Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig batteritid i iPhone 5

Tråden skapades och har fått 551 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det jag tycker är otroligt märkligt är att det verkar finnas tre läger.

1. Dom som fått en perfekt telefon från fabrik där återställning från backup osv. inte spelar någon roll. Dom har fortfarande mellan 8-10 timmars användning.

2. Dom som fått extremt dåliga batteritider, dvs. under 4 timmars användning, men lyckas ordna upp det genom en total återställning.

3. Dom som fått defekta batterier från fabrik där varken återställning eller något annat hjälper.

Jag hade följande stats igår när telefonen var så slut att den dog:

Awake Time: 05:25:39
Standby Time: 11:25:00
Partial Charge: 0
Capacity: 0
Voltage: 3400mV

Detta är taget från "LowBatteryLog" under Settings > General > About >Diagnostics & Usage data

Lät telefonen ladda över natten och nu har jag följande statistik:

88% kvar
34 minuter användning
1h, 21 minuter standby.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-05 10:30
Ursprungligen av grenhall:

88% kvar
34 minuter användning
1h, 21 minuter standby.

Jag har nu 90% kvar, 36 minuter användning och 2h 48 minuter standby.

Ursprungligen av zinned:

Jag har nu 90% kvar, 36 minuter användning och 2h 48 minuter standby.

Ett telefonsamtal senare...

80% kvar
59 minuter användning
2h 5min standby

====================================

Hur lång tid har du normalt sett på din 5:a?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-05 12:38
Ursprungligen av grenhall:

Ett telefonsamtal senare...

80% kvar
59 minuter användning
2h 5min standby

====================================

Hur lång tid har du normalt sett på din 5:a?

Det där var ju inte mer än ett vanligt telefonsamtal...brukar du ha telefonsamtal som vara 25 minuter? Jeez

Så, ett telefonsamtal plus idle-tid på 19 minuter har kostat din telefon 8% av laddningen. Inte så farligt, kan jag tycka.

Ursprungligen av zinned:

Så, ett telefonsamtal plus idle-tid på 19 minuter har kostat din telefon 8% av laddningen. Inte så farligt, kan jag tycka.

Vilket ger cirka 5 timmars samtalstid, en ganska stor skillnad mot utlovade "upp till" 8.

Ursprungligen av Jonas Eriksson:

Vilket ger cirka 5 timmars samtalstid, en ganska stor skillnad mot utlovade "upp till" 8.

Nej, det är inte stor skillnad. Upp till 8 är med optimal mottagning och allt annat avstängt. Om du har något sämre mottagning, det kanske inte ens syns på staplarna på skärmen, så går det åt mer batteri. 30 minuter kontra 8 timmar är en stor skillnad. 5 kontra 8 är inte något att hänga upp sig på.

8-10 timmars användning har jag aldrig varit i närheten av, någonsin med någon av mina iphones

Jag använde min ganska rejält igår, men kopplade den tyvärr till datorn under ett par minuter så siffrorna om användning sedan full laddning försvann. Hade iaf 100% vid 8 på morgonen. Kl 23 hade jag 50%. Uppskattar att jag haft ca 4 timmars användning under de 15 timmarna. I morse kl 06.30 hade jag 44%. Godkänt enligt mig.

90%, 47minuter användning, 4:14 vänteläge

Ovanligt låg användning för att vara mig, jag har verkligen ansträngt mig. I normala fall liknar det mer grenhall:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-05 12:52

63%
användning 2h 33min
väntläge 6h 5min

Återställde ursprungligen telefonen från min relativt fräscha iPhone4-backup men fick knappt ut 3 timmars usage innan den dog. Återställde sedan till ny och ser en förbättring, inte bra men hyfsat

46%
Användning 4h 18min
Väntläge 1 day, 2h

Verkar väl rätt ok..

Ursprungligen av keptang:

46%
Användning 4h 18min
Väntläge 1 day, 2h

Verkar väl rätt ok..

I linje med vad jag hade imorse. Klart bättre än min 4S.

