Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra ett nano-sim av ett micro-sim

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av pmarriott:

Jag har testat på ett gammalt micro-SIM och det funkar utmärkt. Nu använde jag en deluxe-sax från Fiskars.

Du har väl inte samma multisax från Fiskars som jag?
Då är jag förberedd (när jag får en telefon dvs:)

Observera att om SIM-kortet fastnar så går det inte på garantin att skicka telefonen på service.

Telia avråder från det (eller de skriver att det inte ens går).

Citat:

För att kort svara på den vanligaste frågan först: Nej, det går inte att klippa till ett befintligt sim-kort till nano-sims storlek.

Ursprungligen av Adrian B:

Telia avråder från det (eller de skriver att det inte ens går).

Därför att ett nano-SIM är tunnare. Om man får till tjockleken är det inga problem.

Därför att ett nano-SIM är tunnare. Om man får till tjockleken är det inga problem.

Jo, förstår att de ändå väljer att säga att det inte går och avråder från det.

0,09 mm. Det var inte direkt så att det kändes som jättemycket:)

Skämt åsido, det var betydligt mindre än vad jag trodde.

Som jag skrev lite längre upp i tråden så funkade det utmärkt i iPhone 5 utan att göra det tunnare.

Ursprungligen av markstrom:

Som jag skrev lite längre upp i tråden så funkade det utmärkt i iPhone 5 utan att göra det tunnare.

Ja, jag klippte till mitt sim till nano-SIM, behövde inte slipa ner det, inga konstigheter var det.

Ursprungligen av onnyt:

Hade du MiniSIM eller MicroSIM innan?

Det var mitt SIM-kort som hade hade i min iPhone 4S.

• Medlem
  • Vännäs
  • 2012-09-24 22:13

Var verkligen super enkelt att klippa till, hade inget gammalt simkort att prova med, men jag chansa efter sett det där youtube klippet som länkades längre tillbaka i tråden

• Medlem
  • Jönköping
  • 2012-09-25 14:51

Jag har en fråga. Jag har en Iphone3GS där det är det gamla "vanliga" simkortet. Går det att klippa till detta till Nano-sim också?. Har tittat på videon och chipet ser ju ut att vara likadant. Hade tänkt att klippa sen slipa försiktigt ner kanterna.

Ursprungligen av dawoo:

Jag har en fråga. Jag har en Iphone3GS där det är det gamla "vanliga" simkortet. Går det att klippa till detta till Nano-sim också?. Har tittat på videon och chipet ser ju ut att vara likadant. Hade tänkt att klippa sen slipa försiktigt ner kanterna.

Ja, bara klippa och slipa/fila till kanterna.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2012-09-25 15:00
Ursprungligen av keptang:

Grymt, då blir det att köa!

Beroende på ålder och typ av SIM-kort kan det vara lite knivigt. Jag gjorde ett första test på ett äldre Telenor-SIM. Visade sig att det är en luftficka under chippet så baksidan blev så här. Troligen inte helt hälsosamt.

Beroende på ålder och typ av SIM-kort kan det vara lite knivigt. Jag gjorde ett första test på ett äldre Telenor-SIM. Visade sig att det är en luftficka under chippet så baksidan blev så här. Troligen inte helt hälsosamt.
[ATTACH="CONFIG"]35210[/ATTACH]

Man ska inte försöka klippa i SIM-kort gjorda av porslin.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2012-09-25 15:14

Man ska inte försöka klippa i SIM-kort gjorda av porslin.

Mitt simkort är 3 år gammalt. Hmm det där ser ju inte så bra ut :S. Tror iof mitt är plast med chip på ovansidan. Hur gammalt är det där kortet ?

Ursprungligen av dawoo:

Mitt simkort är 3 år gammalt. Hmm det där ser ju inte så bra ut :S. Tror iof mitt är plast med chip på ovansidan. Hur gammalt är det där kortet ?

Jag har klippt till SIM-kort som är 10 år.. Du lär märka hur det går med just ditt.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2012-09-25 15:18

Jag har klippt till SIM-kort som är 10 år.. Du lär märka hur det går med just ditt.

