Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X problem

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har haft en del problem med burken på sistone (Dual 1GHz G4, 10.2.6).

Många program har börjat crasha och iblan blir hela skärmen ljusgråtransparent och det kommer en meddelande ruta "please restart your computer".

Problemen har uppståt succesivt och inte efter att jag installerat något specielt program. Är inte specielt bra på att "ta hand om datorn". Vill ha tips på saker som man kan göra för att "serva" datorn. Det var en kollega som pratade om att man t ex behöver uppdatera prebindings ibland. Jag vill alltså ha en massa tips om sådana saker man kan göra som gör att datorn mår lite bättre.

Du beskriver ett "Kernel Panic" som i regel har med defekt hårdvara att göra. Har du installerat nya minnen eller liknande under den senaste tiden? Några nya externa tillbehör?

/M

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Du beskriver ett "Kernel Panic" som i regel har med defekt hårdvara att göra. Har du installerat nya minnen eller liknande under den senaste tiden? Några nya externa tillbehör?

/M

Det enda externa gizmo som jag har installerat är ett wacom bord

Tjena Stefan!
Växer gräset bra i sommarvärmen ute på landsbygden...?

Om du kör 10.2.nånting, så ska du egentligen aldrig behöva uppdatera prebindings, för det hanterar systemet automatiskt (=kollar upp var alla småfiler som hör till en app ligger nånstans, så att de är lätta att hitta för datorn)
Har du kört nån hårdvarutest?

Det kan väl inte... hrm... vara nåt ... host...Adobeprog... som ställer till´et...?:D

Gå till versiontracker och hämta ner de senaste drivrutinerna till ditt wacombord, när du samtidigt är där plockar du hem Cocktail, installera nya drivisar och kör autopilot med Cocktail. Solen ska nog skina lite mer efter det...

Citat:

Skrevs ursprungligen av SockerConny
Gå till versiontracker och hämta ner de senaste drivrutinerna till ditt wacombord, när du samtidigt är där plockar du hem Cocktail, installera nya drivisar och kör autopilot med Cocktail. Solen ska nog skina lite mer efter det...

Tack för tipsen!

Har nu plockat hem cocktail. En dum fråga: Hur kör jag autopilot med cocktail? Under fliken pilot/task finns det några alternativ att klicka i. Skall jag klicka i alla och trycka run?

Vad kan cocktail göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-16 12:32

KERNEL PANIC - nämn det inte!
Brottas med samma problem och blir aldrig av med eländet...

Phu!

Efter att ha kört cocktail har inget mysko hänt så det verkar funka med det för tiden utvisa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-17 04:21

Coctail är underbart!

Ett bra komplement kan vara att kika i loggfilerna och försöka se vad du kan tyda utav dem.

Sitter på jobbet och minns tyvärr inte vad det där enkla lilla programmet heter som man öppnar för att se datorns hårdvara samt kunna se loggfilerna. Tror det ligger i /Applications/Utilities/ ialla fall...

1
Bevaka tråden