Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig batteritid i iPhone 5

Tråden skapades och har fått 551 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av tqila:

nej, körde faktiskt icloud-backup, hur annars hade du tänkt att jag ska få tillbaka alla mina saker på telefonen? lägga till alla kontakter manuellt igen osv?

förlåt mig, men att skylla på att man inte gjort en "ren återställning" är i mina ögon helt fantastiskt idiotiskt.

Det är standardförfarnde när man felsöker dylika problem och inte helt fantastiskt idiotiskt.

Är det iOS6 som är problemet eller den fysiska enheten?

Funderar på att skaffa en 5:a men nedgradera till ios5 eftersom jag vill ha vettiga kartor.. nån som vet om det fungerar?

Ursprungligen av klarabara:

Är det iOS6 som är problemet eller den fysiska enheten?

Funderar på att skaffa en 5:a men nedgradera till ios5 eftersom jag vill ha vettiga kartor.. nån som vet om det fungerar?

Antagligen iOS 6 eftersom många med iPhone 4S också gnällde på batteritid.

Skaffa 5:an och vänta på Google Maps. Så abnormt dåliga är inte Apples kartor, enligt mig iaf. Det finns Waze, Navigator+, eller vad den heter, att tillgå. Eller en helt vanlig GPS.

Nedgradera en iPhone 5 till iOS 5 går inte. Men som sagt, SÅ dåliga är inte kartorna. För mig är det mest satellitvyn som är dålig. Och personligen tror jag batteriproblemen oftast hänger ihop med mjukvarustrul som ej är kopplat till iOS 6 specifikt. Jag hade urusel batteritid direkt efter uppdatering till iOS 6, men det visade sig i mitt fall vara Skype som låg och drog batteri även när appen var tvångsavslutad. Avinstallerade den och nu har jag minst lika bra batteritid som innan.

Ursprungligen av Capeman:

Nedgradera en iPhone 5 till iOS 5 går inte. Men som sagt, SÅ dåliga är inte kartorna. För mig är det mest satellitvyn som är dålig. Och personligen tror jag batteriproblemen oftast hänger ihop med mjukvarustrul som ej är kopplat till iOS 6 specifikt. Jag hade urusel batteritid direkt efter uppdatering till iOS 6, men det visade sig i mitt fall vara Skype som låg och drog batteri även när appen var tvångsavslutad. Avinstallerade den och nu har jag minst lika bra batteritid som innan.

Just iOS 6 och Skype verkar vara en dålig combo. Har en iPhone 4, en 4S, en 5:a och en iPad 3. På iPaden och iPhone 4:an funkar Skype men på 5:an och 4S:en går det inte att ringa. Alla enheterna kör iOS 6. Läste på Skypes forum att det är rätt många som upplever problem efter iOS 6.

Jag håller med om att kartorna inte är så värdelösa som man ibland gör gällande och vi ska inte glömma att Apples kartor har turn-by-turn navigering.

jag har upplevt det som att om jag söker efter en adress så hittar den men om du söker efter en plats så kan det vara svårare

Senast redigerat 2012-10-02 07:57
Ursprungligen av theplague:

Behöver jag svara mer än de som redan hann före mig? Vill du ha mer hjälp med saker här på forumet ska du nog sluta benämna förslag som faktiskt är bra för idiotiska.
Samt sätta dig in i hur essentiella iPhone-funktioner som iCloud fungerar.

Jag ber om ursäkt. Självklart är det inte Apples fel att batteritiden är dålig. Det är ju uppenbart att så fort något är fel på Apples prylar så är det användarens fel.

Jisses vad ni är känsliga.

Ursprungligen av tqila:

Jag ber om ursäkt. Självklart är det inte Apples fel att batteritiden är dålig. Det är ju uppenbart att så fort något är fel på Apples prylar så är det användarens fel.

Jisses vad ni är känsliga.

Skärp dig och lär dig ta ett tips utan att bete dig som en barnunge.
Vill du lösa problemet testar du tipsen eller så lägger du ner felsökningen bara.
Och, detär användarens fel när den inte förstår hur tex iCloud synkar kontakter och de inte behöver läggas till manuellt igen även om man inte använder en säkerhetskopia.

Ursprungligen av tqila:

Jag ber om ursäkt. Självklart är det inte Apples fel att batteritiden är dålig. Det är ju uppenbart att så fort något är fel på Apples prylar så är det användarens fel.

Jisses vad ni är känsliga.

Batteritiden är inte dålig. Din återställda backup fuckar upp din telefon så den sörplar batteri helt i onödan. Den vedertagna lösningen är att återställa. Acceptera. Ja, Apple kan möjligen eventuellt jobba hårdare på att få till detta på ett bättre sätt, men jag har använt nästan varenda smartphone som går att köpa i norra hemisfären och jag vill påstå att inte med någon annan hårdvara än iPhone har du så stor chans att lyckas med att föra över en backup till en ny telefon, men det finns ingen garanti att det alltid ska lyckas.
Efter att ha återställt min 5:a så klarar jag mig nästan 2 dagar på en laddning mot drygt 10 timmar innan. Så fort jag är 100% säker på att jag fått in allt i min 5:a ska jag blåsa min 4S också för jag är ganska övertygad om att den har minskat från 2 till 1 dag under året jag haft den.

