Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 5.1 för Apple TV ute nu

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple har precis släppt iOS 5.1 för Apple TV. Mer information nedan:

Apple Releases 5.1 Update for 2nd and 3rd Generation Apple TV - Mac Rumors

Den största praktiska nyheten torde väl vara att man äntligen kan flytta på ikonerna på hemskärmen.

• Medlem
  • Jämtland
  • 2012-09-24 20:20

Inga större nyheter alltså.. Då kan man vänta med att uppdatera och fortsätta köra JB.

Whoopiee! Nu kan man strömma ljudet från Apple TV till Airplay-utrustad enhet. Och det är enklare att switcha mellan iTunes-konton. Det är praktiska nyheter för mig det.

Värt att notera är att man i och med "ikonflyttsfunktionen" inte längre kan sätta den i vila med Select-knappen utan får använda Play/Pause-knappen.

Förbättrade undertexter!
Äntligen!

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-24 21:49
Ursprungligen av ilPadrino:

Förbättrade undertexter!
Äntligen!

På vilket sätt?

Ingen grå genomskinlig remsa längst ner utan bara text som vi svenskar är vana med. Tydligen har den nu stöd för sdh subtitles.

What are english subtitles SDH*? - Yahoo! Answers

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-24 22:55

Ingen grå genomskinlig remsa längst ner utan bara text som vi svenskar är vana med. Tydligen har den nu stöd för sdh subtitles.

Kanon, då är jag med

Jag minns den tiden då svenska texter var vita på svart bakgrund...

Innerst inne hade jag hoppats på en App store men det var väl å andra sidan en stor förbättring att hoppas på med tanke på allt Apple har satt igång den senaste tiden med iPhone 5 och iPad Mini. Airplay till högtalare är ju fantastiskt och att kunna byta iTunes-konto praktiskt, speciellt om det fungerar att göra det mellan olika länder...

Även flytta ikon-funktionen är smart och det samma gäller de förbättrade undertexterna men för min del är ovanstående betydligt viktigare framsteg.

Ursprungligen av Arcane02:

...med tanke på allt Apple har satt igång den senaste tiden med iPhone 5 och iPad Mini...

Vad menar du med "satt igång"? Vet du något om iPad Mini som vi andra inte vet?

Och om du syftar på alla rykten som har cirkulerat, så är det väl knappast något som Apple har "satt igång" - så jag förstår inte riktigt den formuleringen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad menar du med "satt igång"? Vet du något om iPad Mini som vi andra inte vet?

Och om du syftar på alla rykten som har cirkulerat, så är det väl knappast något som Apple har "satt igång" - så jag förstår inte riktigt den formuleringen.

Jag går starkt ut från att Apple faktiskt tänkt sig att både producera, lansera och marknadsföra både iPhone 5 och iPad mini samtidigt som de tillhandahåller tjänster som App store och liknande till ovanstående enheter. Detta samtidigt som de bökar med sin egen kart-app och uppdaterar iTunes. Det är relativt uppenbart att Apple har händerna fulla för tillfället och att lansera en App-store till ATV skulle bara betyda ytterligare arbete.

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-27 16:28
Ursprungligen av Arcane02:

Jag går starkt ut från att Apple faktiskt tänkt sig att både producera, lansera och marknadsföra både iPhone 5 och iPad mini samtidigt som de tillhandahåller tjänster som App store och liknande till ovanstående enheter. Detta samtidigt som de bökar med sin egen kart-app och uppdaterar iTunes. Det är relativt uppenbart att Apple har händerna fulla för tillfället och att lansera en App-store till ATV skulle bara betyda ytterligare arbete.

Dock är det inte grejen, du uttalar dig som att det är ett allmänt vedertaget faktum att Apple kommer introducera en iPad Mini. Det är det inte, det är rykten och det kommer det ju vara tills att de officiellt presenterar den.

Ursprungligen av zinned:

Dock är det inte grejen, du uttalar dig som att det är ett allmänt vedertaget faktum att Apple kommer introducera en iPad Mini. Det är det inte, det är rykten och det kommer det ju vara tills att de officiellt presenterar den.

