Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äpple-menyraden borta från Aperture, dockan syns ej

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-22 12:01

På nåt sätt har jag lyckats slarva bort menyraden (Äpple - File, Edit. View osv) från Aperture. Dockan är även den borta när jag kör Aperture.
Jag har inte uppdaterat nyligen, jag råkade hamna i nåt slags "fullskärmsläge" som jag tog mig ur.

Vad kallas den raden med (Äpple - File, Edit. View osv) på engelska? Kan vara bra att veta om liknande problem skulle dyka upp i framtiden.

Jag vet inte vad som hänt ditt Aperture, men menyn kallas "menu bar" på engelska.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-22 12:28

Du har nog satt den i fullskärmsläge.
Upp med musen mot övre kanten på skärmen. Då syns menyn och längst till höger har du en blå fyrkant. Klicka i den så får du tillbaka menyn och dockan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-22 12:57

Nej, jag hamnade i fullskärmsläge först, men det går att 'toggla' med 'F'.

Dags att leta reda på och slänga en plist-fil, kanske?

Har du två skärmar? Endast en skärm kan ha docka o menyrad

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-22 14:06

Jag har en iMac med Lion, men utan extraskärm.

Som en jämförelse ser övre vänstra hörnet på skärmen ut så här:

Firefox:

Aperture:

Ursprungligen av oskard:

Jag har en iMac med Lion, men utan extraskärm.

Som en jämförelse ser övre vänstra hörnet på skärmen ut så här:

Firefox:
[ATTACH="CONFIG"]35120[/ATTACH]

Aperture:
[ATTACH="CONFIG"]35121[/ATTACH]

Ah. Det verkar som Aperture ta över hela skärmen. Strata o Bryce gör samma sak, det är för att man ska få nytta av hela skärmen utan "distraktion". Det borde finnas en knapp någonstans i den där menyraden som låter dig återgå till "windowed-mode" (heter nog nåt annat). Kolla i programmets hjälp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-22 19:36

Nähä. Jag hittade inget.

Det är nog radering av "~/Library/Preferences/com.apple.Aperture.plist" som gäller

Ursprungligen av oskard:

Nähä. Jag hittade inget.

Det är nog radering av "~/Library/Preferences/com.apple.Aperture.plist" som gäller

Skulle vara väldigt försiktig med att pilla på plist-filer jag. Ta åtminstone en backup av filen innan du tar bort den...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-22 21:11

Jag trodde det var ett hyfsad säkert felsökningstrick.

Hursomhelst. Jag avslutade Aperture för att jag inte kan köra alltför många krävande program samtidigt på min antika iMac. och när jag startade det igen var menyraden där! Problemet löst! Men omstarter av Aperture tidigare idag gav ingen förändring.

Jaja, man får vara glad att det funkar igen. Tack för råd och engagemang!

1
Bevaka tråden