Gahh. Jobbigt att du säger så. Blir tungt om det går snett :/

Ursprungligen av dawoo:

Jodå, det är plast. Med chip på ovansidan. Nu har jag av ren nyfikenhet tagit bort plasten på undersidan där det var en luftficka. Jag vet inte åldern på det där SIM-kortet men jag gissar på mer än 3 år.

Äsch, det går bra. Annars är det bara att skaffa ett nytt SIM kort och prova igen:)

Jag har klippt till ett antal SIM kort till microstorlek och på slutet gjorde jag det på fri hand så det går säkert bra!

Ursprungligen av BlackSmp:

Äsch, det går bra. Annars är det bara att skaffa ett nytt SIM kort och prova igen:)

Jag har klippt till ett antal SIM kort till microstorlek och på slutet gjorde jag det på fri hand så det går säkert bra!

Jag hade inga som helst att klippa till sist. Beställde ett Halebop kontantkort till frugans iPhone 4 och de skickade så klart ett standard-SIM som inte var utstansat så man kunde göra ett micro-SIM av det. Fram med saxen bara och justera till det. Men, som sagt, när man ska klippa det ännu mindre kan det bli så att kortet skiktar sig om det är av samma typ som det jag la upp en bild på.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2012-09-26 09:09

haha, låter ju inte så lugnande precis. Grejen är att jag har ett jobbabonnemang så lite knivigt om jag sabbar sim-kortet

Ursprungligen av dawoo:

haha, låter ju inte så lugnande precis. Grejen är att jag har ett jobbabonnemang så lite knivigt om jag sabbar sim-kortet

Du får nog inte sparken över ett SIM-kort. Det är bara att beställa ett nytt. Beroende på operatör kan du ju knalla in hos en butik/återförsäljare och få ett nytt i handen. Kanske rentav ett nano-SIM.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2012-09-25 15:22

Gott, jag testar så får vi se

• Medlem
  • Jönköping
  • 2012-09-26 08:21

Har en fundering kring mitt sim-kort. Jag tittade på den youtube-filmen som visades tidigare i tråden. Mitt chip ser lite rundare ut, är detta bara nått jag inbildar mig eller hur ser era ut?.

Ursprungligen av dawoo:

Har en fundering kring mitt sim-kort. Jag tittade på den youtube-filmen som visades tidigare i tråden. Mitt chip ser lite rundare ut, är detta bara nått jag inbildar mig eller hur ser era ut?.

Det ser helt klart rundare ut än de jag är van vid, men det är nog bara att klippa på.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2012-09-26 09:58

haha, sant. Men hur ser ditt chip ut. Är det runt som mitt ?

Ursprungligen av dawoo:

haha, sant. Men hur ser ditt chip ut. Är det runt som mitt ?

Nej, Fyrkantigt.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2012-09-28 08:49

Efter att ha köat igår så fick jag min 5:a. Då återstod det jobbiga momentet att klippa i sitt simkort. Mitt simkort hittar ni ovan. Jag följde denna guide How to cut your own Nano SIM card (with easy PDF template)
Det jobbiga var att jag var tvungen att klippa i metallen, men efter att ha läst lite så visade sig det att kärnan är i mitten. Onönig metall på sidorna. Stoppade i det klippta och filade simkorten och wips. Det fungerade!. Ni som är osäkra, testa på egen risk. Men för mig var det inga problem. Dock så måste man fila lite så att det blir tunnare

Ursprungligen av dawoo:

Efter att ha köat igår så fick jag min 5:a. Då återstod det jobbiga momentet att klippa i sitt simkort. Mitt simkort hittar ni ovan. Jag följde denna guide How to cut your own Nano SIM card (with easy PDF template)
Det jobbiga var att jag var tvungen att klippa i metallen, men efter att ha läst lite så visade sig det att kärnan är i mitten. Onönig metall på sidorna. Stoppade i det klippta och filade simkorten och wips. Det fungerade!. Ni som är osäkra, testa på egen risk. Men för mig var det inga problem. Dock så måste man fila lite så att det blir tunnare

Men fick du inget simkort när du ändå var där och köpte mobilen?

Bevaka tråden