Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu reder vi ut skillnaden mellan Veteran, Supporter, Plus, Pro etc

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Har sökt nå mac.se-folk ett tag (apropå vad som EG händer med tjänsten) och under sökandet och surfandet här i forumen slår det mig att jag det är lite oklart kring användargrupperna "Supporter" resp "Veteran".

Jag är själv Veteran och som jag minns det ingick Veteran-status för alla med mac.se-tjänsten.

Nu när mac.se-tjänsten bytt ägare (och tjänstens framtid synes oklar) - kommer Veteran-gruppen att försvinna?
Eller kommer den att avgiftsbeläggas? Betalar gärna

@Björnström - vi höll på att författa svar samtidigt! Hann inte se ditt inlägg innan jag submittade mitt!
Bra med långt svar - dimman har lättat!

Och - kul att siten lyft! Varit medlem sedan 2001 (även om userinfo'n anger 2005, min första tråden: http://www.99.se/macbook-pro/11312-m505-bra-kop.html) och haft mycket glädje och nytta av att vara medlem.

Blir det 10-årsjubileum ala 5 årsjub 2006?

Ursprungligen av Stefan Johansson:

OT: Blir det 10-årsjubileum ala 5 årsjub 2006?

Jag hade jätteambitiösa planer för ett 10 års jubileum och bokade en jättecool lokal i Oktober men jag har inte fått så mycket stöd i tankarna hos nära & kära så det har hamnat lite på is. Men det är ju inte försent ännu. 4:e Maj smäller det!

Ursprungligen av Stefan Johansson:

Hej!
Har sökt nå mac.se-folk ett tag (apropå vad som EG händer med tjänsten) och under sökandet och surfandet här i forumen slår det mig att jag det är lite oklart kring användargrupperna "Supporter" resp "Veteran".

Jag är själv Veteran och som jag minns det ingick Veteran-status för alla med mac.se-tjänsten.

Nu när mac.se-tjänsten bytt ägare (och tjänstens framtid synes oklar) - kommer Veteran-gruppen att försvinna?
Eller kommer den att avgiftsbeläggas? Betalar gärna

Jag håller med om att det blivit en röra av det hela. Så här ser historien ut i korthet:

Runt 2004 gjorde vi vårt första försök att göra om 99mac från en ren hobbysajt till något som skulle kunna bli en arbetsplats - sajten krävde redan då väldigt mycket jobb och det var svårt att kombinera med heltidsjobb i längden. Vi införde Plus konton som gav lite extratjänster och Pro konton som inkluderade ett mac.se konto.

Det gav oss intäkter nog att köpa nya servrar och driva en enkel redaktion med tester och annat men det gav inte tillräckligt för att någon skulle kunna jobba med sajten som ett arbete. Och så länge det är en hobby är det sjukt svårt att hålla uppe aktiviteten i längden (vi har ju familjer, semestrar och annat).

I takt med att sajten blivit mer populär (Apple har ju minst sagt exploderat) och blogg/forumvärlden börjat attrahera annonsörer så har just annonsintäkter blivit vårt "bread & butter".

Under 2010 började vi jobba med ett team av annonssäljare (som även jobbar för Feber.se etc) som gjort att vi nu kan satsa mycket mer på 99mac. Nu gör vi det vi ville göra 2004 skulle man kunna säga. Vi har ett utvecklarteam som jobbar med sajten dagligen och vi håller på att bygga upp en 99mac redaktion på Kungsholmen - i dagsläget är det Michael Holm (xtrem) som drar i spakarna där.

Slutsatsen:

  • Mac.se lever vidare genom Jonny Andersen som driver tjänsterna som en del av hans webhotell & mailhosting verksamhet. Han har tusentals andra kunder så mac.se är "en i mängden" hos honom och han har många servrar, eget serverrack etc.

  • 99mac Plus-medlemmar kallas numera för Supporters och betalar 99kr/år för att bidra till sajtens fortlevnad och får samtidigt annonsfria sidor.

  • 99mac Pro-medlemmar (dvs mac.se användare) har fått Supporterkonton under tiden mac.se kontot varit aktivt. En hel del medlemmar har fått livslånga Supporterkonton av tekniska skäl men det borde vi rätta till på sikt.