Ursprungligen av pmarriott:

Batteritiden är inte dålig. Din återställda backup fuckar upp din telefon så den sörplar batteri helt i onödan. Den vedertagna lösningen är att återställa. Acceptera. Ja, Apple kan möjligen eventuellt jobba hårdare på att få till detta på ett bättre sätt, men jag har använt nästan varenda smartphone som går att köpa i norra hemisfären och jag vill påstå att inte med någon annan hårdvara än iPhone har du så stor chans att lyckas med att föra över en backup till en ny telefon, men det finns ingen garanti att det alltid ska lyckas.
Efter att ha återställt min 5:a så klarar jag mig nästan 2 dagar på en laddning mot drygt 10 timmar innan. Så fort jag är 100% säker på att jag fått in allt i min 5:a ska jag blåsa min 4S också för jag är ganska övertygad om att den har minskat från 2 till 1 dag under året jag haft den.

Pratar du 10 timmar standby eller 10 timmars användning? På 2 dagars standby hur mycket användning har du då?

Ursprungligen av grenhall:

Pratar du 10 timmar standby eller 10 timmars användning? På 2 dagars standby hur mycket användning har du då?

10 timmars användning är väl ungefär vad batteriet skulle klara av i bästa fall. På en normal dag nuförtiden har jag 1-2 timmar samtal och ett par timmars surf. Häromdagen, innan jag återställt, låg telefonen i fickan och sjönk nästan 7-8% i timmen på standby. Det är lite saftigt.

Ursprungligen av pmarriott:

10 timmars användning är väl ungefär vad batteriet skulle klara av i bästa fall. På en normal dag nuförtiden har jag 1-2 timmar samtal och ett par timmars surf. Häromdagen, innan jag återställt, låg telefonen i fickan och sjönk nästan 7-8% i timmen på standby. Det är lite saftigt.

10 timmar skulle väl snarare vara musiklyssning och inte ren surf, telefoni. För hade du klarat 10 timmar på surf/telefoni så hade du haft en iPad-aktig batteritid. Vilket nog är ganska svårt med tanke på att batterierna är typ 1/10 så stora som iPads.

Jag fick min telefon igår och har inte riktigt känt på batteriet ännu. Men med 1h 20min användning (enbart surf/telefoni) och 5h 2min standby ligger telefonen på 70% kvar. Men jag har inte gjort en ren återställning. Får se ikväll vad batteriet vill komma fram till. Men jag är inte direkt orolig. På alla mina tidigare iPhones har batteriet behövt ett par laddningar innan det presterat som bäst. Inte cykler. Bara laddningar.

Ursprungligen av grenhall:

10 timmar skulle väl snarare vara musiklyssning och inte ren surf, telefoni. För hade du klarat 10 timmar på surf/telefoni så hade du haft en iPad-aktig batteritid. Vilket nog är ganska svårt med tanke på att batterierna är typ 1/10 så stora som iPads.

Jag fick min telefon igår och har inte riktigt känt på batteriet ännu. Men med 1h 20min användning (enbart surf/telefoni) och 5h 2min standby ligger telefonen på 70% kvar. Men jag har inte gjort en ren återställning. Får se ikväll vad batteriet vill komma fram till. Men jag är inte direkt orolig. På alla mina tidigare iPhones har batteriet behövt ett par laddningar innan det presterat som bäst. Inte cykler. Bara laddningar.

Lyssna på musik drar minimalt med ström. Om allt annat är avstängt skulle du kunna lyssna på musik i flera dygn.

Ursprungligen av pmarriott:

Lyssna på musik drar minimalt med ström. Om allt annat är avstängt skulle du kunna lyssna på musik i flera dygn.

Jo jag vet. Det är därför jag ville veta vad ni använt telefonerna till.

Ursprungligen av pmarriott:

Batteritiden är inte dålig. Din återställda backup fuckar upp din telefon så den sörplar batteri helt i onödan. Den vedertagna lösningen är att återställa. Acceptera. Ja, Apple kan möjligen eventuellt jobba hårdare på att få till detta på ett bättre sätt, men jag har använt nästan varenda smartphone som går att köpa i norra hemisfären och jag vill påstå att inte med någon annan hårdvara än iPhone har du så stor chans att lyckas med att föra över en backup till en ny telefon, men det finns ingen garanti att det alltid ska lyckas.
Efter att ha återställt min 5:a så klarar jag mig nästan 2 dagar på en laddning mot drygt 10 timmar innan. Så fort jag är 100% säker på att jag fått in allt i min 5:a ska jag blåsa min 4S också för jag är ganska övertygad om att den har minskat från 2 till 1 dag under året jag haft den.

