var i dag inne i min lokala (Trollhättan) Teliabutik för att förhandsboka ett par iPhone 5. Det gick utmärkt och jag lämnade telefonnummer och email-adress. Jag skulle bli kontaktad då telefonerna finns att hämta. Abonnemang skulle jag fixa då. Nu i kväll fick jag mail från Telia som säger att "ordern har ändrats till bearbetad" och så är det en länk för att titta på sin order. Klickar jag på länken kommer jag till en inloggning. Mina uppgifter till Mina sidor funkar inte. Länken går till trade.telia.se. Hur loggar man in där?
Vad är det för order jag gjort utan abonnemang?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-21 22:12
Ursprungligen av Zip_THN:

Var i dag inne i min lokala (Trollhättan) Teliabutik för att förhandsboka ett par iPhone 5. Det gick utmärkt och jag lämnade telefonnummer och email-adress. Jag skulle bli kontaktad då telefonerna finns att hämta. Abonnemang skulle jag fixa då. Nu i kväll fick jag mail från Telia som säger att "ordern har ändrats till bearbetad" och så är det en länk för att titta på sin order. Klickar jag på länken kommer jag till en inloggning. Mina uppgifter till Mina sidor funkar inte. Länken går till trade.telia.se. Hur loggar man in där?
Vad är det för order jag gjort utan abonnemang?

Testa denna istället : Telia orderstatus

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2012-09-22 08:21
Ursprungligen av zinned:

Testa denna istället : Telia orderstatus

Detta verkar inte handla om iPhone 5 utan 4. Funkar i alla fall inte heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-22 08:54
Ursprungligen av Zip_THN:

Detta verkar inte handla om iPhone 5 utan 4. Funkar i alla fall inte heller.

För mig funkar den, testa igen, det kanske var tillfälligt fel.

Ursprungligen av stile:

För mig funkar den, testa igen, det kanske var tillfälligt fel.

Fungerar för mig också. Konstigt att det blir jobbigare desto närmare det kommer...

Ursprungligen av Zip_THN:

Detta verkar inte handla om iPhone 5 utan 4. Funkar i alla fall inte heller.

Det står " fyll i förnamn" och order #. Skriv i hela namnet och sedan order# - då funkade det för mig.

När kommer man kunna köpa från Apple.se då?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-21 21:57
Ursprungligen av jonas.larsson:

När kommer man kunna köpa från Apple.se då?

28:e troligtvis, men bäst besked borde du få om du ringer till Apple och frågar.

Får man fråga varför ni väljer Telia framför Halebop, som använder samma nät och ser ut att ha lägre priser på abonnemangen?

Ursprungligen av Mattias_N:

Får man fråga varför ni väljer Telia framför Halebop, som använder samma nät och ser ut att ha lägre priser på abonnemangen?

Spånar lite: Telia kan förmodligen erbjuda samfakturering på mobil + hemtelefon (vem har det nu för tiden?) + bredband och ev TV. De har telefonsupport, det har inte Halebop. Sedan har de olika abonneamangsformer, för vissa kanske Telias abonnemang är bättre.

Själv skulle jag aldrig köpa en låst lur. Har gjort det misstaget ett par gånger.
De fåtalet hundralappar/nån tusing det skiljer i kostnad är mest trams tycker jag. Vem bryr sig om det pengarna efter 12 eller 24 månader liksom?
mer värt att vara helt fri

Ursprungligen av C.Barrow:

Själv skulle jag aldrig köpa en låst lur. Har gjort det misstaget ett par gånger.
De fåtalet hundralappar/nån tusing det skiljer i kostnad är mest trams tycker jag. Vem bryr sig om det pengarna efter 12 eller 24 månader liksom?
mer värt att vara helt fri

Det låter visserligen trevligt att vara fri från bindningstid, men frågan är om du/man verkligen utnyttjar friheten. Själv betvivlar jag att jag hade haft energi att byta operatör/abonnemang oftare än jag gör nu när jag väljer 12-24 månaders bindningstid. Hur många gånger har du, C.Barrow, bytt operatör/abonnemang de senaste 24 månaderna?

Ursprungligen av Mattias_N:

Det låter visserligen trevligt att vara fri från bindningstid, men frågan är om du/man verkligen utnyttjar friheten. Själv betvivlar jag att jag hade haft energi att byta operatör/abonnemang oftare än jag gör nu när jag väljer 12-24 månaders bindningstid. Hur många gånger har du, C.Barrow, bytt operatör/abonnemang de senaste 24 månaderna?

Senaste 24 månaderna har jag haft tre olika operatörer. Hade Halebop och fick sedan jobblur med tele2. Böt jobb runt midsommar i år och fick då iphone 4s med telia som operatör av nya arbetsgivaren. Sålde då min olåsta och privatägda 4s. Gick iväg på nolltid då den var olåst och låg rätt i kurs.

Anledningen till att jag föredragit olåsta telefoner är att jag är lite prylbög och har bytt mobiler ofta (var 6:e månad ca). Är även lite allergisk till förhöjda månadsavgifter i 2 år. Om man inte har cashen så går det bra att köpa en olåst lur på abis också, för samma totalkostnad som en operatörslåst med förhöjd avgift

Men alla får ju självklart göra som de vill.

Ursprungligen av C.Barrow:

Själv skulle jag aldrig köpa en låst lur. Har gjort det misstaget ett par gånger.
De fåtalet hundralappar/nån tusing det skiljer i kostnad är mest trams tycker jag. Vem bryr sig om det pengarna efter 12 eller 24 månader liksom?
mer värt att vara helt fri

Håller med, cash is king.
Själv befinner jag mig utomlands 2-3 månader per år, då vill man kunna köpa ett lokalt sim-kort och stoppa i telefonen.
Många tusenlappar sparar man då om man köpt en olåst.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-22 00:26
Ursprungligen av C.Barrow:

Själv skulle jag aldrig köpa en låst lur. Har gjort det misstaget ett par gånger.
De fåtalet hundralappar/nån tusing det skiljer i kostnad är mest trams tycker jag. Vem bryr sig om det pengarna efter 12 eller 24 månader liksom?
mer värt att vara helt fri

Det finns ingen anledning att ha en olåst lur om man inte planerar att byta operatör, vilket de flesta inte gör så ofta. Enda anledningen till att en olåst lur skulle vara fördelaktigt för mig är väl om man ofta var i utlandet men det är inte ofta.

Många höjer en olåst lur till skyarna, man ska inte ha bindningstid, etc etc. Det är helt poänglöst om man inte planerar att hatta mellan operatörer.

Jag har haft fyra iPhone, alla låsta, och har aldrig ångrat det. Har låst upp dem lagom till försäljning sen.

  • Medlem
  • Orust
  • 2012-09-22 00:33

Så är det, man har olika behov. Det viktigaste är att man får iPhone 5 senast den 28 september. Jag har kämpat hårt inatt för detta

Bevaka tråden