Ursprungligen av keptang:

46%
Användning 4h 18min
Väntläge 1 day, 2h

Verkar väl rätt ok..

Jag har aldrig varit i närheten av 1 dygn i väntläge:)

Men skämt åsido så börjar jag fundera lite. Jag har ofta kring 4-5 timmars användningstid på en dag (ca 12 timmar). Jag undrar om "intensivare användning" drar mer ström än "lågintensivare". Dålig formulering men jag hoppas att tanken går fram. Jag lyssnar inte så ofta på musik, talar inte så mycket i telefonen, det kan bli 1h strömmad radio (P1) men annars så är det surf, fb, mejl och annat tjafs som drar upp min användartid.

Ursprungligen av zinned:

Det där var ju inte mer än ett vanligt telefonsamtal...brukar du ha telefonsamtal som vara 25 minuter? Jeez

Så, ett telefonsamtal plus idle-tid på 19 minuter har kostat din telefon 8% av laddningen. Inte så farligt, kan jag tycka.

Jaja kanske inte ett normalt samtal då. Till Telenor.

Det tycker jag är kasst.

Fantastiskt att folk fortfarande inte förstår vad "upp till" betyder.

Ursprungligen av zinned:

Det där var ju inte mer än ett vanligt telefonsamtal...brukar du ha telefonsamtal som vara 25 minuter? Jeez

Så, ett telefonsamtal plus idle-tid på 19 minuter har kostat din telefon 8% av laddningen. Inte så farligt, kan jag tycka.

Ursprungligen av keptang:

Fantastiskt att folk fortfarande inte förstår vad "upp till" betyder.

Jag tror inte folk missuppfattar "upp till" utan det är nog snarare så att folk reagerar på att iPhone 5 är sämre på batterits än t.ex. 4 och 4S. Det borde åtminstone vara likvärdigt.

Sedan att det finns folk som har mer än dubbelt så bra prestanda som andra tror jag också irriterar. Det stör mig iaf. Ska jag betala 7-8000:- för en telefon så ska den ha tillräcklig prestanda.

Nu måste jag sluta skriva innan batteriet tappar mer än de två procenten det redan tappat under detta författande.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-05 15:27
Ursprungligen av grenhall:

Jag tror inte folk missuppfattar "upp till" utan det är nog snarare så att folk reagerar på att iPhone 5 är sämre på batterits än t.ex. 4 och 4S. Det borde åtminstone vara likvärdigt.

Men telefonen har ju inte sämre batteritid än 4 och 4S. Den är minst lika bra.

Sedan finns det andra saker som påverkar också, så som var man befinner sig och hur täckningen ser ut på platsen etc.

Ursprungligen av zinned:

Men telefonen har ju inte sämre batteritid än 4 och 4S. Den är minst lika bra.

Sedan finns det andra saker som påverkar också, så som var man befinner sig och hur täckningen ser ut på platsen etc.

Nej det är den ju inte om den inte ens når upp till hälften av vad jag hade på min 4S OCH 4:a. Hur tänkte du nu?

Jag befinner mig oftast på samma platser hela tiden så jag anser inte att bara för att jag byter till en ny telefon så ska jag helt plötsligt drabbas av dåliga batteritider. Inte riktigt tanken va?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-05 17:06
Ursprungligen av grenhall:

Nej det är den ju inte om den inte ens når upp till hälften av vad jag hade på min 4S OCH 4:a. Hur tänkte du nu?

Jag befinner mig oftast på samma platser hela tiden så jag anser inte att bara för att jag byter till en ny telefon så ska jag helt plötsligt drabbas av dåliga batteritider. Inte riktigt tanken va?

Du yttrar dig hela tiden som att det är fel på iPhone 5 för att du inte får den batteritid som du tycker du ska ha. Det är ju inte så.

Möjligtvis är det fel på just din enhet men inte på telefonen som sådan. Jag har inga problem med batteriet och inte heller har många andra det.