  • Medlemmar som skrivit minst 500 inlägg under minst tre år blir automagiskt uppgraderade till Veteraner.

  • På grund av en teknikalitet i nya 99mac 4.x sajten kan vi inte skilja Supporters från Veteraner så båda grupperna har annonsfria sidor.

Blev svaret för långt?

Klarnar ngt: "Veteran" blir man vid ett visst antal inlägg och efter en viss tids medlemsskap medan "Supporter"-status kan köpas för pengar.

Är Loungen evigt öppen för Veteraner även fast man inte ger ett ekonomiskt bidrag till siten?

Ursprungligen av Stefan Johansson:

Klarnar ngt: "Veteran" blir man vid ett visst antal inlägg och efter en viss tids medlemsskap medan "Supporter"-status kan köpas för pengar.

Är Loungen evigt öppen för Veteraner även fast man inte ger ett ekonomiskt bidrag till siten?

Ja, det tycker jag låter rimligt utan att ha talat med någon annan om det.
Veteranerna är dom som byggt upp sajten. Utan Veteraner = inget 99mac.

Det är möjligt att man justerar gränsen för Veteran-medlemskap någon gång men det är inget vi planerat.
Jag skulle egentligen vilja att Veteranerna fick ännu mer förmåner (idag får Veteraner även 3% rabatt på alla Mac-prylar i vår shop).

Det hade egentligen varit bra att ha en 99mac-styrelse som kunde diskutera sådana här frågor.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-10-03 14:13
Ursprungligen av Björnström:

…Veteranerna är dom som byggt upp sajten. Utan Veteraner = inget 99mac…

Och idag, hur ser klasserna ut?
Vi har:
Medlem
Skribent
Forumledare
Moderator
Webbutvecklare

Sedan finns användare som inte har någon klass, och de som har sitt namn som klass. Varför?

Ursprungligen av reboot81:

Sedan finns användare som inte har någon klass, och de som har sitt namn som klass. Varför?

Det sistnämnda har handlat om en mjukare övergång vid några tillfällen av namnbyte, som egentligen ska bort efter en tid. Dvs det gamla namnet har legat kvar som titel för att folk ska förstå att det är samma medlem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-04 07:07
Ursprungligen av reboot81:

Och idag, hur ser klasserna ut?
Vi har:
Medlem
Skribent
Forumledare
Moderator
Webbutvecklare

Sedan finns användare som inte har någon klass, och de som har sitt namn som klass. Varför?

Till listan kan även VD läggas till som Edin har, helt ok enligt mig även om jag tycker det låter för mycket företag av det (säger jag som fortfarande ser 99mac som ett form). Men jag tycker också att Veteran kunde få vara kvar. Björnström har kvar titeln Hedersmedlem och det är schyst att han får det erkännandet även om jag tycker han kunde ha kvar sin status som Sheriff

Ursprungligen av stile:

... om jag tycker det låter för mycket företag av det (säger jag som fortfarande ser 99mac som ett form)...

Antar att du menar "forum", och det är nog detta som ligger till grund för många problem, för mej i alla fall. Som företag måste man agera på ett visst sätt iom inkomst, vilket för mej strider mot den liberalism ett forum borde ha...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-04 13:15
Ursprungligen av Fritz the Cat:

Antar att du menar "forum", och det är nog detta som ligger till grund för många problem, för mej i alla fall. Som företag måste man agera på ett visst sätt iom inkomst, vilket för mej strider mot den liberalism ett forum borde ha...

Visst var det forum jag menade, jag stavade lite slarvigt

PS. Jag sitter på verandan på vårt hotell i Thailand och skriver detta - ska egentligen ha semester och fira svärfar som fyller 70år men det är svårt att släppa 99mac numera. Jag tycker det är mycket roligare när det är "drag" - dvs när vi jobbar med sajten och vi hela tiden tar steg framåt!

Ursprungligen av Björnström:

PS. Jag sitter på verandan på vårt hotell i Thailand och skriver detta - ska egentligen ha semester och fira svärfar som fyller 70år...

Internet är fantastiskt, eller hur!
Semester? Ibland är ju bara så att vissa projekt liksom inkorporeras i ens liv - semester eller inte - man bär det alltid med sig.
(min egen omgivn håller inte alltid med om detta men så ser jag själv på livet!)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-03 21:31

Du har ju både skribent och forumledare i din "titel" men inte medlem...?