Visst, men nu är det ju inte iPad minis existens vi diskuterar utan förståelsen för att Apple valt att inte inkludera en Appstore i senaste ATV-uppdateringen, eller hur? Således kvarstår faktum, Apple lanserar eller har lanserat en hel del nyheter sista tiden och således är det ganska uppenbart varför de skippat en möjlig Appstore. Det verkar mindre relevant att styra diskussionen i andra riktningar då det var tämligen uppbart att jag enbart använde det som exempel.

För att återvända från OT. Har någon fått Airplay till högtalare att fungera? Min spelar bara ljudet genom Tv:n trots att jag valt min APX i inställningarna...

Edit: Det fungerar med Podcasts, har detta varit fallet hela tiden? Jag trodde det var möjligt att skicka ljud från video?

Lagt in det nu, blev ett lyft att kunna växla mellan mitt svenska och amerikanska apple-ID (även om jag hellre skulle se att grundproblemet löses, men det är ju filmbolagens fel). Grymt störande bara att man inte kan flytta om ikonerna i översta raden! Hade velat ha mitt iTunes-bibliotek och Netflix bredvid varandra, men det går fortfarande inte.

Arcane02: AirPlay klarar väl inte att spela upp ljud med konstant latency? Tänker att det borde bli lite si och så med läppsynk.

Ang. app store i en 0.1-uppdatering så, nä. Hade varit rimligare med lansering vid WWDC i så fall. Det vore väldigt välkommet dock.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-01 14:02

Uppdtaerar nu. Allt i någon naiv förhoppning om att det ska bli stabilare med uppspelning från iOS. Jag har löjligt mycket störningar. Hustrun sitter på ett gamalt iOS 5.1.1 i sin telefon och den fungerar bättre men inte bra. Jag kommer inte ihåg från vilken iOS version det blev så instabilt. Fast som sagt även hennes är långt ifrån perfekt.

Sedan undrar jag över en sak jag såg idag. Den blå menyraden blinkar eller skiftar färg från mörkblå till ljusblå. Brukar det vara så?

Edit. Skrev in iOS version.

Senast redigerat 2012-12-01 14:24
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-01 14:27

Det blev ingen skillnad efter uppdateringen av ATV. MIn iPhone 5 med iOS 6.0.1 hckar. Hustruns 4S med iOS 5.1.1 fungera ganska bra. Detta bproblem kom inte ed iPhone fem. Jag tror det var iOs uppdateringen efter 5.1.1.

• Medlem
  • International user
  • 2012-12-01 21:24

Dubbelstreamar du?
Jag flyger som ett bi
Streamar från iPad gen1 med 5.1.1

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-08 17:28
Ursprungligen av Yes:

Dubbelstreamar du?
Jag flyger som ett bi
Streamar från iPad gen1 med 5.1.1

Vad menar du med dubbelstreamar?

• Medlem
  • International user
  • 2012-12-09 10:15

Att du streamar först till routern som i sin tur streamar till AppleTvn.....

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-12-09 11:38
Ursprungligen av Yes:

Att du streamar först till routern som i sin tur streamar till AppleTvn.....

Är det verkligen så att hela strömmen går från nätet->iPryl->ATV och inte nätet->ATV direkt?

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-03-08 22:48

Vet inte vart det här passar, men har kommit på två ”knep” för ett smidigare användande av ATV. Inget häpnadsväckande men iaf:

Är man djuup nere i tex Netflix menyerna och snabbt vill till huvudmenyn så kan du skapa en genväg.
Inställningar -> Allmänt -> Hjälpmedel -> Hjälpmedelsmeny (på)
Sen håller du inne MENU för att hoppa till huvudmeny, oavsett vart du är i ATV systemet.

Är du som jag helt ointresserad av sport så kan du dölja NBA och MLB ikonerna från huvudmenyn.
Kräver lite pill, gå in och aktivera Föräldrakontroll och göm de appar du inte vill se.

1
Bevaka tråden