Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

<Okunnig> Varför boota i OS9?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-07-11 12:53

Betrakta mig gärna som hopplöst efter, bara ni svarar trevligt:
Varför är det så viktigt att fortfarande kunna boota i OS9? Jag tycker mig ha förstått att vissa program kräver detta - vilka program är det i så fall? (Är det en massa obskyra science-program är det ju inte så relevant för gemene mac-användare.)

  • Avstängd
  • 2003-07-11 12:59

Många som använder macen till musikproduktion kommer nog att vara kvar i mac os9 ett bra tag till...Det är så mycket som saknas om man ska börja använda X; pluggar och X känns mycket segare.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-07-11 13:11

Vissa riktigt gamla program som slutat utvecklas kan det vara problem med i classic-läge. Fontographer funkar si och så i classic, Soundedit likaså (båda från Macromedia).

Sen finns det massor av insticksprogram som inte funkar i X, och kanske funkar dåligt eller inte alls i classic.

Men det finns alltid ersättare till gamla trotjänare där de nya funkar i X. Oftast är det en fråga om att vilja hiva upp plånboken bara.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-11 13:36

Ur mitt eget perspektiv:
Jag trivs med att kunna starta i Mac OS 9 från en annan partition och köra skivverktyg eller modifiera OS X installationen utifrån.

Sedan en tid tillbaka måste jag säga att behovet inte är stort längre. Det var länge sedan jag gjorde det nu!
Sedan DiskWarrior 3 för OS X släpptes och Disk Utility lärde sig att lågnivåformattera försvann de två tunga orsakerna för mig. Nu faller jag tillbaka på en extra installation av Mac OS X på en annan disk istället för boota i Mac OS 9.

Norton Utilities 6.03 under Mac OS 9 känns fortfarande överlägsen sina nya motsvarigheter i Mac OS X, men jag klarar mig normalt utan Norton numera.

Jag saknar en OS X version av FrameMaker men å andra sidan har Distiller 6 äntligen kommit. FM 7 går trots allt bra under Classic.

Det är inte viktigt att kunna starta i OS 9 längre!

  • Oregistrerad
  • 2003-07-11 13:51

Jag glömde... Unreal Tournament!
OS X-betan suger men det skall var en ny på väg från Westlake

Mac OS 9???:confused:
Är inte det, det där gamla operativsystemet som man använde förr i tiden???:confused:

Många Quark XPress-rävar är ju mer eller mindre tvingade att köra Classic om dom vill få något gjort. Själv bytte jag till InDesign och behöver inte OS 9 längre.

  • Medlem
  • 2003-07-11 22:53

en fotograf jag känner tycker att photoshopp är för segt i osx

  • Medlem
  • 2003-07-12 00:42

Det är rätt skönt att slippa segheten och äcks "flexibla" filsystem.
Varför köpa nya program & ny dator när det inte behövs?
Jag switchar när behov finnes och när det kommer en PowerBook som på allvar kan köra äcks och även fortsätta göra det tre år framåt... (det känns det inte riktigt som att dagens modeller kommer att kunna göra... G5 och en massa annat nytt blir nog bra)

Va????? Boota i OS 9! Det finns inte!

  • Medlem
  • 2003-07-12 01:03

äh, lägg av nu. Tråden handlar om varför vissa vill boota i 9, inte varför vissa andra inte vill det. QXP finns väl ännu bara för os9. 9:an är dessutom rätt mycket rappare än x, tycker jag, och jag har ändå en fräsch burk, iMac G4 800/768. Jag sitter ändå nästan alltid i X, men det beror inte på att det är snabbare...

1
Bevaka tråden