Hmm, kanske jag borde prova med en ren återställning. Det är trots allt inte så många appar som jag behöver exportera/importera data till

Min subjektiva känsla om batteritiden. Är som för 4S. Telefonen används som vanligt mer än vad jag tror:)

Är det någon av oss som klarar av att låta telefonen ligga två dygn i standby?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-02 09:50
Ursprungligen av BlackSmp:

Är det någon av oss som klarar av att låta telefonen ligga två dygn i standby?

Haha, det finns inte.

Min batteristatus just nu: 62%. Användning: 3 timmar, 25 minuter, vänteläge 1 dag, 1 timme.

Ursprungligen av stile:

Haha, det finns inte.

Min batteristatus just nu: 62%. Användning: 3 timmar, 25 minuter, vänteläge 1 dag, 1 timme.

62%, användning 2 timmar 5 minuter, vänteläge 4 timmar, 40 minuter

Edit: Gissar att jag har lyssnat på strömmad radio i omkring 45 minuter.

Senast redigerat 2012-10-02 11:14

En stilla undran. Vilken av återställningsmanövrarna skall användas om man vill rensa helt?
I iTunes har man ju en återställning kort och gott. I telefonen finns det andra alternativ, återställ alla inställningar eller radera allt innehåll och inställningar.

Det senaste alternativet låter ju mest rensande i mina öron. Är det någon skillnad på den och kommandot återställ i iTunes? Eller är första telefonkommandot samma som iTunesvarianten?

Mvh
Jens

Jag tror att återställningen i Itunes är mer "total" men ska erkänna att jag är lite osäker.

Hittade följande tips på Applediscussions

Kan kanske hjälpa någon även om det rör IOS4 https://discussions.apple.com/thread/2723248?start=0&tstart=0

Citat:

hi
If you are getting poor battery life here is a very good clear and concise list posted by Lawrence Finch.

Many people have had suscess in fixing fast battery draining issues by following these some or all of these steps

There is some process that is using the battery when the phone is idle. It is not a problem specifically with 4.2.1, it can happen with any version, and at any time. It IS more common after an upgrade, however. you need to identify the process that is causing the problem. There are several things to try to resolve it. Be sure to reboot (hold HOME and SLEEP until an Apple logo appears, about 10 seconds) after each step. Test after each step and if the problem is resolved do not go further.

1. Go to Settings/General/Reset and Reset Network Settings.

2. Go to Settings/General/Reset and Reset ALL Settings.

3. If you have a Push email account or accounts, go to Settings/Mail,Contacts,Calendar, tap on the push account name and turn if off with the switch. (Turn off the ACCOUNT, not PUSH). Next open the email app so it "knows" the account is off. Quite email. After the reboot go back into Settings and turn the account(s) back on.

4. Close all Safari pages.

5. If you have used Game Center at any time in the past, go to Settings/Restrictions and enable the restriction on Multiplayer games. You will have to assign a lock code. DO NOT FORGET IT!

6. If none of these have helped Restore the phone in iTunes.

7. If that does not fix it Go to Settings/General/Reset and Erase All Contents and Settings. Restore again, but this time set up as a new phone.

If you have gotten this far the phone should be working normally. If it still is not you most likely have a hardware problem.

Hope this helps

Då verkar ju telefonens radera allt innehåll och inställningar vara det tyngsta artilleriet enligt BlackSmps utdrag.

Tack
Jens

Ni som skriver användning. Hur mycket har ni lyssnat på musik?

För det räknas också in och det är lite irriterande då det inte drar speciellt mycket batteri att lyssna på Spotify/iPod.

Hur många gånger laddade ni era iPhone 5 innan in insåg att batteritiden var kass och återställde till en ren installation?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-02 21:40
Ursprungligen av grenhall:

Hur många gånger laddade ni era iPhone 5 innan in insåg att batteritiden var kass och återställde till en ren installation?

Har aldrig gjort en ren installation, bara la på backupen.

Batteriet är kanon - som vanligt.

Varför hjälper det att man återställer telefonen?
Alltså, jag tror er men det låter som hokus pokus

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-02 23:57
Ursprungligen av ill_chrill:

Varför hjälper det att man återställer telefonen?
Alltså, jag tror er men det låter som hokus pokus

I 99 fall av 100 är det nåt knas med mjukvaran som drar batteri. Raderar du allt så raderas även knaset.

Som kuriosa så gjorde jag ett experiment i natt. Lämnade femman fulladdad och urkopplad, slog av push för mejl och det gjorde ingen skillnad för strömförbrukningen över natten. 7-8% under 8 timmar.

Jag ska låta push vara avslaget under dagen för att se om det verkar göra någon skillnad för strömförbrukningen men jag tror inte det.

Batteri 52%. Användning 4 timmar 37 min, vänteläge 20 timmar, 25 min.
Blandad användning mest samtal, lite sms, något spel, och lite surf, väckarklocka snoozad ett par gånger
Stängde inte av något över natten utan bara lade ifrån mig luren.

Bevaka tråden