Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var lagrar iPhoto sina bilder?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-27 18:50

Har importerat ett antal gamla photoCD bilder till iPhoto, filerna funkade inte att importera till Photoshop eller Lightroom.
Nu skulle jag vilja öppna bilderna i Photoshop, men kan inte hitta dom på hårddisken. Hur skall jag hitta dom. I vilken mapp har dom fysiskt lagt sig? Tacksam för hjälp!

De ligger inne i iPhoto Library, som förmodligen ligger i mappen "Bilder" i din hemmakatalog.

Men det är ingen bra idé att leta upp bilderna via Finder och öppna dem i ett annat program. Det kommer förr eller senare att orsaka problem i iPhoto.

I iPhoto-biblioteket ligger flera versioner - original, ändrad, tumnagel osv. Om du då börjar peta i detta, och ändra i originalet, så blir det inte bra.

Gör så här i stället:
- i iPhotos inställningar, under "Avancerat", välj Photoshop som "extern editor" för dina bilder.
- när du sedan i iPhoto klickar på Edit på bilden så öppnas den upp i Photoshop
- då kan iPhoto fortsätta att ha koll på bilden (med alla sina versioner) i sin databas , även om den har redigerats i Photoshop.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Gör så här i stället:
- i iPhotos inställningar, under "Avancerat", välj Photoshop som "extern editor" för dina bilder.
- när du sedan i iPhoto klickar på Edit på bilden så öppnas den upp i Photoshop
- då kan iPhoto fortsätta att ha koll på bilden (med alla sina versioner) i sin databas , även om den har redigerats i Photoshop.

Precis så där har jag det och det är ju kanon, men det jag inte förstått är hur man sparar så att det ändras i iPhoto.
när jag sparar filen så sparas den ju som en ny kopia utanför iphoto, jag skulle gärna se att bilden sparades i iPhoto som en kopia istället.

Nu får jag alltså ladda in bilder i iphoto (för det är där jag vill ha dem), sedan editera (och då öppnas de i photoshop), sedan får jag spara bilden och sedan importera bilden i iphoto för att sedan ta bort den sparade bilden från photoshop (vill ju inte ha massa onödiga dubletter liggandes på datorn)

och för att svara på OP, så rör för i helsike inte databasen med bilderna
lär av mitt misstag, jag började leka med den då jag är gammal windows-användare och ville styra saker själv. det gick fullständigt åt h-lvete, som tur var hade jag backup på alla bilder från windows, men fick sitta och importera flera tusen bilder igen..

Ovanstående förutsätter ju att du vill ha bilderna i iPhoto, och hantera dem där.

Om inte, så är det bara att markera bilderna i iPhoto, och välja "Exportera", och välja var du vill spara dem. Sen kan du radera dem från iPhoto.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-27 20:04

Tack!, men bilderna från KodakPhotoCD har ändelsen PSD och går ej att öppna i Photoshhop eller Lightrom.
Nej, jag tänkte inte röra om i iPhoto, ev. kopiera filerna.
Tipset med Export funkar perfekt. Visste inte om funktionen! Använder normalt inte iPhoto.
Tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden