Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hitta min iPhone värdelöst?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örebro
  • 2012-10-05 12:45

Så jag hade en fundering.
Jag satt och pilla lite med "Hitta min iPhone" funktionen på min iPhone 5.
Och det fungerade ju som man förväntat att man hittar sin iPhone helt enkelt.
MEN och detta är ett stort men.
Till min förvåning märkte jag att om man går in i inställningar så kan man slå av "Hitta min iPhone" utan att det krävs något lösen ord alls.
Så med andra ord om man får sin iPhone stulen så är det inte mer än att den som stulit den bara stänger av "Hitta min iPhone" funktionen direkt, så fungerar inte tjänsten.
Och alla funktioner som "lås den här enheten", "rensa data" och "hitta min iphone" fungerar inte längre.
Det här känns ju totalt värdelöst måste jag säga.
Man tycker ju att det skulle krävas ens apple password eller liknande för att kunna stänga av den här tjänsten.
Tycker det borde krävas sitt apple login password när man resettar telefonen också.
Förstår inte riktigt varför det inte gör det. Det känns ändå som att kräva password på dom 2 ställena skulle öka säkerheten jätte mycket.

Eller har jag fel?
Har jag missat någon funktion eller så?
Det enda jag hittat är att alltid kräva lösen kod efter låsning eller med tids intervall.

Du har väl kodlås (tidsinställt) på telefonen? Då kommer man inte in i den för att stänga av funktionen.

Om man inte har kodlås på den så är den ju inte ett dugg säker. Sätt kodlås så är saken biff.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2012-10-05 12:58

Jag känner helt ärligt inte för att skriva in kod varje gång jag låser upp telefonen.
Och är det tids inställt så är det ju samma dilemma om den blir stulen och jag slagit in min kod närmsta 4 timmarna (eller vad man nu valt).
Det krävs ju lösen så fort du gör ett inköp eller laddar hem en ny app. Som en "extra säkerhet" även om du har kod lås. Så förstår inte varför det inte är inlagt på dom här 2 funktionerna också. När dom känns som de mest essentiella ställena där det behövs kod.
Att resetta en telefon gör man ju inte direkt ofta och att sätta kod på det tycker jag är en självklarhet. Och det är samma sak med "hitta iPhone" funktionen.
Att det går över huvud taget att stänga av utan kod känns ju totalt vrickat måste jag säga.

Ursprungligen av zOlid:

Jag känner helt ärligt inte för att skriva in kod varje gång jag låser upp telefonen.
Och är det tids inställt så är det ju samma dilemma om den blir stulen och jag slagit in min kod närmsta 4 timmarna (eller vad man nu valt).
Det krävs ju lösen så fort du gör ett inköp eller laddar hem en ny app. Så förstår inte varför det inte är inlagt på dom här 2 funktionerna också. När dom känns som de mest essentiella ställena där det behövs kod. Som en "extra säkerhet" även om du har kod lås.
Att resetta en telefon gör man ju inte direkt ofta och att sätta kod på det tycker jag är en självklarhet. Och det är samma sak med "hitta iPhone" funktionen.
Att det går över huvud taget att stänga av utan kod känns ju totalt vrickat måste jag säga.

Jag har min "timeout" ställd på 15 minuter.

Man resonerar väl som så att om man låter bli att sätta låskod på sin iPhone så lämnar man ändå allt så öppet, mail, kontakter etc, att själva enheten i sig är det minsta problemet.

Sätt en 4-siffrig låskod som aktiveras efter 15 minuter så är du rimligt säker utan att man ständigt måste knappa in koden när man pillar på luren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-05 13:07

Äsch, man vänjer sig snabbt med att slå en kod... som tidigare it-konsult med uppsättande av diverse exchangeservrar så var det något jag alltid slog på, att det var krav på kod på telefonen för att få ha jobbets mail, kontakter och kalender i telefonen.

Man kan aktivera Begränsningar och bl a hindra att platstjänster för Hitta min Iphone stängs av om man inte har separat kod.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2012-10-05 13:42
Ursprungligen av pmarriott:

Jag har min "timeout" ställd på 15 minuter.

Man resonerar väl som så att om man låter bli att sätta låskod på sin iPhone så lämnar man ändå allt så öppet, mail, kontakter etc, att själva enheten i sig är det minsta problemet.

Sätt en 4-siffrig låskod som aktiveras efter 15 minuter så är du rimligt säker utan att man ständigt måste knappa in koden när man pillar på luren.

Fast kontakter osv spelar ju ingen större roll om dom kommer åt. Mail är en annan sak dock.
Men jag menar mer att eftersom dom har säkerhet på itunes inköp och liknande så försår jag verkligen inte varför dom inte har det på dom här 2 funktionerna. När dom 2 är så lätta att ändra bara om man snor en iPhone.

Eller är det bara jag som tycker det skulle vara så?

Ursprungligen av tonbe370:

Man kan aktivera Begränsningar och bl a hindra att platstjänster för Hitta min Iphone stängs av om man inte har separat kod.

Titta där har vi det ju.
Det är ju precis så jag vill ha det.
Önskar bara att det inte stängde av att nya appar ska få tillgång till platstjänster. Men det går ju ändra om man installerar en sådan app då.
Tack för den hjälpen
Går det ställa in för återställning av telefonen också?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-10-05 14:08

Eller så sätter man ett lösenord som inte är ett 'Enkelt lösenord', dvs fri text och kör en eller två bokstäver. Inne på två-tre klick.
Detta och tidsgränsen är upp till var och en att anpassa, men åter till ämnet - ja det borde sättas lösen på en sådan viktig funtion.

Skriv en rad till Tim & Co på Apple - Feedback och lämna din synpunkt vetja!
Själv tycket jag att en smartphone borde förbli olåst när jag befinner mig hemma, uppkopplad på mitt Wifi.

Ursprungligen av reboot81:

Eller så sätter man ett lösenord som inte är ett 'Enkelt lösenord', dvs fri text och kör en eller två bokstäver. Inne på två-tre klick.
Detta och tidsgränsen är upp till var och en att anpassa, men åter till ämnet - ja det borde sättas lösen på en sådan viktig funtion.

Skriv en rad till Tim & Co på Apple - Feedback och lämna din synpunkt vetja!
Själv tycket jag att en smartphone borde förbli olåst när jag befinner mig hemma, uppkopplad på mitt Wifi.

För det kan aldrig hända att den kommer i orätta händer från ditt hem?

Ursprungligen av reboot81:

Eller så sätter man ett lösenord som inte är ett 'Enkelt lösenord', dvs fri text och kör en eller två bokstäver. Inne på två-tre klick.
Detta och tidsgränsen är upp till var och en att anpassa, men åter till ämnet - ja det borde sättas lösen på en sådan viktig funtion.

Skriv en rad till Tim & Co på Apple - Feedback och lämna din synpunkt vetja!
Själv tycket jag att en smartphone borde förbli olåst när jag befinner mig hemma, uppkopplad på mitt Wifi.

Fast det är lättare att skriva en fyrsiffig pinkod på det tangenbordet än att mata in två tecken på det vanliga tangentbordet:)

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-05 14:32

Mitt kodlås är inställt på två timmar. Det är bara på morgonen som jag behöver låsa upp den. Det känns inte så besvärligt.

Jag förstår TS resonemang och håller helt och hållet med. Varför har Apple gjort en sådan förbannat bra tjänst som Hitta min iPhone men sen gjort den totalt värdelös? Jag vill inte ha någon kod på min telefon för att komma in i den.
Varför gör Apple inte en sådan enkel sak som att man måste skriva in sitt Apple-ID lösenord för att stänga av Hitta min iPhone?
För att göra det ännu säkrare, varför i all världen gör de inte så att man får knappa in ett lösenord på sin telefon när man installerar/återställer den? Vi gör det enkelt - man får knappa in lösenordet till sitt Apple-ID.

Om man har ett lösenord för att återställa en telefon så hindrar det folk att installera telefonen som en ny telefon efter att den stulits. Telefonen blir med andra ord obrukbar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-05 15:38
Ursprungligen av korthoga:

Om man har ett lösenord för att återställa en telefon så hindrar det folk att installera telefonen som en ny telefon efter att den stulits. Telefonen blir med andra ord obrukbar.

Just detta tänkte jag på hela tiden när jag läste igenom tråden. Att ha kod eller ej på själva telefonen eller på appen har noll betydelse, tjuven/upphittaren behöver ändå bara blåsa luren och så är problemet ur världen.

Sätter man ett krav på kod när man ska återställa luren så är det då en annan femma.

Ursprungligen av zinned:

Just detta tänkte jag på hela tiden när jag läste igenom tråden. Att ha kod eller ej på själva telefonen eller på appen har noll betydelse, tjuven/upphittaren behöver ändå bara blåsa luren och så är problemet ur världen.

Sätter man ett krav på kod när man ska återställa luren så är det då en annan femma.

För min del är luren inte det viktiga, det är innehållet. Jag skulle nog hinna märka ganska kvickt om min iPhone blev stulen och kunna spåra tjuven medan vederbörande var på flykt hemåt, såtillvida han/hon inte är snabb och stänger av telefonen.

  • Medlem
  • 2012-10-05 15:49
Ursprungligen av pmarriott:

För min del är luren inte det viktiga, det är innehållet. Jag skulle nog hinna märka ganska kvickt om min iPhone blev stulen och kunna spåra tjuven medan vederbörande var på flykt hemåt, såtillvida han/hon inte är snabb och stänger av telefonen.

...eller nån hinner ringa till telefonen och på så sätt påminna tjuven om att stänga av den.
Det hände mej, så den telefonen såg jag aldrig mer trots att jag försökte pejla den 15 minuter efter att den försvann.

Jag röstar på kod för att återställa telefonen.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2012-10-05 22:48
Ursprungligen av zinned:

Just detta tänkte jag på hela tiden när jag läste igenom tråden. Att ha kod eller ej på själva telefonen eller på appen har noll betydelse, tjuven/upphittaren behöver ändå bara blåsa luren och så är problemet ur världen.

