Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag testar QXP6 - vad vill ni veta?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min "review copy of QuarkXPress Passport 6 for Mac OS X" damp ner i brevlådan igår och jag ska nu testa det. Om det är någon här som har några önskemål angående vad jag ska testa så hojta. Det är Passport.

Du kan ju lista "unique features".. á la Adobe.. alltså vad-kan-QXP-som-InDesign2-inte-kan

Kan du spara som QX4 dokument?
Finns "utökad svensk avstavning" kvar?
Du kanske kan lista alla Xtensions?

Citat:

Skrevs ursprungligen av MACaron
Kan du spara som QX4 dokument?

Kort svar ... Nej!

Resten kommer senare.

Kan det spöa ner Indesign?

Jag är nyfiken på hur det rullar på.

Segt som InDesign 1.x eller lika rappt som Quark alltid varit?

De klagomål som finns på www.macfixit.com är bland annat att folk inte kan öppna dokument från 4:an och 5:an. Kan du undersöka den biten lite?

Till exempel:
När du dubbelklickar på gamla dokument, öpnnas 6:an utan problem och öppnar den dokumentet utan problem? Är det skillnad på 1-sidiga dokument och flersidiga? Är det skillnad på att öppna dokumentet i Finder eller från Öppna-menyn?

Vore intressant att veta då vårt företag har 3 olika versioner av QXP just nu, 3.x, 4.x och 5.x.

  • Medlem
  • 2003-07-10 22:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av CyberPet
Vore intressant att veta då vårt företag har 3 olika versioner av QXP just nu, 3.x, 4.x och 5.x.

Whoa. Ni är _mycket_ modiga

Hur mycket har flödat om hittills?

/s-o - pessimist i såna sammanhang ...

Vi gör mest annonser, så det gör inte sån stor skillnad. Vi försöker ha samma avstavnings- och kerningsinställningar i alla program, vilket underlättar något. Som smör på moset så kör vi dessutom både Mac och PC, så det blir riktigt "kul" när man försöker öppna ett dokument gjort i PC för 4.x i 3.x (vem sa att man skulle göra livet enklare?).

  • Medlem
  • 2003-07-10 22:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Massebasse
Om det är någon här som har några önskemål angående vad jag ska testa så hojta. Det är Passport.

Hur är den svenska avstavningen? Blir det fortfarande samma dumheter att dubbeltecknade bokstäver blir trippeltecknade när Quark avstavar själv? Exempelvis brukar "sammanhang" kunna bli "samm-<ny rad>manhang" om man slår på "utökad svensk avstavning" i xtension managern ...

/s-o -- nu med riktigt taskiga avstavningsexempel

  • Medlem
  • 2003-07-10 22:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av CyberPet
Som smör på moset så kör vi dessutom både Mac och PC, så det blir riktigt "kul" när man försöker öppna ett dokument gjort i PC för 4.x i 3.x (vem sa att man skulle göra livet enklare?).

Kul. I alla fall från åskådarplats.
Tydligen har gänget som sköter supporten på Dagens Nyheter (jobbade ett kort tag där) gjort tester i blandade miljöer, ivrigt påhejade av DN:s ekonomer som gärna vill kasta ut redigeringsmacarna.
På den genomsnittsliga DN-sidan är tydligen skillnaden hur typsnittens breddvärden _avrundas_ mellan Mac och Windows tillräckligt stora för att texten ska flöda om. Så även om de använder samma typsnitt, från samma tillverkare och samma revisionsnummer på typsnittet, så kommer det med stor sannolikhet att flöda om när man byter miljö.

När ekonomiavdelningen fick höra att man måste byta _alla_ redigeringsmaskiner samtidigt, så var det hela inte längre riktigt lika intressant

/s-o

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-07-10 22:46

Hur tänker Quark egentligen?
"Bakåtkompatibilitet, tjafs, nåja, en version bakåt kan vi väl bjuda på då."
Tyvärr är det ju lika med InDesign...

Citat:

/s-o -- nu med riktigt taskiga avstavningsexempel

Är du möjligtvis storebror till en viss blekt blondin jag är bekant med?

Jag är även nyfiken på den inbyggda Pdf-tillverkaren (Jaws?).
Har den olika inställningsmöjligheter, kan den göra Pdf/x certifierade?

  • Oregistrerad
  • 2003-07-11 10:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av MACaron
Kan du spara som QX4 dokument?

Mycket konstigt att Massebasse skriver att detta inte funkar. Jag har alla mina fakturor tillverkade i Quark 4. Dessa öppnas utan problem i min Quark 6 Passport verision.

/Erik

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erran
Mycket konstigt att Massebasse skriver att detta inte funkar. Jag har alla mina fakturor tillverkade i Quark 4. Dessa öppnas utan problem i min Quark 6 Passport verision.

/Erik

Det är en viss skillnad mellan "öppna" och "spara". Inte sant?

Har du redan fått QXPP6?

  • Oregistrerad
  • 2003-07-11 12:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Massebasse
Det är en viss skillnad mellan "öppna" och "spara". Inte sant?

Har du redan fått QXPP6?

Oj då läste snabbt o skrev lika snabbt. Nej det går inte att spara för att öppna i Quark 4. Lite synd faktiskt specielt om man jobbar med folk som inte har uppgraderat eller kommer att uppgradera den närmaste tiden.Nej jag har inte fått min Quark ännu har dock beställt den, kunde inte hålla mig från att installera när polarn kom viftandes med ett ex i handen.
Jag har ju faktist en betald licens som väntar på att bli levererad.

Har dock inte jobbat så mycket i det ännu pga semester. men jag tycker att det flyter på bra, startar lite trögt....kanske.

/Erik

Öppna gamla dokument är ju en sak, spara en annan. Jag *tror* 6:an bara är bakåtkompatibel till 5:an, typiskt Quark-filosofi.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erran
Mycket konstigt att Massebasse skriver att detta inte funkar. Jag har alla mina fakturor tillverkade i Quark 4. Dessa öppnas utan problem i min Quark 6 Passport verision.

/Erik

  • Oregistrerad
  • 2003-07-11 12:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av CyberPet
Öppna gamla dokument är ju en sak, spara en annan. Jag *tror* 6:an bara är bakåtkompatibel till 5:an, typiskt Quark-filosofi.

Japp det stämmer du kan spara för Quark 5.

/Erik

Citat:

Skrevs ursprungligen av Massebasse
Min "review copy of QuarkXPress Passport 6 for Mac OS X" damp ner i brevlådan igår och jag ska nu testa det. Om det är någon här som har några önskemål angående vad jag ska testa så hojta. Det är Passport.

Jag har bara en sen beta att testa.
Kan du testa om det går att skapa PDFer för tryck?
Kompar den ihop med Acrobat 6.0?

(Fick ett mejl från Quark häromdan att min skarpa 6a ska komma inom sex veckor).

1
Bevaka tråden