Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WiFi-buggen i iPhone 5

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ett antal iOS-användare, däribland jag med min nya iPhone 5 tycks ha fått problem med WiFi iom iOS 6.
Det yttrar sig i att man är fullt ansluten mot det trådlösa nätverket, men ingen data kan skickas eller tas emot.
Det florerar en uppsjö av fixar på nätet.

Här är en länk till några av dem: Another Fix For iOS 6 WiFi Problems - iPhone, iPad, Won't Connect to WiFi on iOS 6

Det som till en början verkade fungera för mig på vårt ena trådlösa på kontoret var att ställa säkerheten på WEP, även om det är en usel säkerhet. Då fungerade det klockrent i ett par timmar, men imorse när jag kom till jobbet och kopplade upp mig mot det trådlösa så hade jag bra mottagning men inget internet.

En annan fix som någon föreslog är att i inställningarna för det trådlösa sätta HTTP-Proxy i läge Auto istället för Av.

Hemma har jag bara en TimeCapsule att leka med, och på den kan man inte ställa in WEP, så jag stängde helt sonika av säkerheten och valde att göra nätverket dolt, för att inte bjuda grannarna på allt för lättåtkomligt gratis internet. Det fungerade hela kvällen. Nu har jag gjort samma manöver på min TimeCapsule på jobbet och ska se hur det utvecklar sig.
Jag kan notera att på WiFi med säkerheten påslagen kom jag upp i 2-3 MBit/s på Bredbandskollen men det gick upp i 5-6 MBit/s när jag slog av säkerheten. (Nej, vårt bredband är inte snabbare än så )

Det verkar som att iOS 6 har lite problem med krypteringen, och jag hoppas att det snart kommer en 6.0.1 som fixar detta så man slipper köra med öppna nätverk.

Eventuellt ska jag aktivera gästnätverket på min TimeCapsule på jobbet eftersom jag inte här har några andra AirPort-enheter som jag vill kunna komma åt från iPhone - här vill jag bara komma åt internet från den.

Ja, det är något som inte är som det ska i iOS 6 där, hade samma problem på min 4S ibland.
på iPhone 5 har jag inte upptäckt det ännu, men är säkert mer tur än något annat.

Enda skillnaden mellan 4S och 5 jag gjort är att jag kör 5an på 5GHz.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-09-28 11:41

Ett par gånger har jag upplevt detta med min 4S, men det har löst sig genom att jag stängt av wifi (på iPhonen) och satt på det igen.

Ursprungligen av gunek:

Ett par gånger har jag upplevt detta med min 4S, men det har löst sig genom att jag stängt av wifi (på iPhonen) och satt på det igen.

Det funkar på min, men när det händer 75-80 ggr om dagen efter allt från 1 sekund till 1 timme så blir det lite småjobbigt.

Det problem som jag har tycks vara ganska vanligt på iPhone 5 och specifikt på iPhone 5 där Apple är tillverkare av WiFi-chippet. Tydligen finns det även iPhone 5 med WiFi-chip tillverkade av Intel och dessa tycks vara helt förskonade från problemet.

Det är specifikt AES-kryptering som inte fungerar. WPA/WPA2 med TKIP fungerar problemfritt.
Det finns användare som fått sina telefoner utbytta och därmed blivit av med problemet, har även läst om användare som fått telefonen utbytt till en ny med samma problem. Den stora frågan är om Apple kan lösa det med mjukvara eller om telefonen måste bytas ut.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-03 15:39
Ursprungligen av pmarriott:

Det problem som jag har tycks vara ganska vanligt på iPhone 5 och specifikt på iPhone 5 där Apple är tillverkare av WiFi-chippet. Tydligen finns det även iPhone 5 med WiFi-chip tillverkade av Intel och dessa tycks vara helt förskonade från problemet.

Går det att ta reda på vilken variant man har utan att dissikera telefonen?

Det intressanta är att det går alldeles utmärkt att använda telefonen som hotspot med WPA2-säkerhet. Vet inte om det är AES eller TKIP eftersom man inte kan se det när man ansluter. Någon säger att det går alldeles utmärkt om de kör WPA/WPA2 med AES när de sätter routern på G och inte N. Kan vara kombon AES och N som typar sig. Den stora frågan för mig är fortfarande om jag måste byta ut telefonen eller om 6.0.1 fixar biffen.

Det finns lite länkar på Apples forum om man söker på WiFi problem och iPhone 5. Där kan man hitta info, men om du inte haft problem ännu och varit ansluten med ett WPA/WPA2 och AES så har du nog inga problem. Man märker det inom 15 minuter om man har ett sådant här exemplar.

Fel på telefonen är det knappast eftersom att iPhone 4s användare upplever samma problem (en del av dem) efter uppgraderingen av iOS 6. Det säger väl egentligen allt? Mjukvarufel, som kommer att lösas. Ha lite is i magen...

Jag är inte helt säker. Jag har i alla fall hittat en workaround genom att köra TKIP på jobbet. Hemma har jag däremot bara TimeCapsule och på den kan jag inte köra annat än AES, så enda alternativet är att köra ett oskyddat nätverk, även om jag dolt det så att det inte syns. Om det inte fixar sig får jag pysa in till Apple Store som öppnar om ett par veckor i Malmö och få den utbytt.