Sätter man ett krav på kod när man ska återställa luren så är det då en annan femma.

Mjo men det skrev jag ju i första posten också
Att det borde vara password från apple id på båda ställena.

Jag ser liksom ingen anledning till att det inte ska vara så.

Hade dom bara fört in password på dom 2 ställena så tror jag iPhone hade hamnat "längre ner" på listan av saker som är "bra" att stjäla. (om ni häger med vad jag menar)

För sätter man bara password på återställning speciellt, så blir ju telefonen helt obrukbar. Iallafall när personen som blivit av med sin telefon. bara kan låsa den på avstånd som man kan med "hitta min iphone" programvaran.

Jag skrev ett mail till apple som förslag på det här. Men det står att dom inte svarar på requests men läser dom.
Men jag kan ju inte vara den enda som tänkt såhär. Det måste ju vara en funktion som folk ändå skulle vilja ha.
Men jag kan tänka mig på att folk som gnäller på "rättigheter" osv om allt skulle börja gnälla. Men man behöver ju redan nu ett apple id så detta gör ju ingen skillnad i det stora hela.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-10-05 19:03

Det kan vara så att man tappar bort sin telefon utan att en oärlig person varit inblandad. Då är funktionen mycket bra. Telefonen kanske ligger ute i skogen, på ett bussäte eller annat ställe.

Ursprungligen av joakimo:

Det kan vara så att man tappar bort sin telefon utan att en oärlig person varit inblandad. Då är funktionen mycket bra. Telefonen kanske ligger ute i skogen, på ett bussäte eller annat ställe.

Vilket gör att funktionen kanske inte är helt värdelös i alla fall. Den är nog främst avsedd för detta scenario och inte stölder

Som pmarriot skriver. Det är bara en telefon för 6-8000 spänn. Iofs irriterande om den blir stulen men det är informationen på den som är det viktiga. Jag föredrar att Apple lägger utvecklingsresurserna på andra features än att förstärka anti-stöld-skyddet till en CIA nivå

Ursprungligen av BlackSmp:

Som pmarriot skriver. Det är bara en telefon för 6-8000 spänn. Iofs irriterande om den blir stulen men det är informationen på den som är det viktiga. Jag föredrar att Apple lägger utvecklingsresurserna på andra features än att förstärka anti-stöld-skyddet till en CIA nivå

Jag vill att Apple lägger C4 i telefonen så att man kan fjärrdetonera den om den blir stulen!

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag vill att Apple lägger C4 i telefonen så att man kan fjärrdetonera den om den blir stulen!

Lite jobbigt om man inte får ta telefonen med sig på flyget.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag vill att Apple lägger C4 i telefonen så att man kan fjärrdetonera den om den blir stulen!

Ursprungligen av pmarriott:

Lite jobbigt om man inte får ta telefonen med sig på flyget.

Däremot borde en sån sak skapa hyfsad motivation för att faktiskt ha luren avstängd under hela flygningen

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2012-10-06 10:35

Inställningar/Allmänt/Begränsningar

Slå på "Aktivera begränsningar"

Inställningar/Allmänt/Begränsningar/Platstjänster. Ändra till "Tillåt inte ändringar".

Funkar inte detta för att hindra någon att slå av "Hitta min iPhone"?

Ursprungligen av Todd:

Inställningar/Allmänt/Begränsningar

Slå på "Aktivera begränsningar"

Inställningar/Allmänt/Begränsningar/Platstjänster. Ändra till "Tillåt inte ändringar".

Funkar inte detta för att hindra någon att slå av "Hitta min iPhone"?

Jodå, det fungerar. Men det gör samtidigt att alla nya appar som du installerar inte får tillgång till gps:en om det skulle behövas vilket gör att du måste in i begränsningar hela tiden och ändra om. Visst, det går, men hade jag velat ha det komplicerat och omständigt hade jag haft kvar min Samsung Omnia med Windows. O:-)

Jag måste missa någon rad eller möjlighet i låsfunktionerna. Var kan man ändra låstiderna till längre än 5 minuter?

Mvh
Jens

Ursprungligen av Mr Gillespie:

Jag måste missa någon rad eller möjlighet i låsfunktionerna. Var kan man ändra låstiderna till längre än 5 minuter?

Mvh
Jens

Det är på Lösenkodlås du går in och ändrar. Autolås är en annan sak, och kan ställas in på 1-5 min. Lösenkodlås kan du ställa in på Direkt, 1, 5, och 15 minuter samt 1 och 4 timmar.

Jag har bara alternativen direkt, 1 min och 5 min i lösenkodinställningarna

Ursprungligen av Mr Gillespie:

Jag har bara alternativen direkt, 1 min och 5 min i lösenkodinställningarna

Skumt. Vilket iOS?
Eller har du någon form av Exchange-profil e dyl som kräver lösenkod inom 5 min?

Det är en 5:a med iOS 6.

Bevaka tråden