Ursprungligen av zinned:

Du yttrar dig hela tiden som att det är fel på iPhone 5 för att du inte får den batteritid som du tycker du ska ha. Det är ju inte så.

Möjligtvis är det fel på just din enhet men inte på telefonen som sådan. Jag har inga problem med batteriet och inte heller har många andra det.

Men nu är det ju fler än jag som har fel på sina nya iPhones.

För att du inte ska bli ledsen, MIN telefon håller inte ens hälften av tiden som min 4/4S.

Nåja, jag är nyfiken på hur Samsung S3 har nästan 800 timmar i standbytid?

Idag har jag 82%, 7:45 vänteläge och 1:14 i användning. På väg mot rekord (men så skriver jag detta via jobbadatorn istället:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Nåja, jag är nyfiken på hur Samsung S3 har nästan 800 timmar i standbytid?

Man hänger den i ett snöre från mobilmasten och ger fan i att pilla på den på en månad.

Ursprungligen av BlackSmp:

Nåja, jag är nyfiken på hur Samsung S3 har nästan 800 timmar i standbytid?

Min iPhone 4 är just nu uppe i 208h standby, 1,5h användning, 87% kvar av batteriet. Återkommer när den är nere på 0, kommer ta ett gäng veckor till.

Min 5a verkar iaf ha bättre batteritid än vad min 4S hade, sen som flera skrivit, allt beror på typ av användning och omständigheter kring nät.

Ursprungligen av keptang:

Min iPhone 4 är just nu uppe i 208h standby, 1,5h användning, 87% kvar av batteriet. Återkommer när den är nere på 0, kommer ta ett gäng veckor till.

Min 5a verkar iaf ha bättre batteritid än vad min 4S hade, sen som flera skrivit, allt beror på typ av användning och omständigheter kring nät.

Intressant, vad har du aktiverat? Min 4S faller 7-8% i 8 timmar standby utan simkort och med wifi aktiverat. Ca 3% om jag minns rätt i flygplansläge.

Ursprungligen av keptang:

Min iPhone 4 är just nu uppe i 208h standby, 1,5h användning, 87% kvar av batteriet. Återkommer när den är nere på 0, kommer ta ett gäng veckor till.

Min 5a verkar iaf ha bättre batteritid än vad min 4S hade, sen som flera skrivit, allt beror på typ av användning och omständigheter kring nät.

Har du verkligen skrivit rätt här? 208 timmar standby? Iofs så har 4:an en angiven standbytid på 300 timmar från Apple men det var lite väl mycket kvar av batteriet.

Ursprungligen av BlackSmp:

Har du verkligen skrivit rätt här? 208 timmar standby? Iofs så har 4:an en angiven standbytid på 300 timmar från Apple men det var lite väl mycket kvar av batteriet.

Jo, uppe i 225 timmar nu, 85% kvar enligt indikatorn.

Aha, induktionsladdning

Jag kan vara något på spåren. Jag hade så sent som igår samma problem som alla ovannämnda, dvs behov av laddning cirka 2 ggr på en dag med normalt användande. Jag upptäckte dock en sak. Jag använder dropbox för att automatiskt överföra mina bilder till molnet, och varje gång det var en panoramabild som skulle laddas upp så misslyckades det, och den försökte igen och igen och igen, och jag var tvungen att radera panoramabilden för att den skulle kunna ladda vidare. Kanske detta även är ett problem för icloud. Jag har i alla fall tagit bort alla panoramabilder och idag så har jag ca 50% kvar efter 7h. Det är jag ganska nöjd med.

92%.
Användning 2 h 16 min.
Vänteläge 4 h 36 min.

Användningen här består till 95% av telefonsamtal.

För säkerhets skull köpte jag en laddkabel idag USB/Lightning. Hade beställt en på Apple Store tillsammans med adapter - men så råkade jag gå förbi en Tele2 butik. Kollade och dom hade till samma pris 169:-. Nu kan jag ladda även om jag är på resande fot med en extra kabel.

Bevaka tråden