Och här är en länk till trådarna i ämnet hos Apple: https://discussions.apple.com/thread/4339516?start=0&tstart=0

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-03 16:54

Märkligt då att detta inte drabbar alla.

Problemet tycks vara löst iom iOS 6.0.1. Har haft 15 minuters oavbruten internetåtkomst på ett WPA2/AES-krypterat nätverk nu.

  • Medlem
  • Visby
  • 2012-11-01 21:54

Löste iOS 6.0.1 hastigheten med? Vissa fick endast runt 25Mbit med 6.0..

Med tanke på att jag bara har 6 MBit/s ADSL så kan jag inte uttala mig om eventuella hastigheter därutöver.

  • Medlem
  • Visby
  • 2012-11-01 22:33

Ok. Samma här, ADSL 24Mbit. Skulle va kul om någon med fiber kunde kolla om iOS fixen gjorde susen.

25Mbit räcker för mig, men viktigast är att WiFi är stabilare nu

Ingen lösning för mig. 100/100 men iPhone 5 ger 11/20 på senaste mätningen. Bredbandskollen, time capsule. Brukar ligga kring 10-20 ner och 30-50 upp. Typ samma på iPad. Vill minnas att jag haft bättre siffror än så på tidigare versioner...

Jag hoppas att det är en ännu olöst mjukvarubugg...

Senast redigerat 2012-11-03 12:50

Tja... Iphone 5
Nerlänk 38.845
Upplänk 33.324
svarstid 11 ms

Ipad 3Gen
Nerlänk 38.724
Upplänk 14.235
svarstid 10 ms

Via Bredbandskollen, det är faktiskt lägre än vad min toppnotering är (45,85 i nerlänken, samma plats 50 cm från routern)

Som referens på min uppkoppling så har min Mini (via Ethernet och samma router)
Nerlänk: 94.24
Upplänk: 80.40
svarstid 7 ms

Edit: Gjorde en ny mätning på femman:
48.122/33.781 (10 cm från routern:))

Router: AirPort Extreme

iPhone 5 och Comhem 100/10 men med Bärbar - iPad - TV - iMac igång samtidigt på nätverket.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-03 10:26

Jag får nästan 50/50 och 9 ms med Bredbandskollen, men bara drygt 35/35 och 13 ms med Speedtest.net. Så man behöver nog kolla hur man mäter också.

Ursprungligen av kenjon:

Jag får nästan 50/50 och 9 ms med Bredbandskollen, men bara drygt 35/35 och 13 ms med Speedtest.net. Så man behöver nog kolla hur man mäter också.

Framför allt vad man mäter emot. Det kan vara allt från Sverige till England eller Tyskland. När det gäller Bredbandskollen är det dock alltid Sverige. Brukar dessutom vara den ända som operatörer godkänner som utomstående mätinstrument för hastigheter.

Bredbandskollen med min fasta lina.

  • Medlem
  • Visby
  • 2012-11-03 20:20
Ursprungligen av adress@mac:

Bredbandskollen med min fasta lina.

Vad har du för macadress? Vad jag läst är det vissa adresser som har problemen med WiFi..

Jag får bara typ 20 ner från min iphone5... Är det "bra" eller?
Har ingen aning. Surfar aldrig med iphonen hemma, haha!

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag får bara typ 20 ner från min iphone5... Är det "bra" eller?
Har ingen aning. Surfar aldrig med iphonen hemma, haha!

20Mb/s är väl ok hastighet på wifi - lite beroende på vad du har för hastighet på din uppkoppling. Jag har 100/10 och har i ögonblicket på Bredbandskollen 31/10 Mb/s på iPhone 5. Då kör jag nu iMac- iPad -TV-skrivare och ITV samtidigt. Det bör vara ok hastighet. iPad ger i mitt fall ungefär samma hastighet.

Ursprungligen av adress@mac:

20Mb/s är väl ok hastighet på wifi - lite beroende på vad du har för hastighet på din uppkoppling. Jag har 100/10 och har i ögonblicket på Bredbandskollen 31/10 Mb/s på iPhone 5. Då kör jag nu iMac- iPad -TV-skrivare och ITV samtidigt. Det bör vara ok hastighet. iPad ger i mitt fall ungefär samma hastighet.

Har 100/10 jag med, så det känns ju skönt

Varje enhet har en unik MACadress, är det inte samma sak som att säga att det är vissa serienummer som har problem?

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2012-12-23 12:37

Har problem med dålig hastighet över wifi. Min samsung galaxy z, iphone 4, ipad 3 klår i5 lätt! Känns som man är tillbaka på 0,5mbit tiden igen.. Blir uppenbart när jag startar nedladdning från dropbox samtidigt på enheterna och då blir alltid i5 klar långt efter de andra. Telefonen åker tillbaka till tre efter jul!

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-26 15:55
Ursprungligen av flat7:

Har problem med dålig hastighet över wifi. Min samsung galaxy z, iphone 4, ipad 3 klår i5 lätt! Känns som man är tillbaka på 0,5mbit tiden igen.. Blir uppenbart när jag startar nedladdning från dropbox samtidigt på enheterna och då blir alltid i5 klar långt efter de andra. Telefonen åker tillbaka till tre efter jul!

Antar att du uppdaterat till 6.0.2?

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2012-12-26 21:20
Ursprungligen av zappee:

Antar att du uppdaterat till 6.0.2?

Ja, har uppdaterat till 6.0.2

Bevaka tråden