Titeln "Medlem" är meningslös information att ha i vartenda inlägg. För alla är ju medlemmar. Så det behöver man inte skriva ut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-03 21:43

Vi ska väl inte bråka om titlar hit och dit, men veteran titeln fyllde onekligen en funktion för uppbyggnaden och utvecklingen av 99mac inget snack om det, nu blir vi alla neutrala medlemmar. Inga kommentarer från min sida, bäst så

Har veteran titeln spelat ut sin roll kan man fråga sig, den nya ledningen verkar ju tro det ?

Vem sitter inne med svaret ?

Ursprungligen av CUBEIS:

...Har veteran titeln spelat ut sin roll kan man fråga sig, den nya ledningen verkar ju tro det ?

Vem sitter inne med svaret ?

Den frågan får väl anses vara besvarad redan.

Allt var bättre förr

Alla har väl ändå nog med vett att titta på när personen i sig registrerade sig på 99mac? Det är det som räknas.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-04 10:33
Ursprungligen av Christian Å:

Alla har väl ändå nog med vett att titta på när personen i sig registrerade sig på 99mac? Det är det som räknas.

Det är ju sant Men vi har en tendens att vara lite lata av oss och vill gärna få det serverat

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-04 18:07
Ursprungligen av Christian Å:

Alla har väl ändå nog med vett att titta på när personen i sig registrerade sig på 99mac? Det är det som räknas.

Nja, Veteran innebar väl att man dels skulle ha varit medlem under en längre tid och dessutom gjort ett minsta antal inlägg? Alltså erfaren och aktiv?

Ursprungligen av Gunnar B:

Nja, Veteran innebar väl att man dels skulle ha varit medlem under en längre tid och dessutom gjort ett minsta antal inlägg? Alltså erfaren och aktiv?

Ja, jag saknar min Vetaran titel…

  • Medlem
  • 2012-10-04 23:35

Jag tycker att ledningen ska läsa alla inlägg och värdera dem på en 10-gradig skala och att betygen redovisas enligt nån snillrik ekvation som visar ett högre tal ju fler inlägg man har kopplat till genomssnittsbetyget, alltså att ett betygsnitt på 8 på 100 inlägg ger lägre rating än ett snitt på 8 på 1000 inlägg.
Det är det minsta man kan kräva. Helst kopplat till eventuell lång och trogen tjänst som moderator och admin.

Jag ser vart det här barkar så jag tog bort mitt fullständiga namn. Det satt där sen starten när Björnström bjöd in mig. Nu kan jag inte identifiera mig på samma sätt längre så det här blir bättre.

Jag kommer att bedöma medlemmarnas frågor utefter deras avatar i fortsättningen. Baron ser ut som Groucho Marx och han är ju skitrolig så då är nog Baron det med. Gunnar B har en cowboyhatt så han är nog en krigshetsande republikan från Texas. Han ska jag undvika.

Ursprungligen av Anders T:

Jag kommer att bedöma medlemmarnas frågor utefter deras avatar i fortsättningen. Baron ser ut som Groucho Marx och han är ju skitrolig så då är nog Baron det med. Gunnar B har en cowboyhatt så han är nog en krigshetsande republikan från Texas. Han ska jag undvika.

Och folk var oroliga för att forumet skulle bli enformigt och trist när alla inte hette veteran...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-05 00:36

Jag tycker det är fint att vara "medlem". Det är unikt liksom...;-)

Allvarligt talat: när titlarna är avlagda, kan vi inte lägga av oss de på riktigt? Jag menar, det är klart jag är medlem, vad annars??? De som ansvarar för sajten kan ju ha sina titlar.

Ordet medlem används bara två ggr i informationen nu. Jag funderar på om det verkligen går fram?

Jag föreslår att man även namnger medlemmarna "Medlem". Till detta läggs även ett nummer som slumpas fram när man loggar in.

Om siffran var fast så skulle någon kunna få för sig att de vet något om medlemmen. En låg siffra skulle även kunna betyda att man varit här sen starten. Sådan oväsentlig information måste undvikas för allas trevnad.

Jag har gjort en skiss på hur det kan se ut.

Senast redigerat 2012-10-05 22:05
1
Bevaka tråden